|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har aldrig haft en BMW men kommer sannolikt (förhoppningsvis!) att väldigt snart bli ägare till en E61 (520dA -08, eller -09 privat). Mina funderingar är hur E60/61 är att äga efter de tre första åren då "gratisresan" är slut och man ska börja betala för service och reparationer... Hade tänkt mig en 2008 med max 5-6000mil strax under 300k. Är det någon som vågar säga något om kostnader för service och reparationer, eller varierar det så stort att man bara får "vänta och se"? Konkurrent är Audi A6 2.0TDI om man nu ska jämföra med någonting, men jag blev så förtjust i BMW:n så jag vill inte ha något annat. :) Mycket tacksam för råd och tips inför köp! | |
|
oljeservice ca 2000:- microfilter ca 1300:- fordonskontroll ca 1000:- Bromsvätskebyte ca 600:- Frambromsar ca 5000:- inkl skivor Bakbromsar ca 4000:- inkl skivor Priser hos bmw Vanliga fel är väl antennförstärkaren i bakspoilern, rost bagagelucka (täcks av garantin), Ett och annat hjullager ca 3500:- inkl arbete på bmw. Nästan aldrig några motorproblem. Satsa på en med nya motorgenarationen går mycket trevligare !!! Ska heta N47 kom precis i de spannet du letar. |
|
|
Tack, låter ju inte dyrare än för andra märken, inkluderat icke premium-klass. Mottagaren och rost i bakluckan läste jag mig till via detta eminenta forum, så det har jag koll på. :) Med N47, menar du då faceliften och uppdateringen av motor (163 --> 177hk), eller är det något mer som hänt 2007 till 2008 som jag missat? |
|
Villurski |
Jag tror Erik menar att du ska hålla koll på motorn. Faceliften kom mars 2007 som årsmodell 2007 medan den nyare, betydligt vassare trots den lilla effektökningen, motorn kom i september 2007 som årsmodell 2008. Men du har ju koll på effekten, se till att det är en 2008 med 177 hk. |
|
Nej här får man passa sig... Faceliften kom 03/2007 men dom peta inte i den nya motorn förrän 09/2007 och de finns även endel producerade efter de som har den gamla motorn. Service på bmw är riktigt billigt!!! I förhållande till många märken! Dock skulla jag nog kika på en sexa diesel istället otroligt mycket trevligare karaktär och skillnaden i förbrukning är ju minimal. Plus att som begagnad är de inte stor prisskillnad mellan 520 och 525. |
|
Villurski |
Eller så prutar du ner någonting sånt här till det du vill betala (her funnits ute ett tag nu och har låga mil) Länk Jag är ju partisk i frågan, men en sexa är alltid trevligare och med M-sport ser E61 än finare ut. Köpte ju själv en liknande, men manuell. |
Villurski |
Sorry Erik, jag får skriva fortare :D Håller helt och hållet med! |
|
Tack igen för bra klargöranden. Det gick upp för mig idag, och ännu mer efter era inlägg, att 525:an faktiskt seglar upp som en intressant modell. Det lilla extra den drar är ju ytterst försumbart och jag tror säkert att skillnaderna i karaktär mot 520 märks... i positiv bemärkelse! Mitt ekonomiska sinne började jobba och vid sökning på försäkring via If så får jag till svar att de inte kan svara på det över internet. :( Man måste tydligen ringa. Har provat med tre olika regnr men samma tråkiga resultat. Som boende i Stockholm så kan ju den kostnaden avgöra valet samt att den kanske blir dyrare att underhålla i längden, brukar väl vara så mellan fyror och sexor. Men kommer det fler bra argument för en 525 så är jag nog lättövertalad... :-D |
|
|
Då diesel inte har tändstift så där är de ingen skillnad, samma luftfilter till både 520 och 525. De enda är väl 1 lit extra olja på oljebytet annars e ju servicekostnaderna identiska. Försäkring så kan jag varmt rekomendera bmw orginalförs. De sjuka är att för mig så är en 525d billigare i förs hos dom än en 520d!! vet inte om de är så att 520d har sämre statistik eller något men så är de i alla fall! Går du med i klubben så har du ju tio procent extra i rabatt med! en 525d kostar för mig 6055helförs. helår. |
|
|
