AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.214

Kylvätska - rätt nivå vid lägre temperatur?

Efter att ha rotat igenom en uppsjö med trådar föreslagna av sökfunktionen blir det till att start en ny tråd.

På E39 med expansionskärlet direkt bredvid kylaren har kärlet enbart en markering. Den är rätt nivå vid 20 grader och kall motor. Märkligt nog verkar kärlet inte ha ett minimistreck som markerar lägstanivån.

Strecket är ju bra om det är 20 grader när man kollar nivån. Men var är rätt läge nu när det ligger på nollan? Lite under, halvvägs mot botten av expansionskärlet? Jag har inte tillgång till varmförvaring över natten så vätskan kan komma upp i 20 grader vid kall motor.

Jag frågar av nyfikenhet. Det var 1,5 år sedan vätskan byttes och kyl-/värmesystemet fungerar helt som det ska. Motorn jobbar sig upp i temperatur för att stanna tempmätaren på kl. 12 prick. Där står den sedan tills man stannar, så jag misstänker inget fel. Jag tänkte bara kolla om nivån fortfarande är rätt.

Glömde självklart skriva att bilen inte har Check Control. Någon indikeringslampa för låg kylvattennivå har jag inte lagt märke till bland de övriga (för låg oljenivå, laddning osv.)

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Har aldrig märkt någon skillnad på nivån om det 20 grader eller nära 0.
el
162
elk
535i GT -10
550ia -07
BMW CS #10392
här kan man läsa om man vill lära sig något.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.