|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag behöver fylla på med spolarvätska. Jag åkte och köpte två flaskor Lahega koncentrat. Men så såg jag att det hade samlat sig en del skräp i behållaren. Det är väl inget de flesta skulle bry sig om men jag vill spola rent det. För att göra det så måste behållaren monteras av. Jag såg att den satt fast med en plastskruv för spårmejsel på ovansidan. Sitter den fast någon annanstans också? Måste jag avmontera pumpen innan jag får loss behållaren? Går det att få fram någon skiss eller bild på den? Det skulle vara uppskattat. Jag tänkte göra det här imorgon. Jag kan säkert lista ut hur man ska göra men min erfarenhet är att det är bättre att gå på en uppgift om man är förberedd och det går också snabbare så. Och så måste ju någon här ha gjort det här tidigare, så då kan ni ju berätta det ni vet. Tack på förhand! | |
|
Det var enklare än jag trodde. Den satt fast bara med plastskruven som jag nämnde innan. På botten av behållaren är plasten gjuten för att passa in i en skåra på chassit. Så det var bara att skruva loss och lyfta. Sedan gäller bara att lossa pumparna. På min bil sitter det två pumpar på behållaren (vindruta och strålkastare) men andra kan ha bara en (vindruta). Observera att pumparna ska lyftas rakt uppåt för att inte skada munstycket längst ner. Det är som två små pinnar som går in i behållaren. Man ska helst endast använda händerna om pumpen inte sitter för hårt i plasten. Man kan i så fall behöva använda två spårmejslar för att få loss pumparna, en lite mindre och en större. Man sätter då in den mindre först mellan pumpen och behållaren och trycker utåt för att på så sätt bilda hävstångsrörelse. Sedan kan man eventuellt använda den lite större. Det här gör man bara för att det ska släppa så att man kan dra pumpen uppåt med bara händerna. Man drar den inte utåt på så sätt för då kan munstycken längst ner spricka, den ska därför dras uppåt som sagt. 1. Lossa plastskruven 2. Lyft behållaren 3. Lossa pumparna Det blir lättare om man har lyft behållaren först lite innan man lossar pumparna. Montering sker i omvänd ordning. Det finns en liten svamp också under behållaren som ligger an mot chassit. Den satt som klistrad på min bil. Jag trodde det var meningen att den skulle vara klistrad. Det stämde inte, den hjälper bara till att hålla behållaren i stabilt läge. Det är resultatet av att man spiller spolarvätska och det får tid att lagra sig. Man bör därför använda en tratt. Men det var bara att rycka lite hårdare så kom den loss. Men det gäller att inte rycka för mycket när pumparna sitter monterade på behållaren. Använd sunt förnuft bara så kommer du långt. Kanske kan det här vara till hjälp för någon? För mig var det här första och enda gången jag behövde ta bort någon vätskebehållare på bilen. Jag behövde kanske inte göra det idag heller men det fanns lite löst skräp som jag ville bli av med och så var det ett sånt tillfälle där man lär sig något nytt. Det gick ju bra i alla fall, för smutsen är väck och ny spolarvätska är påfylld. Jag passade på att rengöra lite där behållaren brukar ligga. Fan va skräp det var där. Jag snurrade på några varv med isoleringstejp på ena av sladdarna till pumpen eftersom isoleringen hade släppt och plåten hade nästan ätit sig igenom ner till ledaren. Det är alltid bättre att förebygga än laga när skadan är framme. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.