|
|
|
|---|---|
|
Jag får resonanser/vibrationer i hela bilen vid ca 1100-1500rpm, starkast vid 1180rpm och 1360rpm. Verkar vara avgassystemet mitt under bilen/nära motorn som skakar. Alla avgasgummiupphängningar och växellådsupphängningar är bytta. Även svänghjul+koppling. Det är en mekanisk obalans/resonans någonstans, vibrerar även vid motorbromsning (=ingen förbränning) och stillastående (bara motorn roterar). Kan det vara vibrationsdämparen fram på motorn/stora remskivan? På tomgång ser man att den stora ringen närmast motorn rör sig någon millimeter i radiell led när motorn står på tomgång. Alla andra remskivor och även remspåren på vibrationsdämparen roterar helt "utan att det syns", men inte den stora yttre ringen av vibrationsdämparen (1) som fladdrar. Vibrationerna är värre när det är kallt. Kan gummit i vibrationsdämparen ha gett sig? Länk | |
|
Ja inte skall remskivan/vibrationsdämparen röra sig radiellt. Vulkningen har troligen släppt mellan metall och gummi. Kontrollera också för säkerhets skull att bultarna till remskivan inte lossnat. Fixa snarast innan något slås sönder! mvh/ Anders |
|
|
Håller med. Remskivorna som sitter ihop med dämparen är alltså totalt helt stilla. Det är bara den stora "yttre ringen" man ser rör sig lite. Min enda fråga är om den lilla rörelsen kan ge upphov till de vibrationer jag känner. Den måste väga en del i så fall. |
|
|
Självklart kan det ha med vibrationerna att göra. Den yttre ringen är en massa som via ett elastiskt/fjädrande gummi skall verka dämpande på vevaxels hamoniska vibratitioner. Det är är här frågan om dämpning av höga frekvenser. Om det synliga vibbar (låga frekvenser) så är något garanterat galet. Diametern ger hög periferihastighet så om "ytte ringen" är lös kommer det garanterat att märkas i form av vibrationer. mvh/ Anders |
|
|
Kom just att tänka på den här tråden... Hur gick det, ny svängningsdämpare? mvh/ Anders |
|
|
Kanske. Var två timmar på verkstaden i fredags. Plockade bort viskofläkten och alla drivremmar. Vibrationen kvar. Alltså är det i själva motorn, svängningsdämparen eller kanske motorkuddarna. Dämparen verkade sitta ihop som en solid klump, så det där gummit måste vara rätt hårt. Den hade inte ramlat isär i alla fall. Det hör till saken att mekanikerns egen E39 var likadan (gått dubbelt så långt) även om den mest hade "mekanisk" vibration i karossen vid typ 1100 varv och inte "durrande ljud" upp till 1500rpm. Jag är villrådig. Vill ej betala 6500kr för dämparen samt drygt 2000 för att byta kuddar bara för att prova! Å andra sidan finns inte så mycket mer det kan vara känns det som, förutom obalanser inuti motorn men de "går ju inte" att åtgärda. Ska se om maskinskadan kan täcka detta. |
|
|
Ok, Du beskrev tidigare att "stora ringen" rör på sig axiellt. Sker det bara vid ett specifikt varvtal överrensstämmande med vibrationerna? Har du möjlighet att filma så vi får se? mvh/ Anders |
|
|
Man ser ett litet wobbel på "innerdiametern av yttre massan" när motor står på tomgång. Sen snurrar den så snabbt att man inte ser det. Man kan ana lite på utsidan med men svårare att se då man lyser ovanifrån. Vid demontering och undersökning underifrån satt denna "yttre massa" fast som f-n, jag tänkte mig att den kanske skulle sitta lite löst eller så. Men om den är avstämd för 300-400Hz nånting så ska den ju inte sitta löst förstås. Wobblet är nånstans 0,5-1mm. Inte så att man tror att den ska flyga isär mao. Kanske kan filma imorgon. Kan testa. |
|
|
Dagens återkoppling: Svänghjul, koppling, motorkuddar, växelådskuddar, avgassystemskuddar, främre svängningsdämpare alla bytta. Ingen skillnad. Nya motorkuddar gjorde motorn lite "mer avlägsen" från chassit dock. |
|
|
Dagens fråga ;-) Blev det någon film? mvh/ Anders |
|
|
Nej. Den rörde sig likadant oavsett varv, men jag såg vid demont att den är ju balanserad (borrad), så den borde vara ok så länge den inte glappar i bilens färdriktning. En ny gjorde ingen som helst skillnad. Den rörde sig alltså i radiellt, inte axiellt om jag nu har definitonen rätt. Den rörde sig i bilens sidled, inte körriktning. |
|
|
Ett trådlyft med anledning av en e39 m54b22 i bekantskapskretsen som upplever liknande. Så Marin849: har du någon uppdatering i frågan?? Mvh Martin |
|
|
OT: Tappade helt viktringen på en svängningsdämpare på kardanstång till en MB 300D. Ringen (ca150mm i diameter) Blev att sitta och fara runt som en rock-ring runt kardanstången och knackade på i golvplåten ;) Inget tvivel att något var galet i.a.f. |
|
|
Jag har inte gjort mer. Bilen fungerar utmärkt förutom den störande vibrationen. Det bör tilläggas att endast "känsliga personer" märker detta. Dvs jag. Ibland funderar jag på att byta vibrationsdämparen bak på avgassystemets slutdämpare eller att montera några.skaplit stora vikter på avgassystemet för att se om det ändras. Annars återstår att plocka ner motorn och balansera alla kolvar, vevstakar och vevaxeln. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.