|
|
|
|---|---|
|
Fick bilen påbackad/påkörd igår utanför affären. Baklyktan krossad och del av backluckan är intryckt och repad. Givetvis så hade den vållande bilen stuckit utan att ge sig till känna. Har inga vittnen till händelsen men jag har regnumret på bilen som stod bredvid när jag parkerade ca en kvart tidigare. Skadans placering får mig att tro att det med ganska stor sannolikhet är denna bil som orsakad den. Den ägs av en firma och är till salu. Ska åka och titta på den på måndag och se om den också är skadad och i så fall ta det vidare därifrån. Någon som har erfarenhet av liknande situation? Hur går jag vidare om det visar sig att det är den bilen som orsakat skadan? Polisen var lagom intresserade och ville inte ens ha regnumret iom att det inte finns några vittnen till händelsen. | |
| låter som att ditt försäkringsbolag i sådana fall skulle va intresserad av uppgifterna. det är väll de som får betala skadorna i slutänden( om ingen skyldig hittas). ligger mer i deras intresse än polisens. | |
| Har bara halvförsäkring så det blir inte aktuellt att ta det via försäkringsbolaget. | |
|
aviator: Oavsett om du enbart har halvförsäkring ska du ta upp det med försäkringsbolaget för det är de som kommer driva ärendet åt dig. Du vill ju få skadan åtgärdad via det skyldiga fordonets trafikförsäkring. Sen har man väl en skyldighet att kontakta försäkringsbolaget vid skada? |
|
| Skador som orsakas av smitande bilar täcks av trafikskadeföreningen (tror det heter så) oavsett även om du bara har trafikförsäkring. Sist jag tvingades utnyttja den var självrisken knappt 2.000 kr. | |
|
Pratade med försäkringsbolaget och de tipsade också om trafikförsäkringsföreningen www.tff.se och var förvånade att polisen inte också nämnt detta.. De kommer inte driva ärendet såvida jag inte kan få ett erkännande av den som orsakat skadan och därmed få ersättning via dess försäkringsbolag. |
|
|
Fick en likadan skada på min bil nu i höstas.Smitning och inga vittnen eller regnr.Polisanmälde och anmälde till fb. 2 gånger har jag fått avslag tills idag. Fb säger att det är nog bara att glömma att få någon ersättning från tff med motiveringen: Vi på trygg-hansa får in ca 50000 anmälningar/år och alla skall granskas.Tänk då hur många det blir totalt med alla Fb. Jag tror inte att jag kommer att få något från dom tyvärr. En annan grej som hänt en bekant är att hans tjej blev påkörd. Hon har signalement,regnr och vittnen.Han fick komma på förhör men ärendet nerlagt efter bristande bevis.Sjukt. Fingerspitzgefühl. |
|
|
Ja, det verkar vara väldigt svårt att bevisa någon annans skuld i sådana här fall. Polisens kommentar var i stil med "en ny baklykta är ju inte så dyr och det andra kan du ju polera bort" Kan tillägga att det är ca 5x10 cm som är helt intryckt och skrapat ner till grundfärgen. Ska se vad som händer imorgon när jag besöker bilfirman.. |
|
|
Trist för din del. Bilen är säkert på "rekond" (läs:plåtverkstaden)... Jag var passagerare i en bil som backade på en annan på en parkering. Passagerarsidans dörr blev intryckt. Vi stannade vackert kvar och tog det med bilägaren. Dennes sambo var dock så in i helsike otrevlig att vi behövde påtala för henne vad som hänt om vi rullat iväg då ingen så oss. Bilägaren var tacksam och skämdes för tanten. |
|
|
Uppdatering: Det var inte bilen vi misstänkte som orsakat skadan. Dock så löste det sig och skadan täcks av trafikförsäkringsföreningen. |
|
| Du måste ha vittne om du vill få det på TFF samt skadebiskta på polisens skadebesiktningscentral. Självrisk 2150kr. | |
| Utan vittne?? | |
|
Nja, då blir det svårare, men du skall alltid anmäla skadan till TFF och begära instruktioner för hur du skall agera. Fråga om du behöver vittna och fråga i så fall vad dessa vittnen skall ha sett. Det pratas nämligen ofta felaktigt om att man måste han vittnen som sett när skadan inträffade, vilket är en omöjlighet i sig därför att man då inte behöver tff, för då har man ju ett regnr. Alexander |
|
| Hade en person med mig som kunde vittna om att bilen var oskadd när vi parkerade. | |
| Hämtade precis ut min bil från lackfirman efter att ha råkat ut för något liknande. 10500 kronor var notan på - om jag inte hade haft försäkring. Nu blev det istället 2140 kronor eftersom Trafikskadeföreningen betalar mellanskillnaden till min självrisk på 3000 kronor. För jäkligt att man ska behöva lägga ut dessa pengar pga en idiot som inte meddelar sig efter att ha skrapat upp hela framskärmen. | |
| Då jag fick en skada på ena framdörren kostade det mig 1500kr i självrisk att få skadan åtgärdad och omlackerad. | |
|
Var glada att TFF finns, i andra länder får man glatt slanta själv om någon smitit. Alternativt agera torped.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.