AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.445

Ojämn tomgång, misständningar och vibrationer på 523 -99

Li
5
Lindgren -99
523 Touring -99
Jag behöver tips om vad som kan vara felorsaken till den ojämna tomgång, misständningar och vibrationer som bilen har.

Historia:

2-månader sedan: Orkeslös och ngt ojämn tomgång. => Verkstadsbesök resulterade i att kamaxelgivare (insugsidan) byttes.

1- månad sedan: plötsligt (efter kö-körning i stan) extremt dålig gång med kraftiga vibrationer i hela bilen. => Verkstadsbesök gav följande felkoder:
E4 Bränslejustering Bank 2, gränsvärden överskriden
E3 Bränslejustering Bank 1, gränsvärden överskriden
CA Gränsvärde Bränsleinställning Bank 1
CB Gränsvärde Bränsleinställning Bank 2
F1 Misständning cyl 4
F2 Misständning cyl 5
F3 Misständning cyl 6
=> jag bytte stiften och satte tändspolarna från cyl 1,2,3 på 4,5,6 och vise versa.

Problemen kvarstår och efter ytterligare en diagnos så får jag exakt samma felkoder..

Jag har även provat att lyfta k-donet till LMM'n och det gör ingen skillnad (mer än att det efter detta kom en felkod på den).

Det olustiga är att om jag stänger av och startar igen så går den bättre en stund. Det är framförallt stillastående/kö-körning som framkallar problemen.

Jag har visuellt kontrollerat insugsbälgen, men kan inte se något. Ska testa med startspray ikväll, men har svårt att tro att tjuvluft är boven..

Är det någon som har ytterligare tips på hur jag ska fortsätta?

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Låter som problem med tjuvluft, kan mycket väl vara från vevhusventilationen, kolla mektips till vä under gör-det själv.

FAF
Li
5
Lindgren -99
523 Touring -99
Hann inte prova med startspray ännu då frugan hade andra planer för mig..
Tack för tipset med VH-ventilation, ska kolla detta med.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

har kontrollerat om det låter ngt när du lyfter oljelocket? När jag hade läckage i vevhusventilationen så "brölade" det. Läckte då i den längsgående slangen som går utmed toppen (under plastkåpen).

/H
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Får bilen bränsle efter ordning ?? Bränslefilter, dålig pump ??.
Vevaxelgivare.
Vevhusventilation, sprickor, membran i klockan, tjuvluft.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Li
5
Lindgren -99
523 Touring -99
Hej,

Kan det verkligen vara bränsle?
Som jag har tolkat det så kommer en gemensam matning fram (typ common rail) som sen har separata spridare /cyl.
Om det är bränsle tillgång borde inte det drabba samtliga cylindrar?
Såvida det inte är spridarna till Cyl 4,5,6. Vet dock inte hur jag kan kontrollera detta. Någon som vet ett enkelt sätt?

Mvh,
Martin
af
17
affe66
525i - 89
535i - 87
volvo 244 - 87
megané- 98
voyger - 94
jag tycker det låter som lambdasond fel . om den slutar reglera blir de ju knas med blandningen. hur ser stiften ut ?
Li
5
Lindgren -99
523 Touring -99
Hej,
Jag kollade igår med startspray samtidigt som jag maserade bälgarna => ingen reaktion alls.

Däremot om jag lyfte på oljepåfyllningslocket under tomgång så kom felet direkt och försvann om jag satte tillbaka locket..

Pratade med en kille på BMW verkstad och han trodde inte på vevhusventilation, dels för att bilen bara har gått 13000 mil och dels för att han menar att man brukar kunna höra ett väsande när membranet har gått.
Han menar att det skulle kunna vara någon av vevhus ventilationsslangarna eller att keramiken i Katten för bank 2 sitter på sne..

Stiften är nya, så dem är det inte.
Lambdasond skulle det tydligen inte vara då den inte ger felsignal.

Tänkte jag får åka in till en lyft och banka på katten för att se om det rasslar..
Och även lyfta på motorkåkan för att komma åt alla vevhusventilationsslangar med startgas.

