|
|
|
|---|---|
|
Har kollat runt och läst trådar men blir inge klokare! Har nämligen köpt mig en 320i 85:a 14000 mil Har stått avställd mellan 1996-2010 ostartad! Finns papper som styrker miltalen. 2 brukande ägare innan mig, nr 1: 1985-1987 nr 2: 1987-2010 vart bytt innan uppstart: vattenpump, kamrem, spännare, olja, filter och stift samt en ventil justering. Alla trasiga slangar och dylikt är genomgånget och ser bra ut överallt. (Ej gjort av mig) Bilen har nu rullat ca 300 mil (14300mil) men den tickar för mycket. Har i dag plockat av locket och ställt ventilerna igen, Var verkligen jättenoga och alla ska nu vara på 0,25, innan denna andra ventiljustering så lät det om man stog och lyssnade under huven som att dem värsta "ticken" kom från ventilerna närmast kylaren. Vart bättre efter dagens operation men inte bra. När man nu kör med bilen och kommer över 3000 varv så låter det som om ventilerna har flyttat in i handfacket. Bilen startar kanon i alla väder, går i övrigt perfekt under konstigheter, ryker inge konstigt eller dyl Tomgången är stabil både när bilen är kall och varm och ligger på ca 700 varv. Vad blir härnäst att kolla? Kammen kan väl inte vara slut efter 14000 mil? Tacksam för alla tips och råd. Mvh Martin | |
|
Nu spekulerar jag högt... om ventilfjädrarna inte motionerats på ett antal år kanske ventilfjädrarna tappat spänsten? Ventilen närmast kylaren kanske var komprimerad under tiden bilen var avstäld? //E |
|
|
Visst kan kammen vara slut,hade en 728I-85 i början på 90talet som gått 12t som var rejält sliten på nockarna.Och just 1an o 2an cyl hade fått mest stryk. Kollade du inte kammen när du ställde ventilerna?,även vippor o axlar slits,tror att kombon dåligt stål/ythärdning samt smörjning är boven. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Jag kollade med den lilla kunskap jag har men jag såg inte direkta fel, Om vippor eller kam är slitet, borde han inte bli orkeslös då? Går bra och känns "rapp" är ju e 320i vi talar om:P Är det farligt på något sätt att köra med bilen? Mvh Martin |
|
| var har du ställt ventilerna ? mellan vippa/kam eller exenter/ventil ? | |
Roffa1 |
Isåkare: Nu är du inne på precis rätt linje, tror att väldigt många justerar ventilerna felaktigt. Det går endast att justera rätt avstånd 0,25 (kall) via excentern och ventilskaftet. (bladmåttet ska glida halvtrögt) |
|
Finns som jag ser det två alternativ till fel, dvs allt har redan sagts tidigare.. 1:Defekt kam och eller vippor(kontrollera nockarna, får absolut inte vara några grader på kamnockarna, utan "slätt, blankt o fint"...lys med ficklampa och känn med naglarna). 2: Felaktigt ventilspel. Stenkall motor ska det vara när du ska justera ventilerna(om du inte redan visste). Farligt är det naturligtvis inte, men om någon/några vippor och eller kamnockar är slitna så är tillförlitligheten naggad i kanten om du nu börjar varva maskinen ideligen..dvs du kan t.ex knäcka en defekt vippa med "lite varv" OM nu kamaxeln/vippor är rejält slitna. Det lär du märka genom att cylindrar i bruk minskar och vecken i pannan tilltar. Mvh Janne. |
|
|
0,25 är justerat mellan exenter/ventil Jag ska ta och leta rätt på någon i närheten som kan kolla igenom och fixa ev slitagebitar. Tack för all hjälp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.