|
|
|
|---|---|
|
Om någon vet om en skrotad BMW E34 IX med fungerande M-paket stötdämpare vänster fram, let me know. Har letat själv på bildelsbasen och blocket men inte lyckats hitta något som passar. Att betala ca 4300 kr för bara en ny fjäder är lite för dyrt för mig. Får körförbud på bilen om 2 veckor så alla tips är mer än välkommen. Jag får kolla upp om det finns någon tysk variant på bildelsbasen... Underbar bil men ibland hittar man nackdelar med sådana speciella modeller. =p | |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
kanske denna.. Länk |
|
Nachtjäger: Det är bakstötdämpare. Kanske denna, hur skicket är var ju en annan fråga.. Länk |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
sorry |
|
Blir lite förvirrad, är det stötdämpare eller fjäder du behöver? Eller kanske både och? Tips på fjädrar är Jamex, art.nr. J121005. "Sportfjädrar/sänksats" eller vad man nu vill kalla det, sänker inte särskilt mycket iaf. När jag för tre år sedan köpte mina kosta dom runt 2500:- för alla fyra (har bara monterat fram). Säljes här: Länk (min lokala Mekonomen-butik tog hem dem åt mig). Tips på stötdämpare fram är Koni. Stötdämparexperten har tagit fram ställbara(!) stötdämpare som passar i orginal IX-fjäderben med enkel modifiering, till bra pris. Kostade ca 3000:-/paret för tre år sedan när jag köpte mina vilket känns billigt då orginal kostade ca 3500:-/st vid samma tillfälle. Art.nr. 8641 1410sport och jag köpte dem här: Länk (Minns jag rätt är de egentligen till nån Volvo S60 el. S80...) Jag har kört ca 2500mil med ovanstående prylar och är väldigt nöjd! Hade lite problem i början med nya orginalfjädrar, läs här vid intresse: Länk Lycka till! |
|
|
Det är stötdämpare vänster fram som inte har någon verkan alls och gick därmed inte igenom besiktningen. Fjädern är hel och ren. Värt att kolla upp det där med Koni dämparna. Har för mig att jag sett någon som fått stötdämpare till en V70 årsmodell 00-04 att fungera på E34 men det passade inte rakt av utan krävde lite mer jobb. Vet ni om fjäderbenet är samma om det är M-paket som original? Kan tänka mig att det är bara fjäder och stötdämpare som skiljer dem åt men då Koni är ställbar så borde det kanske fungera? |
|
|
Det som är ställbart på Koni-dämparen i fråga är hårdheten...inte höjd eller så. Vet inte om fjäderbenet är samma, sista siffran på art.nr. skiljer sig i ETK. Kan dock hålla med om att det rimliga bör vara att själva fjäderbenet är detsamma men att den inbyggda stötdämparen är en annan... Det som slog mig är att fjädertallriken kanske sitter på en annan höjd? OM det är samma höjd till tallriken och själva benet(röret) har samma diameter så ska ju Koni-dämparna passa ändå. Ska försöka mäta detta på min bil i dagsljus imorgon! Hör du inget så dra iväg ett PM och påminn mig att fixa det på söndag! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.