|
|
|
|---|---|
|
Hej, Behöver lite hjälp som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. köpte en Kadett som vinterbil för ett tag sedan. Har bytt kylare och kylarvätska. Problemet är nu att kylarvätska försvinner men systemet håller tätt. Har haft bilen i torrt garage som har cementgolv och varmkört motorn. inget droppar. Däremot ryker det en del från avgassystemet. Första tanken var då att den förbränner vatten och blandar med olja. Men oljan är svart och fin som den skall vara. Jag har kört några mil sedan fått fylla på ca 1l vatten och detta har nu upprepats ett antal gånger. Jag var slarvig och luftade inte systemet vilket jag inte alls tänkte på när kylaren byttes. Men har pyst trycket ett antal gånger när jag nu fått fylla på. Nu känns det inte som en luftning skulle kunna lösa detta, eller? "värmepaketet har bra kräm i sig" | |
|
Det är dock inte så svårt att lufta som man kan tro. Dessutom minskar du ju alternativen i felsökningen. De flesta bilar går att lufta genom att ställa i den kraftigaste uppförsbacke man kan hitta och köra på tomgång med full värme i någon minut. Kom bara ihåg att varmköra den ordentligt innan du ställer den där, och givetvis att inte stå i vägen för trafiken. ;-) Jag hade en granne vars uppfart till tomten var i kraftig lutning och den lånades emellanåt ut till alla möjliga till att lufta sina kylsystem på. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Om det är högre oljetryck än kylvattentryck blandar sig inte vattnet med oljan. Lyckas du inte med luftningen kan du mäta CO2-halten i kylvattnet, jag gissar att du har en skev topp eller kass packning. | |
| Får prova med att lufta systemet då antar jag | |
| Mäta värden i kylarvätskan kostar en massa antar jag, bilen känns inte värd pengarna :) blir till att köra tills det rasar o sen bogsera till skroten :) | |
|
Dricker bilen vatten så ser du det i avgaserna Ryker oftast rätt mycket då Ha deT |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.