Om försäkringen är i samma prisnivå blir 525 blir den jätteintressant! Skatten klev upp en tusenlapp, men det kan man väl kanske stå ut med. M-paket skulle inte vara fel men de modellerna tenderar att hoppa upp lite väl mycket i pris, vet inte om det är värt det. Det jag dock skulle vilja ha oavsett 520 eller 525 är M-ratten och den större stereon. Har visserligen inte lyssnat på den, utan bara blivit besviken på att standard-stereon var dålig. Någon som kan säga om det är skillnad, värt att leta efter? Det är ju som när man letar boende, man får göra avkall på "vill-ha-listan" om man till slut ska hitta något! :) Det lockar ju att köpa privat i denna prisnivå eftersom man kan få mycket mer, men det finns ju risker med det, kvarstående avbetalning etc. |
|
Villurski |
Jag har Logic7-systemet (DSP) i min E61, det ljudet är helt ok men ingen aha-upplevelse. Har även lyssnat på HiFi ljudet och det skiljer väl en hel del i ljudupplevelse. Det blir fylligare ljud med centerhögtalare och fler element. Om du söker här på forumet så kommer du hitta en hel del. Som begagnatköpare kan man ju stå ut med att systemet inte är värt XXXXXkr eftersom man inte betalar det. Som nybilsköpare verkar många vara missnöjda eftersom de inte anser att ljudet motiverar priset. Om du är kräsen ska du provlyssna då det verkar rätt krångligt/dyrt att uppgradera från HiFi till bättre i E61:an. M-ratten kan du ju hitta beggad på E-bay eller Blocket ibland så det är ju en lättare sak att fixa i efterhand, även om det landar på 3-4' om du köper beggad (då du även måste byta airbag). Jag har ju grav efterköpsångest (kombinerat med sjuklig svårighet att acceptera för stort värdefall) och håller därför rätt bra koll på priserna på den modell jag har för tillfället. Som jag ser det så betalar man väldigt lite extra för "rätt" modell. När jag tittade i augusti så var det färdigprutade priset för en 525D med facelift, under 5000 mil på mätaren, comfort, advantage, dragkrok och HiFi eller bättre på ca 270' (manuell eller automat kvittade för mig). Nu la jag till 30' och fick då utrustning som ny kostat 260' extra. Det tycker jag är ett enkelt val. Nu kanske det är svårt att hitta samma spec men jag skulle tro att du får igen minst 20' av de 30' när du ska sälja bilen och den har navi, m-sport och eventuellt annat kul. Jag vet att folk värderar utseende (M-sport) och utrustning olika, men det finns alltid de som letar efter detta när du ska sälja. Det verkar ju dessutom rätt svårt att sälja bilar över 300' privat och många tycker det är en jobbig process, så visa dig från din trevliga sida och förklara efter provkörning vad du tycker bilen är värd och varför. Många tycker nog att en vettig köpare som vill bestämma tid för bankbesök är värt en del på priset. Dessutom ska privataffärer alltid göras på banken, och de löser ju restskulden när affären görs upp. De ska väl göra något för sina kunder även i it-tider :) Lycka till, jag hade grym hjälp av sökfunktionen på forumet när jag skulle köpa. |
|
Tjohoo, nu har jag hittat ett exemplar! :) Det blev en 520d med M-paket, automat, 6000 mil, -08, spacegrå. I M-paketet var det dock istället komfortstolar vilket var perfekt, hellre det än M's original sportstolar. Läderfärg: naturbrun. I övrigt bl a: avtagbart drag, värmeratt, cold climate version, shadowline, motorvärmare, SoV-hjul på originalfälg, USB-interface, isofix. Ser fram emot att plocka upp den! 525 var förstås lockande men detta exemplar hann före, många bockar i "kravlistan" gjorde att det inte var läge att vänta längre... Tack för bra råd och tips, samt ett bra forum att söka fram relevant information när man ska byta märke. Hoppas på att jag blir trogen märket många år fr o m nu. :) |
|
| GRATTIS | |
|
Grattis, E60/61 är en toppenbil! Finns det konkurrenter, över huvudtaget? //Lasse |
|
| Grattis till en bra bil!!!! | |
Villurski |
Kul! Grattis till en fin bil och hoppas du känner att du fått mycket bil för pengarna. Komfortstolarna är det skönaste man kan sitta i. Jag gillar även naturligt brun klädseln, trots att den som kommit på namnet borde jobba med annat ;) |
|
2000 för en oljeservice ? Varför tar bmw nästan 3000 , novation i uppsala för min e39 530 ? därför man gör det själv =) Microfilter kostar ju under 500:ingen från internet o byter man på 30 sek. Byter dom bromsvätska för 600 kr , låter inte troligt ? |
|
|
Detta står på Jarls bilservice hemsida Kanske lite att jämföra med E60/E61 BMW 520-530 Oljeservice - 1700sek Tändstiftbyte - 1900sek Bromsvätska - 550sek Mikrofilter - 870sek Ha deT |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.