AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.185

Äga bil i Tyskland?

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Är det någon här som bott i Tyskland ett tag och ägt tyskreggad bil?
Jag skall bo ett halvår i Tyskland, och kommer behöva skaffa en bil under tiden.

Funderar på vilka nivåer skatt, försäkrings osv ligger på, och om det är något speciellt man behöver tänka på?
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Skatt: Länk
Försäkring kan du ta dig en titt på www.check24.de
När du köpt en bil behöver du genomgå i princip samma process som när någon hämtar en bil för export, bilen ska registreras (om) och skyltar ska tillverkas. Du kan bara registrera bilen där du är skriven. Besiktning sker för övrigt vart annat år.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Försäkring verkar dyrt i Tyskland tyvärr, kollade upp två bilar en E30 318 -94 och en Golf TDI -99 båda ligger på runt €800/år i trafik (har haft körkort i 7 år)
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag vill minnas att försäkringen i Tyskland fungerar lite annorlunda jämfört med här hemma.

Nu är jag tyvärr inte helt 100 på att jag har uppfattat allt rätt men jag vill minnas att det i princip är på detta viset,

Bonusen som kommer med skadefria år osv gör att försäkringsbolaget står för en allt större del vid en eventuell skada, utan bonus så kan du i princip få stå för nästan hela kalaset själv trots försäkring.

Förhoppnignsvis så kommer någon med mer kunskap inom området rätta mig men såhär vill jag minnas att det har förklarats för mig :)

// Mvh Andreas

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Du måste skriva dig i Tyskland till en börja med
Personligen skulle jag nog själv ha en svensk regad bil där nere pga försäkringarna
Men för dig som är 90 år är det kanske inte så dyrt med försäkring i Tyskland heller :-)

Ha deT
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
tsaros: Själva syftet med en försäkring är ju att försäkringsgivaren tar smällen som man själv inte vill/kan ta om något händer. Det du säger är ju i princip raka motsatsen till detta. För säkerhets skull har jag tittat igenom försäkringsvillkoren från en stor aktör (HOK Coburg), jag kan inte hitta något som stöder det du skriver. I Tyskland finns däremot ingen Trafikförsäkringsförening, om man blir inblandad i en smitningsolycka står man utan skydd om man inte har helförsäkring.

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
weeeman: Vet inte hur du kollade priserna (personlig kontakt eller någon jämförelsesida), det kan löna sig att förhandla. Om du kontaktar ett bolag är det inte omöjligt att du kan tillgodoräkna dig de skadefria år du haft i Sverige, förutsatt att ditt svenska försäkringsbolag intygar detta. Eftersom du bara ska vara här ett halvår ska det vara ok att köra en svenskreggad bil, framförallt om du inte skriver dig i Tyskland.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag kollade på Check24 som jämförde mellan diverse bolag.

Men hur är det nuförtiden, när man importerar bil kan man enligt något EU-direktiv köpa en svensk försäkring och är inte tvungen att ta en tysk export-försäkring.
Innebär det att det kanske skulle gå att teckna en svensk försäkring på en tysk bil?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Pratade precis med Trygg-Hansa, det dom kunde göra var att skicka ett sådant intyg Per nämnde, så då är det bara att ringa runt till några tyska bolag när det kommer så får vi se.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.