|
|
|
|---|---|
| vad är skillnaden mellan 05 och 06an då hästantalet skiljer endel från 191 till 217? sugen på att köpa én 525a och undrar om det går att uppgradera 05an så den får samma hästantal som 06 och nyare på nåt sätt eller är det nån större förändring under huven? | |
| Om jag inte har helt fel för mig så är det modellår 04 till 05 det skiljer och då att 04 har M54 och 05 har N52. | |
|
N52 motorn kom våren 2005 och är var då en helt ny motorgeneration. /H |
|
|
Det stora med den nya motorgenerationen är väl att den saknar gasspjäll. Den har Valvetronic istället. Länk Denna nyhet lanserades med högre effekt och lägre bränsleförbrukning än företrädarna. Jag tycker de nya motorerna funkar bra men de känns inte direkt snålare än de gamla. I alla fall inte på de bilar jag har haft. Toppeffekten är hursomhelst högre och 25:an är varvillig och kul. Vridmomentet är, i stort sett, oförändrat, tror jag mig minnas. |
|
|
Min har samma valvetronicmotor som kom på de senare 05:orna och jag är klart imponerad av den låga förbrukningen. Jag kör mest landsväg/motorväg och har aldrig varit över 0.9 trots att jag trampar på emellanåt. Rekordet är 0.71 (riktig uträkning) vid långresa och det är inget annat än fantastiskt för biltypen tycker jag. |
|
| Vad bra att det finns de som tycker att nya motorn är snålare. Det var ju liksom tanken med nya motorn. Det som var grunden till min utsago var min jämförelse från min gamla E39 530 touring från 2001. Den kändes inte törstigare än 525an från 2006. Men jag kör mest blandat, kanske lite med övervikt på stadskörning. Jag hade förväntat mig en snålare bil med mindre motor samt 6:e växel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.