AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.756

Vinterdäck till 325, E90, 2006.

Sida 1 av 2
ma
68
mannfalk
325i E90 2007
Hej
nu är det snö även i södra Skåne och jag känner att det börjar bli dags att skaffa vinterdäck. Jag har kollat lite på blocket men vet inte riktigt vad som skulle passa. Därför skulle jag behöva er hjälp.

Tänk på:
1, Jag är student så det bör vara billigt men okej däck.
2, Begagnat eller nytt spelar ingen större roll.
3, Aluminiumfälgar hade ju inte varit fel men jag förstår att det kanske bara är realistiskt på begagnatmarknaden.

Gärna flera förslag så att jag kan välja :)
Exempelvis ett alu, alternativ samt ett med plåtfälg.

Tack på förhand, Mannfalk

Roffa1
Fattig student? med den gedigna bilparken;-)
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Kolla på däckonline Länk Du får en bra överblick på priserna. Handlade där i år och det tog 2-3 arbetsdagar att få däcken levererade till en däckverkstad för montering. Sparade ca 3000 kr på en uppsättning odubbade 17" Nokian WRG2 inkl montering och balansering.
En snabb koll på Blocket ger dessa alternativ.

I Malmö:
Länk
Länk

Och några andra alternativ.

Länk
Länk
Länk
Länk
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Tänk på att du behöver ha minst 17" eftersom bromsskivorna är så pass stora att de inte får plats i mindre fälgar. Jag kollade inte alla länkar i tråden men det verkar vara mest 16".
Sen ska du också tänka på att få rätt ET. Det funkar inte att försöka komma billigt undan genom att köpa däck som passar till E46.

Av egen erfarenhet vet jag också att man inte kan lita på säljare på blocket som säger att det är E90 fälgar. Om det är pga av okunskap eller bedrägeri vet jag inte men man får antagligen bättre betalt för fälgar till E90 och då kanske man säger det även fall det inte är sant. Siffran för ET står instansat på baksidan av fälgen på orginalfälgar och man kan ju alltid fråga säljaren vad som står där.

Jag åkte o köpte orginal till sist. Men så kostade det ju därefter. :/

“Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.”

Lennart Nilsson (s)
Shifty: 16" passar utan problem på 325i. Sen är alla fälgar jag länkat till BMW original avsedda för E9x så jag vet inte hur du får det till att de inte passar.
ma
68
mannfalk
325i E90 2007
Tack för förslagen, kom gärna med fler.

Nu har jag en fråga till, vad tror ni om att bara köpa nya däck och kränga på dem på mina sommarfälgar. Är detta dumt?
mannfalk: Nej det är inte dumt, men du får ju krånglet med att behöva kränga på och av däcken om du planerar att ha det så i fortsättningen. Det enklaste på alla sätt och vis är ju alltid att ha två separata uppsättningar av fälgar, men det är ju ingen nödvändighet om du vill försöka spara pengar. Dock åker du ju på att betala för av- och påmontering samt balansering vid varje däckskifte.
ma
68
mannfalk
325i E90 2007
Hej nu har jag kommit fram till att jag bara ska köpa däck. Mina fälgar är ganska slitna/tråkiga så jag tänktes hädanefter använda dem som vinterfälgar.

Däcken som sitter på bilen idag har måtten 225, 45' R17.
Jag kollade lite på däckonline men kom fram till att jag inte vet vilket märke som är prisvärt och vilket som är dåligt.

Skulle ni kunna hjälpa mig med detta också? Nya såväl som begagnade, hemsida såväl som lokal handlare.

Jag vill också be om ursäkt till er som har hjälpt mig och att jag nu har bytt inriktning helt.

Tack
Mannfalk
Dubbat eller dubbfritt är ju den stora frågan då. Vilket vill du ha?

Dubbfritt (nordiska):
Nokian Hakkapeliitta R 1987kr/st Länk
Michelin XIce 2 1999kr/st Länk
Goodyear Ultragrip Ice+ 1704kr/st Länk
Continental ContiVikingContact 5 1799kr/st Länk

Dubbat:
Nokian Hakkepeliitta 5; 1857kr/st Länk
Nokian Hakkepeliitta 7; 2039kr/st Länk
Contiental ContiIceContact; 1839kr/st Länk

Nu har jag enbart listat däck huvudsakligen avsedda för nordisk vinter. Vill du ha nordiska dubbfria verkar det nya Goodyear-däcket vara riktigt bra. På dubbsidan brukar Nokian Hakkapeliitta 7 ligga i topp och föregångaren Hakkapeliitta 5 är inte så mycket sämre. Så länge du köper något utav topp märkena som jag listat borde du inte bli besviken.
ma
68
mannfalk
325i E90 2007
Ojojoj det kostade en del.

Tycker du att jag bör satsa på ett par såpass dyra däck trots att jag bor så långt söderut i Sverige, det är ju inte många dagar med snö vi har här nere. Och om det blir rejält med snö kommer jag inte köra denna bilen.

Samtidigt vill jag inte spara in på säkerheten...
dubbfritt skulle jag nog föredra.
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Däcken som chris länkar till ligger i absoluta toppen prismässigt. Det finns gott om billigare däck t.ex. Hankook W605 som jag körde med förra vintern utan några problem och med gott grepp:
Länk 1418kr

Bythjul verkar också ligga lägre än Nordendäck, här finns Hakkapellitta R vilket är riktigt bra för bara 1600kr: Länk

-------
//Lövet
Kan rekommendera Conti Winter Contact 830. Är dubbfritt av europeisk typ men mycket bra även i förhållanden som södra sverige. Topptestat av Teknikens Värld flera år i rad. Finns på Däckonline
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Jag har kollat in:

molway.com exempel:

fyra dubbade på alu. fälg 7300:-

eller

fyra Nordfrost 5 på alu. fälg 8200:-

inkl. moms & frakt, monterat & balanserat.

Jag jobbar inte på Molway... :)
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Fälg: 16-tums ACE Edition
Däck: 205/55 x 16 Gislaved Nordfrost 5 (originaldubbade med nya fyrkantsdubben) DOT 2008
Passar på: BMW 3-Serie
Pris: komplett paket med 4 däck & 4 fälgar inkl. moms & frakt: 8200 kr

Länk

-------
//Lövet
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Det var det värsta. Då är det skillnad på 325d och 325i i så fall för jag kan inte ha 16" på min.

"Sen är alla fälgar jag länkat till BMW original avsedda för E9x"

Det är skillnad mellan modellerna inom E9x.

“Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.”

Lennart Nilsson (s)
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Jag har märkt att man kan välja 17" som minst på 325 men 16" på 320 när
jag kollat däcksidor på nätet. Så det är kanske större bromsar på 325 ?

Mvh Johan
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Det är ju bara att ringa BMW om man är osäker. Skapligt surt att köpa dyra fälgar och vinterdäck bara för att upptäcka att de inte passar.

ma
68
mannfalk
325i E90 2007
Nu har jag köpt vinterdäck, det blev Nokian hakkepeliitta R :).
Tack för all hjälp.
Shifty: Som sagt. 325i kan ha 16" medan 325d kräver 17".
Sen skiljer det ingenting mellan de olika E9x modellerna vad gäller inpressning, bortsett från M3. Den enda skillnaden som finns är att några modeller kräver minst 17".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.