AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.126

tändstift Biltema kass ?

Hej !!

jag undrar om tändstiften till m50 525 1992 från biltema är crap eller går den på dom...sitter nått märke i den nu jag inte hört talas om denzo

Vill bara ha nya stift billigt inför besiktningen så går den som en påse skit med biltema stift ? nån som har testat deras stift

är ju nästan gratis o köpa dom men hur är dom ?

Visa användare
99
DaniM5
A4 3,0 tdi - 06
Jag kör på biltemas tändstift i min pendlarbil ( 206:a )
har funkat klockrent i 3år. vet där emot inte hur dom funkar i en bmw.
Roffa1
Kör också med BT stift till vinterbilen. Något franskt namn på stiften. Har fungerat utmärkt i fyra år.
Ja men har du bmw ? dom är ju lote speciella

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Till BMW skulle jag bara rekommendera NGK-stift!

Eyquem-stiften som Biltema säljer är inte dåliga, utan fungerar utmärkt i de bilar som har dem som original (t ex Renault).

Men då olika fabrikats stift aldrig är exakt motsvarande varandras, verkar det tyvärr som om de ligger i "ytterkanten" av specifikationerna för att fungera bra med BMW-motorerna som i sin tur är tjuriga för "fel" stift.

NGK:s stift fungerar klockrent i BMW-motorerna, så varför vara dumsnål och försöka tjäna 100-150kr på en uppsättning stift och få en bil som inte går som den skall?

Japanska Denso är också ett bra stift (ett av de bättre tillsammans med NGK, men kostar minst lika mycket), och är svårare att få tag på än NGK-stiften.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
kommer aldrig köpa stift från biltema eller liknande. det mest säkra är nog att köra på NGK stift i dagsläget, vet inte hurvida Bosch kommer/har bättrat sig dock.
det värsta som kan hända dig med kassa stift är att de går av o trillar ner i loppet. då är det adjö med vippor, ventiler osv. dör inte motorn helt så dör den iaf på en cyllinder :)
jag har altid kört med NGK BKR6EK med alla mina bmw bilar har upplevft att dom går bäst med dom. men nu ville jag bara se om mina värden på besiktningen vart lite bättre med nya stift. Jag har en bmw som jag ej ska behålla så ville snåla lite denna rykte som fan på tomgång när ja köpte den bytte ventilkåps packning sen ryker den normatt igen. Men fick HC halt och lamba för högt så nu är bilen nyservad med nya stift samt olja jag har även gjort en billig motorbehandling

lacknafta halv flaska i oljan sen låta den gå i 10 min på tomgång sen ur med oljan. I med billig olja låta den gå i 10 min tomgång sedan tappa ur den o byt filter samt till en bra olje ett tips på billlig motorbehandling

Roffa1
Hahaha...en ½ Liter lacknafta i motoroljan, här ser man risken med att köpa begagnad bil;-) Den lilla hemmamekanikern kan hitta på vad fan som helst.
Nej då detta har massor tidigare gjort innan mig jag har ej kommit på denna metoden hehe

men lacknafta finns i dom flesta motorbehandlingarna man köper ute i handeln så var är skiljnaden

Roffa1
Lacknafta är ju bl,a avfettande (tar bort oljefilmen) då skär ju motorn. Detta kan väl knappast kallas motorbehandling;-) snarare motorsabotage.
Nu ska man göra exakt som jag nyss skrev man ska ju inte åka med bilen med lacknafta i hehe jag har nyss gjort detta o jäklar va avlagringar jag fick med ut i oljan tillbaks motorn går renare nu känns som att det gjorde en skiljnad för mig i alla fall. Sen får man ju självklart tycka o tänka själv är man osäker gör ej detta finns ingen garanti att detta fungerar. men i mitt fall med dålliga avgasvärden från besiktningen o särskilt HC halt har det blitt bättre

He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Wikipedia säger: "Lacknafta, även kallat mineralterpentin eller kristallolja, används som färgförtunnare och lösningsmedel. Den består av en blandning av kolväten."

Den fungerar visserligen som lösningsmedel, men är oljebaserad. Om du åker till en verkstad och låter dem göra en "motordialys" så använder de ett oljebaserat lösningsmedel. Det som zenita123 beskriver låter lite som en snikvariant och så länge man inte kör motorn så länge att den börjar sakna smörjningen så kan det säkert funka. Själv betalar jag hellre vad det kostar att få motorn behandlad på verkstad.

Ett tips ang tändstift kan vara att kolla på ebay tyskland eller england.
Tack (Heli) för svaret du beskrev detta bättre än mig tackar

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag har aldrig laborerat med stift i BMW, men minns en gång då jag hade en saab som fick smaka Equyemstift från Biltema... OG Saab är som bekant också kinkiga på stift, vill gärna ha NGK..

Det som hände var att bilen började gå illa, drog mer soppa och laddade sämre. När jag efter en hel del felsökning bytte tillbaka till NGK så försvann samtliga symptom... En av få gånger som jag faktiskt upplevt att Biltema sålt undermåliga produkter.. :-)
jag var o bytte stift idag till NGK men nu går den ogämt på tomgång skakar

jag hade av minus poolen under hela bytet ska den ställa in sig med ngk stiften på nått sät nu efter den haft annat märke innan i ...

Nu säljer ju inte Biltema Equyem längre utan Brisk. Brisk är (har varit) OEM levarantör till bla VW,Skoda,Lamborghini,Volvo mfl. Jag har personligen varit på besök i deras fabrik o sätt hur ett tändstift tillverkas, tar flera dygn innan ett stift är "ready to use" så att säg, var intressant att se. Deras "A-line" motsvarar övriga tillverkares "premium stift", men givetvis har stift från olika tillverkare ALDRIG helt identiskt värme-område (dvs inom det område stiftet fungerar optimalt). Jag kör personligen på Brisk LGS stift i mina bilar (M5 samt Passat 2.0 -95), sk "tuningstift" med ett gnistgap på ca 3mm. På M5:an hade jag vid inköp lite problem med irriterande "magerryck" vid varvtal kring 1700-2000 rpm. Bytte sedan till dessa LGS stift (gjorde insp 2 inkl ventilspelskontroll) o "magerrycken" var så gott som helt borta. En S38B38 går aldrig helt silkeslent som en M50 tex men jag märker skillnad kontra de gamla original stiften. Har kört med stiften i över 2000 mil utan problem, går rent, och minst lika bra som original. Ytterligare en anledning till bytet var att jag anser att en-elektrods originalstiften ser ut att vara från stenåldern. Numera är vi 10-15 som kör med LGS i våra M5, stiften kräver mer av tändsystemet (suspekt spole eller tändrör avslöjas obönhörligen) men är allt 100% lirar de perfekt.
I Passaten satt det original 3-elektrodsstift, här märker jag ingen skillnad med LGS stiften. Det jag vet är att LGS stiften kräver som sagt mer av tändsystemet vilket några M5 ägare fått erfara, misständningar orsakade av defekta spolar/tändrör, bilarna gick som de skulle med original stift. Dock efter byte av de felaktiga spolen/-arna så går bilarna minst lika bra med LGS stiften. Utöver detta kan tydligen problem uppstå vid sträng kyla då det kan tänkas att spänningen räcker inte till för att "avfyra" stiften. Detta är inget som hag märkt av, men lär isf bli varse i vinter. Hittills har dock Passaten alltid startat med en gång, har varit ca 5-6 grader kallt som mest...
M5.ans stift vid byte, dvs ca 1800mil gamla stift: Länk

Passatens stift efter ca 500-700mil: Länk

Bytesintervall för dessa stift är max 3000 mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.