|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Ska införskaffa mig BMW igen efter några års frånvaro.. Det som jag är ute efter är en 5-serie Touring -06, -07, efter ha varit helt inställd på en diesel för börjar jag nu att tveka lite... vet inte ifall ev en 523i -525i kan vara ett alternativ till en 525d eller 530d. Ifall man väger in den dyrare skatten på dieselar men lägre förbrukningen än bensinare vilken kommer att ha lägst mil kostnad? (ca 2 000 mil /år) samt att bensinarna verkar vara något billigare i inköp. Vore intressant ifall någon annan här har gjort liknande jämförelse inför sitt bilköp. Blivande BMW ägare så snart Minibussen är såld.... | |
|
Vet du skatten respektive förbrukningen på respektive bil så är det inte precis avancerad matematik att göra en kalkyl. __________ Mvh Grelle |
|
|
Kör man 1500-2000 mil/år så är oftast inte skillnaden mellan bensin och diesel speciellt stor och enligt min mening inte någon avgörande faktor att välja bil efter. Kolla också upp försäkringskostnaderna för respektive bil för ibland kan dessa skilja såpass mycket att det du sparar på lägre förbrukning förlorar du dubbelt upp i ökad försäkringskostnad. När du har alla siffror på plats så ser du om det är någon märkbar skillnad och sen får man ju väga in om man trivs bäst med att köra bensin eller diesel. ___ //Ulf |
|
|
Gjorde en fin exel uppställning över detta! Ifall jag satta en 525d -06 som jämförelsebil fick jag följande differens räknat på 2000mil inkl. drift, skatt och försäkring. 525d -06 0:- 530d -06 +986:- 523i -06 -64:- 525i -06 +718:- 530i -06 +2385:- 520d -07b -5989:- 525d -07b -4450:- 523i -07b -2525:- Med den uträkningen får det helt enkelt bli en 525d -07b som jag får jaga rätt på! Blivande BMW ägare så snart Minibussen är såld.... |
|
|
Du tjänar på en diesel nästan efter 1500 mil för skatten är inte skrämmande och delas upp på kvartal. Dessutom är förbrukningen på tex en 525d inte mer än 6.0 om du kör lite blandat och gillar att ha skoj på vägen. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Låter som ett bra val. Visst har den 3 liter och 197hk? Det är en riktigt trevlig motor. __________ Mvh Grelle |
|
| Den är underbar, den motorn :) Verklig förbrukning med manuell låda kring 0.68-0.75. Enbart landsväg runt 0.58-61. | |
| Sen är det ju så att planerar du ha en tung gasfot så drar en diesel inte så himla mycket mer. Bensinaren kan säkert dra väldigt mycket soppa om du anstränger den lite. | |
|
Rekomenderar inte den gamla 525d, dvs 05-07 om förbrukningen är viktig eftersom den motorn är rejält törstig ffa i samband med automat. En granne hade tidigare en sådan och den tog ca 0.8-85L/mil vid motorvägspendling. Den nyare motorn är klart att föredra dessutom är som själv sagt skatten lägre. Dock får du kalkylera med att en faceliftad med nya motorn kostar mer i inköp, och pss blir lite dyrare att finansiera. Om detta sedan kompenserar för ett högre andrahandsvärde får framtiden utvisa. |
|
|
Det är den faceliftade med 197hk motorn som jag vill ha, precis som du skrev skiljer det några tusen i skatt och den är snålare och mera hk. Blivande BMW ägare så snart Minibussen är såld.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.