AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
939

Är en långmilad 535i -88 värd mödan?

st
9
starbones
520i -96
523i -99
Har fått nys om en 535I -89 som har stått still i 2 år nu med trasig kylare för 2000:-.
Vankar just nu runt och funderar på om man ska köpa den och göra ett återupplivningsförsök.
Den har gått över 35 000 mil och har som sagt stått still väldigt länge. Vad tror ni, ska man testa att göra bruksbil av den igen, isbil eller bara ha som reservdelbil??

Ge tips, ris och ros .. mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

2000kr...finns väl ingen tvekan att inhandla den för dessa pengar, om du har plats och lust att börja skruva.

Köp, och gör vad du vill med den :)

Du lär ju inte "gå back" på vagnen om du säljer den i delar(om nu inte absolut allt är skrot, mer eller mindre).

Mvh Janne.
st
9
starbones
520i -96
523i -99
Lutar åt att jag köper den. Men reparationerna får nog vänta tills våren i brist på pengar till större utsvävningar.
Hur är relationen mellan denna bil och min nuvarande e34, 520i -96 ur reservdelssynpunkt?
Motormässigt fattar jag att det inte finns mycke att föra över men karossen ändrades väl inte nåt?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns naturligtvis en del som ändrats karossmässigt, men det mesta torde passa ändå..
Jag kan väl inte peka på allt som är olika , men lite formförändringar rent kosmetiskt har ju gjorts..bl.a. frontdetaljer(främst njuren tänker jag på nu) och huv mm.

Mvh Janne.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Trasig kylare brukar också väldigt ofta innebära trasigt topplock,
om så skulle vara fallet så har du ju lite större problem...

Hur vet man att bilen gått 35 000 mil och inte 55 000 mil?

Räkna med att det är ca hundra fel på bilen och MASSOR med arbete.
Jag skulle räkna med att det kan kosta MINST 25 000:- att fixa de viktigaste felen, och att få igång den, besiktiga den och få den såpass att den är fullt körbar (eller så att den är säljbar...).

(För att få till den på riktigt, så som jag anser att det anstår en BMW, så skulle jag räkna med MINST 50 000:-).

Det kan mycket väl vara så att jag har fel (förhoppningsvis för dig, om du köper bilen...). Men det ovan beskrivna är hur jag skulle se på saken.

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, han får efter köpet kolla vad som behöver göras, blir det för mycket "pyssel"(läs kostnader) efter en kontroll, så är det ju bara att sälja den i delar.

Alltid en chansning att köpa en defekt bil och börja reparera OM man tror att det ska bli billigt..

Mvh Janne.

st
9
starbones
520i -96
523i -99
Jo att fronten ändrades vet jag. Är personligen mer förtjust i den äldre versionen.
Har inga förhoppningar om att det ska bli jättebilligt utan kommer att jaga reda på en kylare, göra en översyn, testa uppstart och sedan utvärdera läget.
Miltalet vet jag att det inte är något att lita på när det gäller importerade bilar öht.
Största farhågan är att det frusit sönder eller att den kokat så att toppen gått i graven mm. Renovera en motor sådan, någon som har erfarenhet av vad det kostar?

Vill ju så gärna ha en fin e34 men om allt går åt helvete så får det väl bli isbil med stil (notera att den INTE ska köras sönder och samman isf)
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag gjorde typ samma köp för 6 år sedan, en 735 -87 som bogseras hem med förmodad skjuten toppackning m.m. Det visade sig vara kylaren som fryst sönder, jag fixade med kemisk metall och körde 3500 mil innan den rasa mera på riktigt. (dock bytte jag en hög slitdelar under tiden och meka med mycket skit som elfel och grejer, dock inget direkt dyrt)

Troligen mitt livs bästa bilköp.

//Magnus

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Får man tag i en kaross som inte är upprostad för 2000:- kan man vara nöjd.
Om toppen gått är inte det heller hela världen, det finns gott om M30B35 prylar.
Allting handlar om vilket syfte man har med bilen, att få den i bruksskick brukar inte vara alltför dyrt, tycker faktiskt att Ulf530 målar upp en alltför dyster kostnadsbild.
Men på en så pass gammal bil får du nog räkna med att byta t.ex. bromsrör
kostar ca. 600:- i delar +ett par timmars arbete.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det måste ju gå att prova den lite trots att kylare saknas. Åtminstone provstarta, köra framåt några meter, backa tillbaka osv. så man ser att det inte är en fonusklient. För övrigt är jag helt inne på Jannes linje, under förutsättning att du har en plats att ha ett vrak stående som du kan slakta utan att det stör ev. grannar. Det måste vara ett bra köp oavsett, som jag ser det.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
st
9
starbones
520i -96
523i -99
Rosten är den vanliga rosten som brukar drabba de flesta e34:orna. Ena framskärmen ser förjävlig ut men det har jag en liggandes faktiskt.
Bilen står väldigt dumt till för att göra startförsök så det får antagligen bli ett grisen i säckenköp motormässig isf.

Fått lite akuta problem med bruksbeemern så detta får ligga på is så länge tyvärr =(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.