|
|
|
|---|---|
|
Skyddsplåten under motorn sitter med 8 st kraftiga bultar samt 4 st små skruvar i plastkåpan framför skyddsplåten. Ser ut som de stora bultarna sitter i någon bärarm eller har jag fel. Kan jag ta ner skyddsplåten utan att något händer? Tänkte ta ner plåten och polera den blank,den är i aluminium.Har gjort det med den bakre skyddsplåten .Blev som en spegel Gegga | |
|
Den främre plåten är där för att styva upp framaxeln. Jag såg i ett annat forum att en pajsare hade skruvat av plåten och körde banrejs med sin Z:a. Tyckte det var en perfekt viktbesparing...uj-uj! Enligt BMW får man absolut inte köra utan plåten pga risk för skador på framaxeln. Här finns en beskrivning hur man tar av och sätter tillbaka plåten (se post #9) Länk Specialnyckel, de 8 bultarna ska ersättas med nya som ska momentdras osv. Verkar bli lite jobb med det där, men det går tydligen. Det är ju iofs rätt analt att polera underredet... hur lät det egentligen? Men jag får erkänna, jag har varit där också. Men det jag polerade upp är redan matt igen efter 2 månader :[ Så tänk på att aluminiumet oxiderar som f-n och vill helst vara tråk-matt. Nån form av skyddsbehandling krävs, annars är det knappt värt slitet. Nån som vet hur man enklast skyddar alu? |
|
|
Den skyddsplåten i bak ,klarlackade jag med 4 lager så den oxiderar inte tror jag. Men den i fram får sitta kvar, men jag har börjat puttsa den med autosol.Har pallat upp bilen med 4 pallbockar så jag kan ligga under bilen .Jag gillar när allt är i topptrim .Bien har gått 6200 mil nu ,Har under min ägo aldrig varit ute i regn, alla papperetiketter som på stötdämpare och fjädrar sitter kvar. Har haft bilen i 3 år. Hade gått 3600mil när jag köpte den. Gegga |
|
|
Är själv pendant med mina bilar, men att pusta plåtarna under...där går nog gränsen... Keep up the good work!! :D |
|
|
Jepp, gränsen är nådd och passerad. Ser man på sin Z:a som en familjemedlem så vill man ju även klia den på lilla maggen! ;o) Och som Gegga säger: det finns lappar att läsa! Även en del klotter från käcka Mexikanska bilmontörer. Kolla t.ex. på insidan av den bakre stötfångaren! Där står det en halv roman (på min iaf...) Erkänn highstream, nu känner du ett plötsligt sug efter att krypa under och kolla! ..och gno lite på aluminiumet samtidigt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.