|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Vilken månad är din tillverkad? | |
|
"trucker" jo man var ju beredd på att gängorna skulle gå åt pipan, men det var ändå värt att göra dettta jobb då man vet att allt är ok nu, istället för att köpa en beg. motor som kan få samma fel ganska så snart. "Snajdaren" vet faktiskt inte vilken tillverkningsmånad det är på bilen. |
|
| hall112: Ok. hur låste ni kamaxlarna, BMWs verktyg? | |
|
Ja BMW:s alla verktyg för låsning av kamaxlar o justering av vanos. Bilen går faktiskt förvånansvärt fint i motorn, inte minsta lyftarknack trots -15 grader o billig biltemaolja i.. Oljan ska förövrigt bytas till riktig olja nu snart då jag använder den billiga för provkörning o sköljning av motorn då det varit vatten i den gamla oljan. Nu ska det letas lekage i servon då bilen blöder, blir rödprickigt i snön av atf olja o man får fylla på servoolja varje morgon.. När det konstaterats att motorn är helt ok och inte tar något vatten el liknande så blir det en Inspektion 2 samt total genomgång av chassi. |
|
|
Lyfter tråden lite då jag har liknande problem.. förlängd insats gänga, vart hittar man det? Och hur lång ska den vara?? Använder man loctite eller liknande för att hålla insatsen på plats? Gängan är vad jag förstått m10*1,5 stämmer detta? Söker lite överallt men söker väl fel.. =/ Motorn i fråga är en m52b28 -98 |
|
|
enda stället jag hittade dessa gängor på var hos bmw. dom har dem som reservdel. Vet ej om dom säljer dessa över disk då en polare fixade med alla saker o han jobbar på bmw. Men det är ju bara att ringa o fråga. Tänk på att det inte går att använda ett vanligt helicoilvektyg till dessa utan detta måste också vara förlängt. tror insatserna är 30mm långa. jag använde inte loctite o det var tur för 2st gängor hamnade fel så jag fick böka som en tok för att få upp dom utan att skada gängan i blocket. har för mig att gängan är m10*1,5 men kommer inte ihåg till 100% |
|
|
Tack för ett snabbt svar! =) Jag ska ta och ringa till BMW, ska fråga lite annat ändå. Jag ringde till en maskindels-firma och kunde få köpa 20mm insatser för 5kr/st.. Kan dem duga? Då får jag dem på en gång.. Jag har tillgång till ett verktyg från biltema, sen om den duger eller inte det har jag ingen aning om. Får kolla det.. Men gängtappen och borret är ju lugnt mer än 30 mm.. |
|
| jag tror du måste ha 30mm för att få rätt sträckning på topplocksbulten + att jag skulle tro att det är ganska så stor risk för gänghaveri igen med 20mm insatser. Jag skulle inte riskera att testa iallafall. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.