|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett tickande ljud som kommer och går ibland på min bmw 325 -06. Var precis in på service och och det finns inga felkoder eller inget i bilens köregenskaper som tyder på att något är fel. Kör mycket korta körningar med bilen, har bara c:a 2 km till jobbet. Biler har strax gått 10.000 mil. Vad gör man? | |
|
Tickar det när du startar bilen? Det har skrivits en del om detta. Ett antal 325:or har varit drabbade av felkonstruerade topplock som gjort att motorn i bland tickar. |
|
|
Ja, ibland tickar det vid start, men ibland känns det som att det kan börja ticka, men sedan sluta när jag stänger av och startar om motorn. Vad gör man? Tog upp det i samband med att jag bokade service, men dom låtsades som dom aldrig hört talats om det. Har inte lust att låta Bmw börja felsöka för ett fel som verkar vara en felkostruktion...som de borde veta om. Har 20 mil kvar till 10.000 mil, d v s gränsen för maskinskadeförsäkringen ska gälla om det är något allvarligt. |
|
Roffa1 |
Att din motor tickar behöver ju inte nödvändigtvis betyda att din topp är felkonstruerad. Du kanske kör för korta sträckor 2km, tag istället ut bilen på motorvägen och låt den sträcka ut i 250km/h sedan försvinner nog ticket;-) |
| När jag tidigare kört längre sträckor på landsväg t ex under sommaren så har inte deta här problemet uppstått. | |
|
Jag hade en 325:a 2007 som hade gått ca 1500mil. När tickendet kom. Enligt BMW så är toppen felkonstruerad så att oljan i lyftarna rinner ut och orsakar tickandet när man startar, o kan låta till fullt olje tryck kommer. Jag fick min topp byt direkt. Men de var 2008. Och bilen hade som sagt bara gått ca 1500mil. Testa att hälla i en tjockare olja typ TSW motorsport. Lycka till. /S. |
|
|
De är lyftarna på avgassidan som spökar ganska vanligt på dom första magnesiummotorerna. Anmäl de på maskinskada innan de e för sent!!! Ganska kostsamt att byta dom!! Man behöver inte byta topplock. Vi har gjort de på ett par motorer. brukar sluta omkring 10-13000:-. De finns ett puma medelande om detta hos bmw de borde dom flesta verkstäder läst. |
|
| Problemet är att kunna påvisa problemet för bmw när det bara kommer ibland....ljudet med tickande alltså. | |
|
Som Erik skrev. Så har BMW ett "felmedelande" Ang lyftarna på avgassidan på vissa är dåliga/fel på. Dom lär fatta vad du menar och kunna ge dig svar om de blir åtgärd eller inte. Ljudet kommer inte alltid, men de vet dom nog om vid detta laget. Men jag har en bekant som har samma problem med hans 325 -06 med ca 10.000mil. Där byttes lyftarna. Men de var lite strul innan men efter lite tjat gick det igenom. |
|
|
Kanske bäst att ringa och prata med dom. Vad kallas det? Ventillyftarna på avgassidan? Vad är riktiga facktermen? Tycker att tickandet kommer mer underifrån bilen än ifrån själva motorn. Det låter mer under bilen precis bakom motorn, än om jag öppnar huven och lyssnar. Men är det inte tveksamt att bmw sätter upp en tid och byter detta utan att själva hört själva tickandet? Det är snart bara 10 mil kvar till 10.000 mil så det är bråttom. Men visst borde det gå på maskinskadeförsökringen? |
|
|
Kanske bäst att ringa och prata med dom. Vad kallas det? Ventillyftarna på avgassidan? Vad är riktiga facktermen? Tycker att tickandet kommer mer underifrån bilen än ifrån själva motorn. Det låter mer under bilen precis bakom motorn, än om jag öppnar huven och lyssnar. Men är det inte tveksamt att bmw sätter upp en tid och byter detta utan att själva hört själva tickandet? Det är snart bara 10 mil kvar till 10.000 mil så det är bråttom. Men visst borde det gå på maskinskadeförsökringen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.