|
|
|
|---|---|
| Tja! Vill bara höra era erfarenheter av Bmw 540 e39 o bränsleförbrukning? Har en 97-540 som har gått 17500mil som är fullservad. Bytte precis stift o ventilkåpspackningar. Hade rejält med olja på 4 stift. På en full tank kommer jag max 300km o då kör jag bara från jobbet o hem som är 7km. Bilen har automat. Tycker den drar för mycke dock. Eller så är det väl bara så att det är en jävligt törstig motor. | |
| Kör du bara 7 kilometer åt gången får du nog räkna med förbrukning på runt 2 liter milen. | |
|
Motorn i sig är inte så värst törstig. Jämför du med andra liknande motorer så är det nog minimal skillnad. Jag har en kollega som har en 535 -98 och han kör långfärder med 0,8 i förbrukning enligt honom själv. Men som Lus skriver så är det nog lönlöst att försöka få ned förbrukningen om man inte kör längre åt gången. Med den körningen skulle min 6a också dra massor. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
oj jag har en 540 01 e39 hon drara typ 0.09 -1L. om jag hade varit du skulle jag kolla först med Lambdan om den är ok luftmätaren lmm |
|
| Dom tidiga 4,4 liters V8:orna är ju kända för att vara törstiga. Finns flera tråder om ämnet här på AP. | |
| Kan aldrig vara normalt. Antar att det är en 80-liters tank på bilen, och med dina siffror så är nåt galet. Åk och gör en diagnos på bilen, det tjänar du nog in ganska snabbt ;) | |
|
72 liter tank på bilen. Kallkörning, speciellt i stan, om 7 kilometer per gång ger lätt en förbrukning på 2 liter milen. Landsväg och varmkörd bil så kommer man ner på 0.8 om man är snål på gasen. |
|
|
Helt normalt med så korta körningar. Nån slags tumregel är väl att på första milen så drar den dubbelt mot officiella siffror, så 1.2*2 är att räkna med särskilt på vintern. Kör en omväg... |
|
| Ok men låt säga att jag som alltid gör tankar fullt. Likt förbannat kommer jag max 300km på det så då ligger ju min mil förbrukning över 2liter. | |
|
Ja, det är ju det vi skriver. kör du så korta sträckor tar en 540ia över 2 liter milen. Cykla, ta taxi eller åk buss så korta sträckor ist. :) Ingen bil mår bra av att få slita sådana körningar. |
|
|
Jag tycker det låter mycket, min e39 540 iaT tar enligt färddatorn typ 1,2 sommartid och 1,3 vintertid i snitt och då är allra största delen av körningen sträckor kortare än 1 mil. Kör jag långkörning så ligger den oftast på 1-1,15 beroende på årstid och hastighet men visst går den att köra under litern på långkörning om man går in för det! Mitt råd är alltså att du ska kolla upp bilen! |
|
| Jag pendlade stockholm-Uppsala då låg på 0.9L/milen men när jag åker i stan blir det allt mellan 1.6-2.5 beroende på hur jag kör o hur trafiken rullar. | |
|
Förbrukningen låter ju inte helt onormalt eftersom stor motor + automat sen kort sträcka , men när serva du bilen sist? sånna saker kan spela in också Mvh Sigge |
|
|
Jag har själv en 540iA -98, och tro mig, jag trodde precis samma sak som du. Det måste vara något fel på bilen! Men det är det inte! Jag har studerat min förbrukning noga, och jag har också en maxgräns på ca. 300km. Även jag åker ca. 7km till jobbet. Men en sak jag har märkt är att skillnaden är stor mellan 90 och 100. Vi snackar flera deciliter! Kör du bara ett par kilometer extra, såpass långt att lådan går ner i lockup på 5:an, då får du ner förbrukningen rejält! Har på 200km kallstarts-körning lyckats sänka från 2.05 till 1.75, bara genom att ligga i 90 istället för 100! Dessutom så låter jag gärna bilen stå igång typ 5 minuter innan jag kör iväg. Den växlar mycket bättre då samt att kallstarten oftast hinner släppa lite. Bara ett tips! |
|
|
Jag hade en 523iA sedan 96a medan pappa hade en 540iA sedan 02a Vi körde bara stadskörning. Både drog nästan lika mycket. En fulltank till ca 380km-400km :) |
|
|
I storstad med rödljus överallt så räkna med 2,5l/mil med kall motor , nolla min -96 färddata nyss bor i gbg kör på 1,4 enligt färddatan MvH Micke |
|
|
Det låter inte som en orimlig förbrukning. Min gamla e34 540 drog 1 l/mil i somras med mycket långkörningar. Nu i vinter med kallstarter och endast 5 km till jobbet i stadstrafik snittar den runt 1.8 l/mil. Då flyter det ändå på bra vid rödljusen för det mesta. Håller med Sh4me. Hur man låter växellådan jobba gör enorm skillnad på dessa bilar. Lär dig hur lådan beter sig och försök få den att accelerera i så hög växel som möjligt. Genom att släppa en kort stund på gasen under acceleration kan du få lådan att lägga i nästa växel, sedan kan du ge lagom med gas igen. Kanske ingen nyhet. Mvh |
|
|
Håller med Micke77: Det beror helt på vad du har för körcykel dessa 7 km. Stadstrafik med stillastående väntan: 2-2,5l/mil inga problem. "Landsbyggd" där bilen hela tiden rullar minst 30-40 ofta 50 eller 70 km/h ska det gå åt tydligt mindre än 2l/mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.