AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.486

Byta till en grövre krängninshämmare bak på E39 värt ?

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej

Gör det någon skillnad om jag byter till M5 ans krängninshämmare bak på min 530 e39.
Tänkte om man får lite styvare och stabilare hantering.

Jag har inte sportchassi, är det ett enkelt byte ?

Mvh
Kaptenen
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Bak är nog så enkelt, Plug and Pray:) Tyvärr passar inte M5 k,hämmare på framvagnen på 6 cyl. bilar
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok, men gör det någon skillnad ?

Kommer jag att märka av att jag har bytt,är det värt det? :C
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Tror att det inte gör mirakel om du inte byter både fram o bak, men skillnad kommer du nog att uppleva, om det är värt det är nog en smaksak...
Mvh
Göran
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok =)

Hittade för ca 500 kr på skroten så då borde det vara värt det tror jag,.

Ingen som har testat detta ?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En bils köregenskaper dikteras av samspelet av faktorer som fjädrar, dämpare, krängningshämmare, däck, spårvidder, vikt, viktfördelning med mera.

Generellt sett blir en bil mer understyrd när man monterar en grövre (styvare) krängningshämmare fram. Och tvärtom - en bil blir generellt sett mer överstyrd när man monterar en grövre (styvare) krängningshämmare bak.

Känner du att du kan ha nytta av att baken eventuellt släpper lite tidigare så kan det vara värt att prova, men är det verkligen det du vill uppnå? Men frågan är om inte stabilitetsprogrammet går in och tar bort den mesta effekten av det där.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej

Tack för ett bra svar, njaee jag har väl ingen nytta av det , saken är bara att jag tänkte om bilen skulle kännas ännu mer tight och styv i vardagskörning , och om det som nu är en billig uppgradering om det nu gör någon skillnad i känsla alls ?
Prioritera främre krängaren isåfall, den bakre brukar vara tillräcklig.

Johan S
NS 8.29
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok, kanske struntar i det =)
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Jag har M5 krängare fram o bak på min 540.
Har oxå bilstein sprint och H&R fjädrar.
Förändrar dock inte vikten, det är en tung klump som aldrig kommer att bli en "sportbil".
Jag kan inte uttala mig om skillnaden då bilen innan var som en bedagad Ålandsbåt och grymt trist.
Nu går den betydligt bättre.
Och det går faktiskt att ställa upp den i rondeller :-)
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Tror inte du blir besviken, om den endast kostar 500:- . Du kommer uppleva att bakvagnen blir något mer stabil..men som sagt så rubbar du den utprovade chassisättningen från fabrik, men inte nämnvärt om du bara byter den bakre krängaren och inget annat. Det största lyftet skulle vara om du köper ett par Eibach Pro sänkfjädrar. Då minskar du krängning samt att bilen går stabilare i högre farter samt skön gång mm.. H&R är lika mjuka som original, alltså inget lyft.. Mvh Fredrik

BMW CS #07491
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Beolab:
Nedan är utdrag från ett mail jag fick från H&R.

H&R springs has different designations of springs for sport, non-sport, or touring (wagon) suspension,

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ja absolut, men det funkar inget vidare att enbart sätta på sport alt race fjädring på en bil med org dämpare. Eibach Pro progressive är i detta fallet det bästa valet om man vill få bättre väghållning o en liten sänkning. Mvh

BMW CS #07491
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jag har provat samtliga..

BMW CS #07491
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Att montera kortare sk "sänk-fjädrar" på standardämpare är inte bra.
Tänker inte ge mig in i ngn debatt om vilka fjädrar som är "bäst".
Ärligt talat så är det i stort sett samma fjädringskoefficenter till standardbilar.
Skillnaden är mer den där sk. "sänkningen".
Hade tidigare ngnt Eibach pro någonting på vår 318, det blev alldeles för lågt och bytte då till BMW M grejerna som tydligen ger samma höjd som H&R.
På en av tävlingsbilarna har vi Eibach men det är std race fjädrar.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Att bara byta krängningshämmare bak ökar överstyrningen/minskar greppet i bak. Men innebär sannolikt ingen ökad stabilitet/positiv effekt som är särskilt märkbar.

För att förbättra väghållningen gäller:
1) 4-hjulsinställning
(En förutsättning för detta är att bussningar och alla fjärdringskomponenter, inklusive hjulen, är fräscha! Om inte så kommer det före punkt 1!!).

2) Byta till bättre stötdämpare.

3) Byta till bättre fjädrar/en schysst sänkning (men för mycket sänkning får motsatt effekt!).
Dämpare och fjädrar måste passa ihop och vara avstämda för varandra.

Tänk på att bilens original sättning, som den fått genom en ganska noggrann och kostsam utvecklingspocess, inte är så dum. De är inte helt korkade ingenjörerna som sysslar med utveckling. En föutsättning är givetvis att allt är i nytt originalskick, alltså fräscht och inte utslitet! (I så fall hjälper inga sänkfjädrar i världen!!).
Själv föredrar jag dock den tyska original sättningen framför den skandinaviska (i de fall det skiljer).

Att i nästa steg förbättra väghållningen jämfört med ny original är nog inte så lätt som många tycks tro. Men visst ser det lite läckrare ut med en "normal" sänkning, men tro för allt i världen inte att det självklart ger någon bättre väghållning.
(F ö; för oss som förstår och har erfarenhet så ser en max sänkning så fruktansvärt fel ut att man vill titta bort. Det är bara så patetiskt, särskilt på en BMW.)

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.