|
|
|
|---|---|
|
Är på jakt efter fälgar och vinterdäck till min e34:a och funderar på hur högt et man kan ha utan att de blir nå tok. Vad jag förstått ska de funka med uppåt 40 bak, men fram då? Tar de i så fort man ökar et lite grann? Mvh Robban oo=00=oo | |
|
Fördelen med en bil som har lågt ET som standard är att det inte är några problem med att gå upp i ET. Högre ET breddar inåt så blir det helt fel kan man använda sig av spacers. Däremot kan jag tyvärr inte svara på hur mycket man kan gå upp i ET utan att behöva spacers. |
|
|
Tänkte jag skulle slippa spacers :) Men de blir väl svårt de tänker ja!! Blir lite väl tight mot fjäderbena tänker ja. Mvh oo=00=oo |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Passade på och måtta lite snabbt när jag ändåså var ute och körde. Med vanliga fjädrar, däck och fälg (dvs inga produkter från Chassit I Backen AB eller Feta Fälgar AB) så hade jag ca 22 mm luft vid det tightaste stället (som blev mellan däcksidan och fjäderbenet). Jag kör med standardfjädrar, Nokian Hakka 4 195/65R15 däck på stålfälgar med måtten 6 1/2 J x 15 H2 ET20. Om det är lika gott om utrymme när man svänger vet jag inte (men gissar på att castervinkeln gör att utrymmet blir mindre när man svänger). Eller hur mycket utrymme det är inåt i hjulhuset. Sen ska man tänka på att olika däck och fälgar bygger ut olika mycket på bredden. |
|
Vilken insats :) Trodde de skulle vara mer mellanrum, blir nog till att hålla sig till original et. Mvh oo=00=oo |
|
Trodde också det skulle vara lite mer, bör ju bli ganska tight med ordinare fälgar och däck (7J och 225/60R15) - bör ju inte bli mer än typ 7 mm clearence. Mätte ju inte med skjutmått, men tog min nyckelbricka som är 23 mm bred och den kunde jag precis pressa in mellan däck och fjäderben. Så mer utrymme än så kan jag iallafall garantera att det inte finns. Glöm det där med castervinkel, jag måste varit trött. Fälgen sitter ju rimligtvis fast i fjäderbenet och rör sig inte någonting relativt detta. Skulle det göra det har man nog större problem än sitt ET mått :-) |
Det finns ju lite utrymme kvar. Om jag kör med exakt samma uppsättning så borde jag kunna ha ET25 eller ET30 utan problem. Såhär ser det ut på vänster fram Länk Vad är det för ET du hade i åtanke? |
|
Inget speciellt et i åtanke, tänkte bara om man kunde bredda sökfältet lite på vinterhjul :) Mvh oo=00=oo |
|
Ok, förstår. Några krav på däckdimensioner? Annars rekommenderar jag 195 som är en lämplig dimension för vinterdäck, då har du som sagt ET20, ET25 och ET30 som bör fungera utan problem. Närmar man sig ET35 och ET40 kan man utgå ifrån att det börjar bli problematiskt. |
|
Varför högt ET? Det ser dumt ut och det är ju inte direkt brist på bmwfälgar med ET20. Bmw rekommenderar 195 som smalast däck till en 525. Själv hade jag satt på minst 205 på en så pass tung bil. Jag hade nog tagit 215/65-15 för att få lite storlek på hjulen. |
|
Jo, Japmax har en poäng där att det kan se lite fel ut - så spacers är nog att rekommendera om du hittar hittar rätt fälgar men med fel ET (men hittar du med ET25 är det nog bara att smäcka på). Smala vinterdäck är en fördel vid forcering av slask, snö och grepp (till viss del), så 195 kan vara bra då. Men 195 är precis som Japmax säger smala för en sådan tung bil, det finns faktiskt inte särskilt många 195 däck med lämpligt load index. Vanliga 195 fungerar inte, så mina Hakka 4 är av XL modellen (dvs förstärkta) och har således ett load index på 95 vilket gör de lämpliga för min 535i (normalt brukar 195 däck ha load index 91 vilket är för lågt för min 535i och på gränsen för 525i). |
|
Då jag söker av begagnatmarknaden efter fälgar kan jag nog inte hålla med om att de finns mycket å välja på. Sen att jag gärna vill hitta ett par som finns inom hämtningsavstånd begränsar ju lite grann :) Sen när de gäller storlek så är det väl nånstans mellan 195-215 som de blir. Mvh oo=00=oo |
|
|
Åk till närmaste skrot och köp plåtfälgar för 100kr då? Jag har både plåtfälgar och kryssekerfälgar så jag drunknar i dom =P |
|
Vill minnas magnus-bmwdelar ligger runt hörnet där du bor. Länk Där kan du säkert hitta något. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.