AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.390

Spekulanttips E90 -05 eller nyare

Hej forumet,

Har följt Autopowers trådar i flera år och imponeras grymt av den samlade kunskap som finns här!

Jag skulle vara tacksam om någon ville komma med lite funderingar/bra-att-tänka-på-saker nu när jag funderar på att skaffa en E90.

Har tänkt mig en 05:a eller nyare för en budget på runt 150.000. Både diesel och bensinare är tänkbart, så jag har främst sneglat på 320d men även 325i.

Vill helst ha manuell låda men har hört om kopplingsproblem i dieslarna - vad är detta? I övrigt har jag inga specifika krav, men advantage + comfort-paket är väl rimligt att vänta sig?

Era synpunkter på detta? Kända typfel? Annat som jag borde tänka på?

//gyver
Köp inte en E90 utan xenonstrålkastare. Många som köper utan verkar ångra sig efteråt och då kostar det en hel del för att eftermontera.
Xenonstrålkastare ingår i Dynamic paketet som även innehåller sportstolar, som enligt mig är ett måste om du vill sitta behagligt.
Även sportchassi ingår i Dynamic-paketet, så det är det enskilt viktigaste paketet en bil bör (eller måste) ha.

Boldly goes where no BMW has gone before
Dynamicpaketets nackdel är väl just att bilen förstörs av sportchassit. Sportchassin gör i princip alla bilar spårkänsliga, stötiga och obekväma. Dessutom förlorar bilen markfrigång och hur lyckat är det om bilen ska vardagsköras i t.ex vinterväglag.
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Sportstol, xenon, helautomatisk klima, halvskinn eller helskinn = min lista på E90.

Sportchassie är inget jag behöver. En E90 i originalskick har väghållning så det räcker och blir över med bättre komfort.

-------
//Lövet
Verdi
Håller faktiskt med. Standardchassit är betydligt komfortablare. Tyvärr är det svårt att hitta bilar med stdchassi och sportstolar (som är ett absolut krav, tro mig.).
Tackar för bra tips. Sportstolarna ser verkligen mycket bekvämare ut.

Några mekaniska punkter man bör kolla på under eventuell provkörning?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Se till att få en bil med dynamic och komfortpaketen! Då får du det viktigaste i utrustningsväg.

För mig var komfortpaketet, sportstolar, skinn och xenon ett krav när vi köpte vår e90.

Sportchassiet ger inte speciellt dålig komfort och spårkänsligheten finns åtminstonde inte i vår bil. Däremot kan jag ha vissa problem med merkfrigången eftersom jag är jägare och kör en del på dåliga/dåligt plogade vägar. Men även det fungerar med visst omdömme och försiktighet.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.