|
|
|
|---|---|
|
Det är alltså själva skruven jag talar om, inte den vita justermanicken med kula på som är trasig. Det finns som bekant två justerskruvar bak på lyktorna för höjd resp. sidledsjustering. Mha den vita delen med insex och stjärnskruvs fattning kan man vrida på ett svart kugghjul (med 10mm fattning) som i sin tur sitter på en metalstång som är gängad i den vita delen med kula. Se denna: Länk beskrivning för lite bilder (bild 6 typ). Mitt problem är att det svarta kugghjulet har lossnat från metallstången både höjd samt sidojusteringen, fast på var sin sida. Detta gör att reflektorerna sitter ganska lösa. Någon som har haft samma problem? Hur åtgärdade ni detta problem? Jag funderar på om det går att gänga ur metallstången och skruva i en m6 skruv istället. Förutsatt att det är m6 gänga i den vita juster-kul grejen, någon som vet? Den vita juster manicken verkar sitta i ett spår som förhindrar den från att ramla ner när man skruvar ut skruven, kan någon bekräfta? | |
| har samma problem med min bil också, men har dock ej löst problemet. Du kan ej ta stången utåt för att det sitter en stop på insidan så den inte skall kunna ramla ut. och det är inge m6 gängor utan "plåtskruvsgängor" Jag justerade mitt lyse med en tång och låste pinnen med en låsring som jag klämde ihop så pinnen inte kan åka in....Får se imorgon då jag skall besikta om det fungerar. | |
|
Jag råkade ut för exakt samma fel på min 525 -02. Jag hade i och för sig knäckt de inre stagen och därför tagit isär lyktorna. De är inte mm-gänga.Så här beskrev jag det på forumet då: ...så köpte jag reservdelarna i aluminium från England. Priset på 38 pund var rätt ok, men frakten går på 45 pund! Nu köpte jag två uppsättningar i fall att jag lyckas göra om bravaden så det blev drygt 1300 kr. Med strålkastaren isärtagen var det lätt att trycka ut orginaljusterskruven. Med viss nervositet borrade jag ur gängorna och gängade om justeringen till M6. En 60 mm bult med en låsmutter, bricka, o-ring på utsidan och orginalgummibussningen, (konisk), samt en låsmutter på insidan så gick det lätt att få till en fungerande justering med "orginalmått" på justeravståndet. |
|
| Ok, det låter som att mitt fix med hjälp av mirakelmedlet PL400 får vara kvar ett tag till då. Jag limmade fast det svarta kugghjulet på axeln, och det verkar faktiskt gå att justera lyset nu. Men på en av justerskruvarna saknar jag kugghjulet, får fixa något annat där. | |
| Besiktade min 540 nu i onsdags...Rakt igenom därav också godkännt ljusjustering :) | |
| Hej, justerskruven finns att köpa på Ebay för en hundring. Dem gör dessa i stål dessutom. Funkar kanon, skapar inte speciellt mycket besvär. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.