|
|
|
|---|---|
|
Tjena Bytte under sommaren framruta på min E91 -06. Den nya rutan, har till skillnad mot orginalet, en "skuggning" på övre delen. (det heter säkert nåt). Nu misstänker jag att detta sabbat egenskaperna hos regnsensorn. Torkarna går helt enkelt inte så ofta som man önskar (som tidigare) även om man kör på max-frekvensen i bilen. Någon som har koll på om man kan öka känsligheten ytterliggare elektroniskt, eller om jag måste leva med skitsikt. Tacksam för förslag. / H | |
| För att aktivera regnsensor funktionen måste du trycka in knappen på spaken. Först då är funktionen aktiverad. Det ser du eftersom då tänds det en liten lampa på spaken, därefter ska du ställa känsligheten med ratten som finns på samma spake. | |
|
Grodan: Jag tror han förstått hur regnsensorn fungerar.. Du får åka in med bilen till en BMW verkstad och be dem kalibrera om regnsensorn. Byte du rutan via glasförsäkringen? Om jag kanske du kan få försäkringen att även täcka kalibreringen eftersom det brukar vara nödvändigt efteråt. hmn: Vad syftar du på med skuggning? Du får gärna ta en bild på det och lägga upp. |
|
|
Chris87: Jag bytte framruta på E90 och inte behövt kalibrera. Regnsensoren fungerade som det skulle. |
|
| Jag tror han menar en ruta med tonad överkant. | |
|
Tjena Ja det är riktigt. Jag vet var reglagen sitter inne i bilen ;-) Helt rätt, det är en toning som sitter den översta decimetern på framrutan och den är helt klart inte anpassad för positionen för regnsensorn. Således får man känslan av att den "skymmer" regnsensorn. En polares bilglasfirma som bytte den på försäkring med hela självrisken i "rabatt" så det är kanske inte läge att klaga. Ok. Skall kolla upp om jag kan få kalibreringen på försäkringen också, det vore gött. Tack för all hjälp, igen. Här finns fan svar på allt. "en tumme mitt i handen är också en tumme" |
|
| En gammal skröna säger att man ska använda BMW:s egna (Pilkington) rutor när man byter. "Piratrutor" är helt enkelt inte lika bra. | |
|
självklart är det Pilkington. Tror bara inte - 06 original rutan var tonad på övre delen. Som alltid när man åker till Bavaria i Solna kommer man känna smärta i baken efteråt.... tack synpunkterna i alla fall |
|
|
Tonad överkant brukar finnas som standardtillval till de flesta BMW. /J Surf Or Die!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.