AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.189

Klägg på oljelocket?!

Jm
10
JmD
E30 320 Touring -89 @ m52b28
Hej!
Har haft lite problem med min 328. Har nyligen multirem samt laddningsregulator. När jag skulle ut för en liten provtur så började lampan för kylarvätskan lysa (står på tyska, men jag antar att det är det iaf). Så jag fyllde på, men det behövdes inte alls mkt.
Passade på att kolla oljan o då såg det ut så här:
Länk

Så nu är frågan, VAD F*N har hänt? :S
Mvh /Jonny

Jesper von Wowern
Lite majonnäs kan var bara kondens. Mycket majonnäs kan vara topplockspackning som gått sönder mellan kylkanal och oljekanal eller ännu värre som skev topp.

/Jesper von Wowern
Jm
10
JmD
Den har ju stått stilla den senaste månaden... Men vad skulle du klassa mängden majonnäs på oljelocket som, lite eller mycket? :)
Hur kollar man smidigt om topplockspackningen gått? Eller nått som visar att den troligtvis är körd... Är inte så sugen på att lämna in den o låta dom plocka loss toppen för X antal tusen kronor om det inte är det! =/

Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Det där är lite tycker jag. Bara att köra men kolla om det försvinner kylarvätska så du vet.
Jesper von Wowern
Det på bilden ser inte farligt ut men titta ner i hålet hur där ser ut. Torka rent locket och se om det kommer tillbaka direkt. Försvinner det kylarvätska så måste den inte ta sig ut i oljan men om oljan samtidigt blir majonnäs så verkar det illa. Kompressionsprov kan visa om topplockspackningen är trasig mellan förbänningsrum och annat. Trycksatt kylsystem kan visa om det läcker, sen är det kanske svårt att hitta var - t.ex. topplockspackning. Lyfter Du toppen tycker jag Du lika gärna kan byta packningen även om den kostar en peng.

/Jesper von Wowern
Jm
10
JmD
Ok. Tack för bra svar! =) Återkommer när jag kollat närmare på det..
Mvh!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.