AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.470

Fundering om glapp i bakvagn och drivlina

an
255
anma0572
520dA Touring -12
När jag ändå hade min 320 -02 inne för översyn av framvagnen bad jag dem också känna på bakvagnen och drivlinan. Bilen har gått 18 000 mil och jag tycker att det är ganska mycket gummibandskänsla i drivlinan. Man får växla/släppa kopplingen mycket försiktigt för att inte höra ett dunk. I kökörning blir det påtagligt. Det finns många trådar om detta och alla de fel som kan orsaka de här symptomen. Mekanikern kunde inte hitta något glapp någonstans. Märkligt tyckte jag. Annars är väl bakre bäramsbussningen det första man byter? Är ju inte heller så dyrt. Tror ni att det är lönt att byta den delen bara på chans, trots att mekanikern inte ser/känner något glapp, eller vad det nu finns för metoder att detektera glapp i bakvagnen?

Jag skulle annars vara tacksam för synpunkter på en teori som jag läste om här på forumet.

Länk

Tydligen ska man kunna spänna nr 5 och 6 nära ett knutkors och på så sätt minska ett eventuellt glapp där.

Länk

Gäller detta även E46? Den ursprungliga tråden gällde väl E36. Kan det stämma att det kan finnas ett glapp här eller är det jag som har missförstått? Man vill kanske tro på de enkla lösningarna, slippa tänka på allt annat som kan vara slitet och glappt in en drivlina...

Anders
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Jag kanske ska förenkla det lite:

Finns det synpunkter på teorin eller vad man vill kalla det nedan som jag läste om här på forumet. Tydligen ska man kunna spänna nr 5 och 6 nära ett knutkors och på så sätt minska ett eventuellt glapp där.

Länk

Nr 5 och 6:

Länk

Funkar det på E46?

//Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.