|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyss haft min 320 -02:a inne för en översyn av fram- och bakvagn. Bilen har gått 18 000 mil så den är lite lös i hullet. Mekanikern (på Meca) menade att vänster spindelled var rejält dålig. Han rekommenderade att samtidigt byta på höger sida. Det skulle kosta 3700 för delarna och 1300 i arbete. Meca säljer lösa spindelleder som kostar några hundra kr plus några hundra kr för bussningar men att byta bara dem ville han inte ta på sig. Argumentet var att länkarmen är i aluminium och riskerar att ta skada av att kränga av och på spindelleden. Det var så jag uppfattade honom. Ligger det något i den farhågan? Jag är nu osäker på om jag ska byta bara spindelleden på båda sidor eller byta hela länkarmarna. Är det dumsnålt att bara byta leden och inte hela länkarmen? Någon som har erfarenhet av att byta bara spindelleden? Är det något med länkarmen (i och för sig post-facelift) som talar för att den ändå bör bytas snart? Anders | |
|
Jag skall byta vänster fram på min 325ci 2004. Vad jag förstått, så finns inte lösa spindelleder till original länkarmar! Jag tar en chans och har beställt en ny länkarm (bara vänster och ej original) från Schmiedmann, de har även Meyles kompletta förstärkta set med utbytbara leder, kostar 3300 = billigare än Meca som tar 3700. /Janne Surf Or Die!!! |
|
|
Ok, så Mecas lösa spindelled passar bara deras länkarm och inte originallänkarmen? Enligt den mekaniker som tittade på min skulle det vara en fråga om att länkarmen skulle ta skada av att kränga ur och i en lös spindelled. Om den hade varit i järn skulle det varit lugnt. Järn kan flexa mer enligt honom. Vad menar forumet? Surfjanne: "Vågar" du byta bara på en sida? Även på min är det vänster som är dålig. På höger var det inte något stort fel men jag blev ändå rekommendera att byta dem samtidigt. Skiljer ju en del i pris beroende på vilket man väljer. Synpunkter? Anders |
|
|
Rekomenderas att byta hela och båda. Kör du hårt eller glider mest? De har på Biltema för 849:- styck. Själv inga problem med deras, men vissa anser det är skit att handla där, men som sagt inga problem för min del och min går ofta på kurviga vägar. |
|
|
Jag vågar, skall lämna in på torsdag. Byter länkarm och båda bussningarna. /J Surf Or Die!!! |
|
|
Tack för svaren, det blir till att byta båda. Kanske dumt att snåla på en bil som jag nog ska ha åtminstone ett år till. Clintan 66: Jag glider mest. Kollade på Biltema men de verkar bara ha för vänster fram. Kan det stämma? Enligt dem ska de bytas parvis... Vet du om Biltemas länkarm har den tillhörande bussningen, vad den nu heter, eller får man köpa till den? Passar isåfall en bussnig från tex Autoexperten till Biltemas länkarm? Anders |
|
|
Surfjanne: Vilka är båda bussningarna. Jag har svårt att hålla isär alla bussningar, länkarmar/bärarmar i BMW:s hjulställ... Får man fråga vad du har för prisförslag på ditt jobb? Anders |
|
| Minns inte, men de har dem annars. Köpte mina där innan jag köpte powerflex | |
|
anma0572, bussningarna är de som håller länkarmarna i bakkant Länk /J Surf Or Die!!! |
|
| Need for speed i Malmö bekräftade idag att Mecas spindelled inte passar på original länkarm, precis som du säger. | |
|
Har nu bytt vänster länkarm till denna : Länk . Någon här på forumet tipsade om att byta länkarmsbussningen även på högersidan, men jag bytte dock bara bussning på vänster sida, då verkstadskillen sade att det var stor risk att gummit på spindelleden kunde skadas när man demonterade länkarmen på högersidan. Sparar bussningen ifall den behövs senare... Gjorde också framvagnsinställning på Pekkas i Gbg (300:-), allt som allt gick det på ca. 3000:- /J Surf Or Die!!! |
|
| Men man behöver inte demontera länkarmen för att byta länkarmsbussningen.. Tycker absolut att du ska byta bussningen på höger sida också. | |
|
Bussningarna säljs parvis just för att de skall bytas samtidigt på båda sidor. Så det är nog att rekomendera. Jag bytte spindellederna/bärarmarna samtidigt. De kommer ju antagligen snart att paja på andra sidan också. Billigare delarna om du köper båda samtigt och även jobbet då bilen redan är inne på lyften om du gör det hos en verkstad. Sen riskerar du inte att behöva göra hjulinställning en gång till när du byter andra sidan. Då har du snart tjänat in den andra sidan. |
|
|
Ok! Såg att du inte betalade mycket för hjulinställningen. Lät nästan för billigt? |
|
|
Pekkas har jag åkt till i 10 år, snabba och bra samt billiga! Brukar köra dit vartannat år och göra en koll. /J Surf Or Die!!! |
|
|
Jag skulle byta båda sidor samtidigt, men verkstadskillen (oberoende, ej BMW) trodde det kunde resultera i sabbade tätningar kring spindellederna. Vet ej om det går att byta utan att ta isär länkarmen, så jag sade till dem att skita i högersidans bussning. Min förra ci körde jag 14000 mil utan problem och denna har gått 9000, så det går nog fasen bra ändå... Jag är i vilket fall som helst inte orolig:) /J Surf Or Die!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.