|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Helloj. Har nu haft uppe bilen ett antal ggr på lyft. Har spettat och spettat till förbannelse men hittar inget som är glappt. Trots det så dunkar/smäller det i höger bak - rakt under precis vid sidan där hjulhuset slutar innåt. Fjädrar är hela och dämparna är hårda och oljefria. Ljudet hörs mer som skaller när jag ffa kör på kullerstensväg. Innan har den förutom ljudet inte betett sig speciellt annorlunda men nu när det blev snö så jävlar vad bakvagnen rör sig - nästan så att man får kast. Känslan är som om man har styrning även på bakhjulen. Man får sitta och parera hela tiden - speciellt på vägar med lite hjulspår. Antar att tidigare var greppet för bra, men nu med snö/is så .... Nu har jag ruttnat så det blir till att riva ned bak och byta bussningar. För att spara lite pengar och inte "slänga pärlor åt svin" så vill jag börja med det mest troliga. Så! Förslag på vilka bussningar/stag står som först ut? Använd siffror i realoem - Länk eller - Länk Bilen är en 328 E46 -00 Touring. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
När min bakvagn levde ett eget liv och gjorde bilen mer slingrig än en kåt kobra, var det nr.4 33326770786 i andra länken, som byttes. Tydligen lite av en förbrukningsdetalj, som ger sig efter typ 10-15000 mil. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Tackar. Jo tack nu när det är snö ute så "ringlar" den. Man får liksom parera hela tiden då det är precis som om bakvagnen slänger hit och dit. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Troligtvis nummer 4 på bild nummer två. Kolla även bakre länkarmsbussning fram. Ja du läste rätt i framvagnen!!! De ger ofta dom symtom du säger. Bara att hissa upp hjulet frsm och rycka lite kvart i tre och se om de känns "degigt" då är bussningarna slut. De känns lite som om framhjulet inte är stumt monterat i chassit ungefär Har du kollat fjädrarna bak??? Otroligt vanligt på dessa syns ofta inte om man inte riktigt ordentligt kollar i bägge ändar. Sen till de tråkigaste felet sprucket golv!! kolla vid infästningen vid nr 4 på bild 1 har sett ett antal e46 med sprickor runt de fästet kan va lite svårt att se man får kolla noga! |
|
Infästning kollad och = OK - Puuhhhhh :) Men håller med då förra ägaren var stolt och påtalade att främre länkararmar var bytta., När jag sedan tittade på pappren hemma såg jag att det var "Feltema" armar :) så de behöver nog bytas till "riktiga" :). då jag även har "klonk" fram när jag kör över gupp men jag tror att det inte (i det här fallet) bidrar till ormen :) Nr 4 kommer jag def att byta - är det de som kallas för silentblock? Om inte så förklara gärna vad silentblocken sitter så byter jag även dem. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
"Silentblocken" är nr.4 på första bilden, men de brukar inte bli dåliga som de blev på äldre BMW-modeller. Visst slits bussningar men det känns lite overkill att byta om de inte är dåliga... Kolla som sagt bakre fästet/bussningen på bärarmarna - troligen är det dem som är dåliga, men kolla också pendelstaget (krängninghämmarstaget/knackstaget/knarrstaget etc.) för de kan vara lite glappa och då låter det en hel del... Har själv gjort ett mekartips på denna sida (under gör-det-själv) hur du byter dem = det är enkelt och relativt billigt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.