|
|
|
|---|---|
|
hej har fel på värmen ? ena sidan blåser kallt medans den andra blåser varmt? värme kommer ibland på den sidan som blåser kallt. hjälp önskas. | |
| de låter skumt eftersom att all luft som kommer in i kupen passerar samma värmekälla, tror iallafall inte att någon bil har dubbla värmepaket! de jag kan tänka mig är att om man har fullklima så kan spjällen strula med elmotorerna eller spjäll som kärvar. | |
|
hej tack för svaret men när jag står på tomgång och varvar lite då kommer värmen .och när jag släpper då kommer kallluften på ena sidan mycket konstigt. |
|
| Har samma problem just på tomgången att luften blir kallare, det är något som hindrar värmen att cirkulera ordentligt genom värmepacketet. Hade tänkt att kolla min/mina termostater i motorn så dom inte har kärvat fast i halvstängt läge. Är tydligen vanligt om man har gjort något ingrepp i kylsystemet att det finns luft kvar, svårluftat system. Tänkte meka lite på söndag. Hör av mig då om jag hittat felet på min. | |
|
Om värmen kommer när man ökar varvtalet så kan det vara för lite kylarvätska i systemet. Eventuellt kan någon luftficka finnas, som Jivaldo säger. En annan felkälla kan vara att vattenpumpen börjar bli dålig. Det borde dock även medföra missljud. // Erik |
|
| Jag vågar nog sätta en slant på luft i kylsystemet. Prova att lufta det och se om det blir bättre. | |
|
men ska inte tempmätaren fara upp o ner om det är luft? |
|
|
hej igen glömde säga att det är bara på ena sidan det kommer kallluft på . |
|
|
Kolla värmeventilen.Länk. Hade samma problem med min 728,dock så var det dubbelklima. Köpte en ny vattenventil o satte dit (enkelt jobb),sen funkade det igen. |
|
| Tror också på kärvande värmeventiler. | |
|
tackar får prova |
|
|
är det svårt att byta vattenventierna? har någon bilder hur man gör det i så fall. tackar på förhand |
|
| har samma problem att de är när jagkommer upp i varv så kommer de lite värme, bilen kokade även över då de här hände, funderar på om de är vattenpumpen som är kass då? har dubbelklimat, sitter de inte en pump till värmen? för de är varmt fram till värmepaketet men där kommer de inte vidare sen. | |
| 3 st,slangar och en elkontakt,inga större problem att göra själv,själva värmeventilen sitter upphängd i gummiringar typ,så inga skruvar att lossa förutom slangklämmorna då. | |
|
ok men det sitter en pump under måste man ta bort den eller kan man låta den sitta kvar |
|
|
hej igen ska pumpen gå hela tiden och ska värmeventilerna bli varma? mina värmeventiler blir inte varma däremot går pumpen men det blir bara varmt på ena sidan och kallt på andra. |
|
|
Hej bortan. Jag har haft ett liknande problem som dig på en 525 E34. Dålig värme vid tomgång och rätt ok värme så länge motorn hade över 2000 varv. Bytte den elektriska vattenpumpen och problemet försvann. I ditt fall har du även problem med fördelningen av värme mellan sidorna. På din bil finns risken att även vattenventilerna kärvar och orsakar problem. Vattenventilerna på E34 stängs automatiskt varje gång motorn stannas. Konstruktionen ser snarlik ut på E39. Det är vattenflödet som öppnar dessa ventiler och släpper fram den varma kylarvätskan till värmepaketet och slektroniken till värmesystemet som stänger ventilerna när det inte behövs mer värme i värmepaketet. En fräsch elektrisk pump kan kanske orka öppna båda vattenventilerna och ge värme på båda sidor men troligen kommer du att få tillbaka problemet. Mitt tips kolla på både pumpen och ventilerna. |
|
|
tackar för svaret men hur vet jag om pumpen är dålig för den går nu i alla fall men ventilerna är kalla än hur länge jag kör. min son har en lika dan bil hans ventiler blir så varma så att man ej kan ta på dom. |
|
|
För att pumpen skall fungera så räcker det inte med att elmotorn går, även pumpdelen måste vara ok. Om elmotorn går är rätt tydligt... På min E34 gick det att skruva isär pump och motor. Misstänker starkt att det går även på pumpen till E39. Dessa pumpar är lite speciella då motorn inte driver pumphjulet direkt. I änden på motoraxeln sitter en magnet. Inne i pumphuset finns en annan magnet och pumphjulet. Om någon av magneterna lossnat eller tappat magnetismen så går motorn men pumpen står stilla. Kanske går det att limma fast en magnet som lossat. Om jag minns rätt (10 år sedan jag fixade mitt problem) så kan du provisoriskt montera ihop pumpen och känna hur tungt der går att vrida pumphjulet. Det ska gå tungt och ev kommer motorn att rotera med. Genom att ta bort genomgående axel mellan motor och pump har man tagit bort risken för läckage när pumpen blir sliten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.