AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
18.909

Bmw 325D E91 -2008 villket chip -?

Sida 1 av 2
Hej har en bmw 325d 197hk , har planer på och chippa bilen, är det v-tech chip som ger bäst effekt eller har ni bättre rekomendationer ???

V-tech : Länk
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
använd sökfunktionen

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
c42ux:

Har du automat eller manuell låda? Bara den manuella lådan klarar de effektnivåerna i längden.

Mvh
SE
43
SEB325LCI
325d Touring -09
Lite inne på samma. Men har dock automat i min.. Vad finns mer att välja på förutom KCR??
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
FYI: Automaten i din bil är specad för 450nm.
Nej bilen är manuell,
Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
då är det ... 520-550nm den e specad för ?
SE
43
SEB325LCI
325d Touring -09
Någon här som kör 325d med automat som har erfarenhet av V-tech´s mappning på 290hk o 625nm eller ingen som vågat??

Är själv jävligt sugen
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Var det inte Vtech som kunde anpassa kurvan efter önskemål?, i så fall borde man kunna ställa ner vridet en aning i mellanregistret?
Tex maxvrid 450-500nm men ändå toppeffekt 290hk.
Så hade jag gjort med en automatare.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
..för man behöver inga 625nm på toppen för att ändå nå tex 290hk.

Utan att ha kollat på var Vtech plckar ut maxeffekten, så skulle jag 'gissa' på att runt 4-500nm på toppen räcker för den effekten.
SE
43
SEB325LCI
325d Touring -09
Helt klart värt att kolla upp!! Tackar för tips HFR.

/s
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Min svärfar har kört sin 325d Automat och mappad av Vtech i lite över ett år och han har tung högerdojja. Inga som helst tecken på att något inte står rätt till, bilen tickar som en klocka.
Jag kan varmt rekommendera dig den mappen för bilen går nåt så sjukt bra! De e inte mkt som hänger med.

"Riktiga män kör diesel"
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag har Vtech mapp i min lilla 320d med 238 hk mappen och 495Nm...enligt spec ska min låda tåla 370nm vilket är mycket orlimligt då original är 350nm och marginalen är inte tillräckliga...dessutom finns BMW Performance kittet som ger ut 400Nm...då säger BMW emot sig själva med specen, för något byte av växellåda har jag ingen vetskap om att dem gör vid det Performance kittets utförande.

"Riktiga män kör diesel"
SE
43
SEB325LCI
325d Touring -09
Tycker marginalerna är lite små. 400 orig. sen max är 450nm.. låter lite

Herr bayer: Hur många mil har den gått innan och efter trimm?? bara kul o veta.

Mvh
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Tjena

Svärfars hade gått 1000 mil innan jag pratade trim och han tappade hakan över öffekthöjningen. Nu har hans rullat ca 6000 mil.
Min hade inte gått mycket mer heller innan jag trimmade min. Jag beställde min ca 1 månad efter leveransen av bilen men det gick inte till en början pga styrboxen som hade trimspärr. Men när lösningen hittades så var jag första bilen som Vtech hade gjort det nya "ingreppet". Jag såg allt dem gjorde med bilen och jag har mycket stort förtroende för deras kunskaper inom området.

Jag har en kompis som konstruerar växellådorna till Volvobilarna och jag frågade om inte det är lite skumt att original är 350nm på min med tål max 370nm. Då skrattade han och förklarade hur överdimensionerade Getrags (ZF) växellådor som BMW köper, egentligen är. Den tål mer än dem ynka 50nm i marginal som anges.

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Du kan vinna en chippning gratis hos Tuningchip: Länk

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Hg
34
Hgberg
BMW 335D F30 -14
Hejsan. Snart dags för chip till min bil. Vet dock inte vilket jag ska välja.

Kommer nog köra lite bana så det gäller att grejerna håller.

Har spanat en del på Vtech. 290hk steget blir väl lite väl extremt om man ska köra hårt eller?

Vad har ni för tankar och idéer?
Rob74
@Hgberg

Länk
Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
jag hade kört på Vtech eller ESS Tuning ... känns stabilast och har otroligt många nöjda kunder.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag tror att en lite mer moderat trimning ger mest:

Länk

"ifredda:
Nu har jag avverkat ungefär 20 mil med vad jag tror är en Steg 1 mappning som ger 250hk (tror för att den fortfarande hette ECO, dvs samma som 235hk mappningen) samt drygt sju mil med Steg 2 (290hk).
Steg 1 gav mjuk gång i motorn och kändes av, men inte mer. Det var ett par månader sedan jag körde en 530d, men det känns som att det låg nära den i prestation. Hittade inga nackdelar när jag körde denna, men jag har inte hunnit mäta förbrukning.
Steg 2 gav en märkbart råare gång i motorn (lite mer 520d). Men med denna märktes det verkligen att man hade mer kraft. På riktigt. Det lilla jag hann testa så var det riktigt stor skillnad både mot original och mot Steg 1. En annan nackdel var att drivlinan inte riktigt pallar för Steg 2 på alla plan. Maxacceleration på lågvarv (<1400) kan leda till vibrationer av det mindre trevliga slaget. Annars var det mest den råa gången som jag inte riktigt tyckte om. Men någon nackdel ska det väl vara att öka kraften med 50%.

Jag kommer köra in det lenare Steg 1 imorgon igen, dels för att det är vinterväglag och dels för att jag är lite mellanmjölk och gärna nöjer mig där just nu."

Länk

"Har den svagaste 3-litersdiseln i min E61 med manuell låda, tycker det funkar bra. Visst kan växlingarna bli "yxiga" pga vridet men det lär man sig hantera.

Har egentligen inget negativt att säga förutom att när man har Steg 2 (290hk V-tech) i bilen så stiger förbrukningen rejält, även med lätt högerfot, och motorn får en lite råare gång. Det fina med RTS är ju att du kan köra Steg 2 bara när du har horn."
Hg
34
Hgberg
BMW 335D F30 -14
Såg att BSR har fickat ett steg också.

Vad tror ni om de?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.