AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.343

Philips original konverteringssatser HID?!?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det verkar som att philips säljer HID (xenon) konverteringskit?
Hade jag ingen aning om, men det kanske är tillåtet i vissa delar av världen.

Man får alldeles för många träffar som ser trovärdiga ut om man googlar, lite för många om det bara skulle vara en fejkprodukt.

Länk

Länk

Verkar kosta 250USD men säkert mycket bra kvalitet.
Det är till att ta i lite tror jag...
Det säljs produkter i t.ex Kina, HK, Indien med Philips namn, visst. Finns det nån form av godkännande, e-märkning osv? Knappast, och HID-brännare med annat är D2S/D2R osv är och förblir omöjliga att få godkända, liksom eftermontering öht i strålkastare och bilar som inte från början har typgodkända strålkastare för detta, och tillhörande ljusviddsreglering osv.

Jag träffade just Philips och diskuterade detta på Automechanica för ett par år sedan, deras ColorMatching lampor var lite i ropet då, men vad gäller eftermonteringssatser med icke D2S/D2R osv så bara skrattade de och skakade på huvudena..
Så Philips label på produkterna är ingen garanti precis..

Bland länkarna fanns en del intressanta sidor, hittade bl.a detta om hur det gick för APC i US, rätt många år sedan nu iofs:

The U.S. Department of Transportation’s National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) announced today that American Products Company (APC) has agreed to pay a $650,000 civil penalty as a result of its manufacture, certification, and sale of replacement lamps that did not comply with federal safety standards.

Over the past several years, APC sold various models of noncomplying replacement tail lamps, commonly sold as "clear" tail lamps or "Eurotail" lamps. Some of the non-complying models replaced red lamps and reflectors with clear ones. Others were missing side marker lamps or reflectors.

APC also sold other noncompliant replacement lighting equipment, including clear corner and bumper lenses and high-intensity discharge (HID) conversion kits. The nonconforming equipment was sold by a variety of retailers. The lamps and lenses have been the subject of four recalls covering thousands of parts.

FP
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det jag tycker är "störande" är att informationen ligger under www.lighting.philips.com.hk vilket är den sida man kommer till om man går in på t.ex. www.philips.se väljer belysning, billampor så kommer man till Länk och där kan man välja regional hemsida Hong Kong så kommer man till www.lighting.philips.com.hk.

Det verkar ju alltså ligga under Philips egna domän och någon borde ju ha märkt om den blivit kapad eller så.

Samma info finns även under Philips Indien och Philips Filipinerna.
Jag säger inte att Philips inte känner till eller har sanktionerat marknadsföringen i de uppräknade länderna och regionerna. I EU eller US gör det det inte.
Fast helt säker kan man inte vara, liknande "kapningar" av kända varumärken sker ofta i t.ex Asien. Det är bara några veckor sedan Ericsson drabbades i Kina, Nokia och andra har drabbats av liknande flera gånger.
På större mässor och liknande har de stora drakarna alltid ett gäng spioner som går omkring och gör nerslag hos tillverkarna från (oftast) Asien.
Jag har sett det med egna ögon mer än en gång på CeBit i Hannover t.ex.
Läs även här:
Länk

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.