|
|
|
|---|---|
|
Hej hej, jag har funderingar angående att själv skaffa box/mapp trim till den framtida 320d jag lyckas lägga vantarna på, och i läsningen om hur jag själv borde göra slog något mig. Jag har läst (rätt säker på att det var på detta forum) att om en ÅF/verkstad skulle hitta spår/bevis för en trimning, så kommer detta att märkas i ditt/bilens serviceregister i framtiden, dvs om man t.e.x har en automatlåda som rasar, och bilen varit trimmad, är det ingen garanti längre. Hur viktigt borde detta vara att kolla på en 2006-2007 320d? Det är ju ingen nybilsgaranti kvar, då kanske det inte spelar någon roll? Kan vara värt ur försäkrings-syfte? Och huvdudfrågan: Kan man åka in med ett potentielt köp-objekt till BMW och be dem kolla efter spår/trim ? | |
| Om du är orolig att någon trimmat en bil som du tänker köpa så är mitt tips att du köper av någon som osannolikt skulle trimma bilen, Exempelvis av en äldre herre/dam eller att du väljer en touring. | |
|
Lämna in den hos BMW och läs felkoder, säg till att de ska leta efter spår av en box eller mappning. Kostar en femhundring drygt.. Var inte godtrogen, frågar du om den varit trimmad och säljaren säger nej så skulle i alla fall jag vilja ha det bekfäftat innan köp. |
|
| Hahaha och varför skulle inte en touring inte kunna vara chippad eller dylikt? | |
| Läs om, läs rätt. | |
| Förstår fortfarande inte varför risken skulle vara mindre att en touring är chippad, utveckla.. | |
|
Jag kan inte heller förstå JockeX resonemang. Jag har en chippad touring, min pappa som är 63 (äldre herre) har en chipad e61 samt att vi delar på en kompressormatad m3. Min pappa har kör mer på bana än jag gör. På banträffar så är det ofta "äldre herrar" med. Så myten om att en äldre läkare, advokat eller vad det nu brukar vara för titel i annonserna skulle vara en försiktig förare tror jag inte ett skvatt på. Skulle jag dra till med en generallisering så kör dom flesta väldigt lungt och otrimmat, men är det en kille 18-25 år med ett konto på AP eller Zatzy så kan risken vara större. Men att genarellisra grupper brukar väldigt sällan stämma in på långt från alla som hamnar i den gruppen. Tyvärr var det kanske inte mycket till svar på TS fråga, men ingen av mina bilar har blivit registrerade som trimmade hos bmw och jag har aldrig hörttalas om det. Men det finns mycket inte jag vet ;-) |
|
|
Jag är väl inte rädd att det blir mer fel på en bil som har haft chip/mappning gjord (även om man kan förmoda/generalisera och tro att den blivit körd annorlunda...). Vad jag var ute efter var att om det kan orsaka problem och stora extra-kostnader vid t.e.x motorhaveri, stora service-arbeten osv, så är det ju väldigt viktigt att kunna kontrollera "status" på den av just bmw-verkstäder, som kommer vara dom som gör den kontrollen vid ett senare tillfälle när jag äger den. Att fråga säljaren/ÅF och få ett "nej" var inget jag tänkte gå på, men tipset om ca 500kr för "kontroll" hos BMW var klart bra, det tänker jag kolla upp och göra med ett ev, köp. Tack för tipset! :) Mer på ämnet jag var ute efter, att det kan bli problem utanför just nybilsgarantin. Jag köper antingen en 2006-2007 eller 2008 beroende på pris och efter att jag provkört skillnaderna i motorer, så frågan är vad det kan bli för problem för mig som ägare om den varit chippad (eller om jag själv vill chippa). Nybilsgaranti förstår jag att det blir bråk om, men en 4 år gammal bil, är det fortfarande samma sak där? Kan tänka mig att man ur verkstadens synpunkt "förstört" bilen själv, om t.e.x automatlådan får stora problem och man har trimmat. Diskussionen blir ju då mot försäkringsbolaget... vill helt enkelt undvika sådana problem om dom kan/kommer uppstå. |
|
|
far kör mercedes C 270 CDI automat kombi. över 50 år och förbrukar 1 par bakdäck på 2 sommar lätt. å han har inte trimmat än, men det kommer. familjebilen används flitigt med andra ord :) sen har han också en 1.6 liters a-klass som får kämpa duktigt emellanåt :) inget är väll överdrivet varvande eller spinnande men gasar man bara på gör friktionen mer än man tror. gammelföräldrarna däremot har lugnat ner sig. 4 sommardäck på 10 år kanske inte var så bra. såg ut som nya i mönstret. men nu är de bytta efter lite övertalning. BMW ownz |
|
|
Jag förlitar mig på statistiska centralbyråns uppgifter om att touringar trimmas mer sällan än coupé och sedan. Nej men ärligt talat, sunt förnuft säger att bilar avsedda för familjer lär trimmas mer sällan. Men givetvis finns det inga siffror som backar det påståendet. Jag har inte direkt påstått att det finns någon garanti att en äldre herres/dams bil eller touringvariant inte är trimmad, så där läste ni knasigt i så fall. Det finns säkert nån faster Agda, 74, där ute med en 335i Touring som nyligen lämnade in den för steg 3 trimning med racekattar, downpipes, meth, procede och nu har över 400rwhp... |
|
|
JockeX: menade bara att det VERKAR vara en hel del som även trimmar sina familjebilar. vet flera i lika åldrar häromkring iaf.. såg förra vintern 7 värstingskotrar komma på åkern och stannade till där ett tag, tog av sig hjälmarna. inte en av den va under 50 :) ska inte bråka med dej för mycket du har säkert rätt, men läste fel? "Exempelvis av en äldre herre/dam !!!!!!!!!ELLER!!!!!!!!! att du väljer en touring." jag måste ha misstolkat inlägget.. BMW ownz |
|
| Men hur är det möjligt att se att bilen varit mappad. Min 318d har gått 1400mil. Om jag mappar den och tar bort mappningen innan service. Skulle det kunna spåras vid en service då. | |
|
jerk: Ja, men enbart om de letar efter det alternativt att det finns en felkod lagrad som kan härledas till trimning. Jag har hört att i nyare motorstyrenheter lagras en hash (checksumma) på alla mappar (även original) som laddats in i motorstyrenheten. Nu har jag aldrig laborerat med en motorstyrenhet men med tanke på dagens teknik skulle det inte förvåna mig om det är så. |
|
|
I modern motorstyrning loggas en hel del parametrar över tid. Om dessa värden överskrider normalvärderna så behöver man ju inte vara Sherlock Holmes för att lista ut att bilen varit chippad. Om normalt max bränsletryck är XX bar och det har varit 30% högre under flera månader så blir det nog svårt att få ut en ny växellåda på försäkringen... ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.