|
|
|
|---|---|
|
Har googlat men inte hittat någon beskrivning av vilken metod som används. Här och var kan man läsa att man tidigare anlitade Rototest men att man numera bytt till någon annan. Det lär ju inte finnas något annat sätt än att mäta på drivhjul eller drivaxlar (om man inte tar ur motorn ur bilen...), men frågan är sen vad man gör med siffrorna: - Anger man drivhjulseffekten rakt av (och räknar fram motorns vridmoment genom dividera uppmätt vridmoment med totala utväxlingen) ? - Eller mäter man effekt / vridmoment på drivhjulen och räknar sedan om med en antagen faktor för att kunna ange antagen effekt / vridmoment på vevaxeln ? Om ja, vilka faktorer används för t ex 2WD, 4WD, manuell, automat och olika kombinationer av dessa ? I t ex det här testet: Länk anges max effekt och vridmoment för en 335i till 297 hk / 396 Nm vilket TV anser ligger inom felmarginalen, medan Volvon får kritik för att uppmätt effekt ligger 9 % under den angivna. Dock inte ett ord om hur mätningen och beräkningarna har gjorts eller om detta är effekt på drivhjulen eller på vevaxeln. Någon som vet ? | |
| De som givetvis vet är TV har du kontaktat dem? berätta vad du fick för svar! / Nyfiken. | |
| Läs tidningen på nätet! Finns hur många test som helst där de mäter effekten och kommenterar det utförligt, bilder brukar också vara vanligt. De mäter på drivhjulen, men självklart utan hjul. | |
|
Det är (var?) påfallande ofta fel i Teknikens Världs diagram över effekt och vridmoment. Kurvorna stämmer helt enkelt inte överrens. Har TV rättat sig eller är det fortfarande fel? mvh/ Anders |
|
|
De kör på rullande landsväg numera = mäter drivhjulseffekt och sedan matematiskt räknar fram motoreffekt. Förr mätte de med Rototest vilket gav mycket högre säkerhet än den nuvarande metoden. ------- //Lövet |
|
|
Jo det kan så vara. Mätmetoden är i sig ingen anledning till att kurvorna i vissa grafer verkar malplacerade. Man kan t.ex se en vridmomentskurva som är plan inom ett visst intervall, samtidigt inom samma intervall ändrar sig derivatan på effektkurvan. Omöjligt! Sker ingen granskning? mvh/ Anders |
|
|
AKN: Sannolikt nej. ------- //Lövet |
|
|
Jag har också sett att det ofta finns konstigheter i effekt- och momentkurvorna. Jag stör mig också kraftigt på att i ett jämförande test med flera bilar kan det vara helt olika skalor på y-axlarna vilket gör att det kan se väldigt missvisande ut/blir svårt att enkelt jämföra. |
|
|
Men, stör ni er på felaktigheter i en tidning som teknikens värd?? Läste ni inte ledaren i numret dom gick ifrån rototest, där det sades att numera kan vi mäta motoreffekten riktigt exakt, en riktig uppgradering alltså oj vad han reportern drog sig i hängslena! Och så hade dom övergått till vanlig gammaldags rullande landsväg istället...Snacka om att det sista av trovärdighet som tidningen hade åkte ner i källaren. |
|
| Haha, men finns det någon tidning som har lite kunnigt folk då? | |
|
Teknikens Värld vill jag påstå är bland de mest seriösa och korrekta som vi har i Sverige. Däremot är de ganska tråkiga i sin skrift och ägnar ofta långa stycken åt att klaga på hur dumt det är att 17" ingår i utrustningspaket när "det är SÅÅÅ mycket bättre med 15" eftersom däcken är billigare..." ViBilägare känns som den är skriven av journalister lika bilintresserade som min moster. Automobil är väldigt okritiska och känslostyrda Bilsport - muahahaha. Verkar bara vända sig till 18åriga kepskillar Såvitt jag vet är det ingen annan tidning i dagsläget som mäter effekt regelbundet på egen hand. Auto Motor Sport gör det i vissa nummer dock. ------- //Lövet |
|
| AMS tycker jag är underhållande att läsa, men det kanske undermedvetet påverkas av att de väldigt ofta ger BMW fina omdömen. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.