/M.
Li
5
Lindgren -99
523 Touring -99
Håkan, du hade rätt!!
Det var den längstgående slangen under plastkåpan.
För några månader sedan hittade jag rester av ett musbo vid fjäderbenstornet..jag tänkte inte så mycket mer på det, men det är klara mustuggor i slangen..

Efter att ha tejpat slangen så blev tomgången helt klart bättre + gasresponsen ljusår snabbare.

Bara att beställa en ny idag.

Hoppas att musen inte tuggat på ngt mer..

Tack alla för era inlägg!

Mvh,
Martin
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Skönt att det löste sig!

Beställ gärna slang som är isolerad (cold-climate).

Mvh Håkan
RobKla
Fråga på detta ämne igen.
Har en 325 Ci Cabrio -02 där motorlampan börjat lysa, den går ojämnt på tomgång och när man gasar från tomgång så dippar den kort innan draget kommer, precis som om det är tjuvluft.
Dock så är det inte samma resultat om man ligger på ca 1500 varv och gasar, då svarar den bra på gasen.
Jag har haft följande felkoder:
E4 Bränslejustering Bank 2, gränsvärden överskriden
E3 Bränslejustering Bank 1, gränsvärden överskriden
CA Gränsvärde Bränsleinställning Bank 1
CB Gränsvärde Bränsleinställning Bank 2
F1 Misständning cyl 4
F2 Misständning cyl 5
F3 Misständning cyl 6

Jag nollade alla koder och då kvarstår de 4 första ovan.
Det finns inget vitt klägg runt oljepåfyllningen eller oljesticka. Däremot går motorvarvet ner extremt om man öppnar oljepåfyllningslocket, och sätter man på det igen så går bilen upp i varv till ca 700rpm igen.
Jag kan inte se att det är några hål eller sprickor vid insugning eller slangar till vevhusventilationen.
Jag kan inte heller se att den har tryckt olja någonstans.
Är det LMM eller är det någon igensatt slang, eller något annat "roligt"?

Tacksam för svar, vågar inte köra med bilen just nu.

/Robban

"Buy Quality - Cry Once"
RobKla
Testade idag att koppla ur slangen till Luftmassemätaren.
Det verkar som om bilen fungerar mycket bättre utan den inkopplad, ingen varierande tomgång, samt att den svarar på gaspådrag utan att dippa i början.
Det verkar alltså vara LMM som är fel.
Vågar man köra med bilen om LMM är knas tills man fått en ny?

/Robban

"Buy Quality - Cry Once"
RobKla
Svar på mitt inlägg så andra kan dra nytta av lösningen.

Byte av Luftmassemätaren samt byte av den övre insugsbälgen löste problemet. Att bara byta den ena eller den andra hjälpte inte utan båda behövdes byta för att få bort felkoder.

Bilen går nu inte ojämnt på tomgången och den svarar på gaspådrag utan att först dippa.
Felkoderna rensade, motorlampan släkt och har inte kommit tillbaka.

/Robban

"Buy Quality - Cry Once"
RO
4
ROMEL
320 Ci -02
520i Touring -02
R1150 GS (MC)
Hej!
Många drabbas av misständning på en cylinder eller flera cylindrar på M54 motorn, även jag. Kan främst vara tändspole men i mitt fall hände det att tändsiftet gängat loss sig lite.... ger felkod för misständning (P030X) pga jordfel för det kommer olja på gängor och i stiftsätet (oljeslukarbil) , torka rent och dra dit igen! Men även ett problem med glappkontakt till motorstyrenheten, fixas med att lossa och återansluta kontakterna till styrboxen så går motorn rent och fint igen!

VARNING: Testade innan med startgas och letade tjuvluftsläcka, VARNING LMM tål inte direkt insprutad startgas, hade stora problem med att få igång bilen igen sen, fick tvätta LMM med elektronikrengöringssprej innan den ville starta igen.

ROMEL
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.