AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.929

Ny spekulant; behöver info om automat på 320d

Haloj,

Håller på och funderar på om jag skall byta till till BMW som bilmärke och provkörde idag en 320d (2010/ny demobil).

Jag blev positivt överraskad på hela bilen faktiskt, men mest på automatlådan (fanns inte tillgänglig att provköra med manuel vilket var det jag var ute efter från början).

Vilken sorts automatlåddor är det i just den "nya" 320d? Jag hade tänkte köpa en begagnad bil typ 2006-2007, och frågan är om det är samma lådor i dessa bilar?
Just 320d jag är intresserad av då.

Tacksam om någon kan försöka assistera, hos ÅF visste dem inte säkert,
J-
534
J-A
325i T -08
Automatlådan är av fabrikat ZF typ GA6HP19Z. Den har funnits med ett tag. Sökte på årsmodell 2006 och den hade samma typ som 2010. Se BMWs reservdelsförteckning.
Länk
Har inte läst om några problem med denna låda.

Välj automat om du vill slippa BMWs kopplingsproblem, speciellt på 4-cyl diesel. Problemen brukar komma efter >1000 mil.
Länk
Länk

Stort tack!

Vilken detaljkoll :)

Detta är ju dessutom väldigt positiva nyheter för mig, eftersom det betyder att jag fortfarande kan leta efter en 320d -2006 som jag hade trott, och då antagligen komma väldigt nära den körupplevelsen jag hade i demobilen (om man självklart bortser från vissa uppenbara skillnader i en splitter ny bil och som gått säg 6-9000 mil).

Jag kan fortfarande inte släppa hur bra den bilen var att köra, sista automatbilen jag körde var en Toyota Supra från 1991 (då iof en väldigt bra automat jämfört med andra modeller från 1991 i min mening).

Utöver det ska vi inte tala om vad jag har för erfarenhet av dieselbilar ;-)

Nej jag känner mig lite småfrälst faktiskt :)
Fast det skiljer sig ganska mycket motormässigt mellan en 2006 och en 2010. 320d från 2006 har 163hk och den senaste 320d har 184hk. Så du får inte samma motorkaraktär i den äldre som du upplevt i demobilen du testkört.
En annan liten detalj är fordonskatten som ligger på knappt 5000kr för en 2006 med automat eftersom skatten är CO2 baserad. En 2010 320dA ligger på hälften ungefär. Slår man ut det per månad är inte merkostnaden så stor men det kan kännas ganska surt när inbetalningskortet skall betalas.
"Automatlådan är av fabrikat ZF typ GA6HP19Z. Den har funnits med ett tag. Sökte på årsmodell 2006 och den hade samma typ som 2010. Se BMWs reservdelsförteckning."

Funderar också på en 320dA, och vid en första anblick så ser det ju ut som om det är samma automat 2010 som 2006, dock verkar det i praktiken vara 3 olika automater. Innan 177 hk motorn kom så satt denna automat i 320d: 24007535009. Bilar med 177hk motorn har denna automat: 24007572465 före facelift och efter facelift är det denna: 24007590160.
Så troligen har någonting hänt med automatlådan, oklart vad dock.
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Troligen anpassad mjukvara?
Cris87:

Viktigt påpekande, jag frågade ÅF på Bavaria som sa att det skulle vara samma motor i 2006 320d som 2010, dock annorlunda på bensinaren (dock kan jag till hans försvar säga att han trodde att det var så men han var inte helt säker).

Detta är väldigt viktigt, för det var just kombinationen av motorn med den automatlådan som verkligen imponerade på mig.

Funderar på om man kan "kompensera" för den skillnaden med ett chip/liknande lösning? För att få extra hk och vrid, eller om det är stora skillnader i motorn som ger en annan karaktär.

Något som verkligen ställer till det är att många ÅF (av förklarliga anledningar..) inte vill att man provkör deras begagnade bilar, självklart går ju detta att ordna om man är beredd att köpa den, men det är jag ju inte eftersom jag nu inte har koll på karaktärsskillnaden.

När jag tittar närmare på den modellguide som finns här på sidan märker jag att det verkar finnas ett mellanläge, 2008 kom det en 177hk modell, måste verkligen försöka hitta en sådan och provköra.

Det kan ju helt klart bli aktuellt att köpa en 2008 istället, ev. med fler mil under huven, för att få en annan motor.

Tack för det påpekandet, hade missat det själv annars!
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
har precis som du provkört en 320d fast en 09 och blev väldigt förvånad över hur pigg och rolig den va!
Vad jag förstår så är det en helt annan motor, med alublock och helt annan insprutning mm.
har själv letat 2006-2007 innan men efter provkörning av 09:an kommer jag satsa på en 08:a Med automat! sedan är ju både skatt och förbrukningen lägre....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.