AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.079

skillnad på motor 523 manuell mot automat?

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Har en 523 manuell som blockpackning är gången på och har fått tag på en bilig motor från en automat.. Vad behöver göras med denna för att få den att fungera med en manuell bil??

Skiljer det något i kabelstam o så? svänghjul? andra saker?
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
deta gäller e39 -98. Vad jag fattat så skiljer det en del på motorn om bilen är tillverkad före eller efter 09-98. Vad skiljer och går det att blanda motorerna utan strul?
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Det jag vet om motorerna är i alla fall att efter 09/98 så fick den dubbelvanos, och så är det andra tändstift.
Det är säkert mer som skiljer, men detta är det enda jag haft anledning till att ta reda på.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag hittade en till sak som skiljer motorerna åt. Före 09/98 så ser det ut som blocket är i gjutjärn, och efter 09/98 är det aluminium.
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Om motorerna inte är exakt lika förutom svänghjulet så måste du ju byta kabelstammen/kabelhärvan med och du kan inte använda den kabelhärvan som sitter på motorn du fått tag i då den har lite extra kablar och kontakter till automatlådan .

Har haft lite problem med det här på min vinterbil (320 -93) som motorn är bytt på till en motorn som tidigare hade en automatlåda som kompis.

Däremot om motorn du fått tag i är av samma "modell" avseende vanos osv så borde det inte vara mer än att skifta över svänghjulet. Och sen använda den kabelhärvan och DME/motorstyrdon som sitter i din bil nu.

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.