AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.394

Motorolja Castrol Magnatec 5w-40 till 525 E39.

Hade bilen på inne på oilservice i veckan, funderade sen på vilken olja de använt, det står castrol magnatec 5w-40 på kvittot.
Vad jag kan hitta på Castrols hemsida så är den inte klassad LL01.
det står
Specifikationer
* API SM/CF
* ACEA A3/B3/B4, C3
* VW 502 00/ 505 00
* MB-Approval 229.31

Är dessa att likställa med LL01 eller borde jag fråga verkstaden vad de sysslar med?
Ska jag kanske inte köra 2500 liters förbrukning till nästa byte, utan byta tidigare.
Sökte en del på forumet, men det gjorde mig inte så mycket klokare.

Trevlig helg på er.

--Andreas
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eller så har den svenska Castrol sidan glömt att lägga dit den infon.

På den tyska Castrol sidan är den iallafall BMW LL-04 klassad
Länk

BMW har i sitt TIS program en lista över vilka oljor som verkligen är Long-Life klassificerade.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hittar faktiskt bara infon om BMW LL-04 klassningen på den tyska Castrol sidan samt på denna sidan
Länk

Ingen annanstans. Inte i något produktdatablad på något språk.

Var uppmärksam på att det finns två Magnatec 5W-40, en som brukar anges som Magnatec 5W-40 A3/B4 och en som brukar anges som Magnatex 5W-40 C3.
ma
358
majtii
F36 4-serie
Litar inte riktigt på tyska Castrol som referens. Har ett antal gånger sett att deras produkter är uppspecade eller att gamla utgångna varunamn lever kvar jämtfört med övriga europa.
Har en känsla av att tex vissa tyska Magnatec ev kan vara SLX. Därför inte helt självklart att jämföra en dunk köpt i Tyskland med tex en dunk köpt i Sverige. Det som står på dunkens etikett gäller.

5w-40 är bara LL98, iaf enligt mina dunkar. Magnatec 5w-30 har jag på vissa ställen sett som LL01, dock inga officiella listor.
Om oljorna är likvärdiga så förstår jag inte varför det skulle vara sämre med högre visko (mer än möjligen bränsleförbrukning men detta borde inte gälla LL01).
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kanske ska ringa/skicka iväg ett mail till castrol och få detta utrett?
Om man ser till den specen som C3-versionen har ska den kunna klassas som en LL-04 olja.

Anderas: Hur många mil avverkar du på ett år?

Roffa1
Undvik Castrols "Magna Tick-Tick" olja om du redan störs av motorns ventilljud, efter bytet till Magna-Tick så hörs ventilerna tre resor värre;-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag skall fråga Castrol om detta, då jag själv är nyfiken (har även sett olika uppgifter på andra produkter tidigare.

Precis som Roffa1 säger så har många (långt ifrån alla) upplevt ett ökande tickande från sina hydrauliska lyftare när de använder Magnatech. Detta skall dock bara vara ett skönhetsfel men kan vara ett irriterande sådant. Vet ej detta fenomen har försvunnit på senare Magnatech produkter eller om det fortfarande är kvar.
Haas:
Då jag köpt en liten att pendla med kommer BMW:n gå kanske runt 1000 mil / år nu. Om det fortsätter så kommer det ju bli byte per år istället för mil om nu mina beräkningar stämmer, så då spelar det ju ingen roll på oljan.

Men det kan ju vara bra att veta iallafall då fler ställer sig frågande vad som gäller med denna olja.

--Andreas
Vilka oljor rekommenderas för minimalt "tick-tick" från de hydraliska lyftarna? Men som ändå lämpar sig för en svensk vinter?

I stort vilken 5w-40 olja som helst, bara inte Castrol Magnatec? ;-)

10w-60 olja är väl inte så bra kalla vinterdagar?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Rekommenderar antingen 0W-xx eller 5W-xx som kallviskositet.
Problemet är väl att det är främst 10w-60 som verkligen tystar motorer??

Men man får leva med lite mer oljud på vintern? ;-)

0W-xx eller 5W-xx, vad som helst utan Castrol Magnatec 5w-40? ;-) eller någon 0W eller 5W variant som är erkänt bra på att tysta ventiler?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, varför skulle det behövas just 10W-60 för att detta fenomen skulle försvinna?

Men upplever du problem med högt ventiltickande nu? Om inte, så är ju allt egentligen frid och fröjd - eller hur?

Av inlägg jag läst så reagerar inte alla motorer med ventiltick på Magnatec. Men skulle du uppleva det störande så prova att byta till tex Castrol SLX, Mobil1, Valvoline SynPower eller liknande - dessa verkar inte orsaka ventiltickande i någon större utsträckning (enligt inlägg jag läst - har själv ingen erfarenhet av detta).
Ja, tror jag har lite tickande från de hydraliska lyftarna ibland även det mesta sannolikt kommer från vanosen. 10w-60 har jag list om upprepande gånger att folk (och BMW också?) rekommenderar för att tysta motorer, därav min kommentar. Men eftersom jag vet att denna olja ej är särskilt lämplig på vintern var jag mycket nyfiken på om någon 0w-40 eller 5w-40 hade speciellt bra rykte för att tysta motorer lite...
Tickar det verkligen av Magnatec nu? Jag tycker det är flera år sedan man läste om nån som fått dom problemen så man kan väl kanske tänka sig att Castrol har ändrat oljan på nåt sätt.
Roffa1
Stämmer mkt bra att Valvoline SynPower tystar tickande ventiler. Har tidigare haft en 325:a med TICKANDE ventiler (lät nästan som en diesel) men den vart tyst som en symaskin efter byte till Valvoline SynPower.

Vet dock ej längre vart man köper Valvoline SynPower? Har den kanske utgått, vet att den tidigare fanns hos Micro innan de kursade.
Shell helix ultra 5w40 är också bra mot tickande ventiler, polarens m52 blev betydligt tystare efter han bytt till helix ultra från magnatec
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har fått svar från Castrol och svaret är att det inte är samma produkter (dock så heter de exakt likadant, Castrol Magnatec 5W-40 C3).

Tyskland, Spanien, Italien (kanske fler) har LL-04 stämpel på sin Castrol Magnatec 5W-40 C3. Övriga länder som Norden, Polen, Ryssland och många fler har inte någon LL-04 stämpel på sin Castrol Magnatec 5W-40 C3, det finns faktiskt ingen LL stämpel alls.
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Det finns ju en anledning att man byter olja efter några tusen mil. Detta påverkar också ventiltick, oljan bryts ner och efter lång tid har den inte samma kvalitet eller viskositet som när den var ny. Alltså byte till ny olja kan ha positiv inverkan på ventiltick även om det är precis samma olja.
På min e34 tystnade ventilerna när jag bytte från mobil 5-50 till magnatec 5-40...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.