|
|
|
|---|---|
|
Hur mäter man lättast spelet mellan kolven och cylindern på m20 b25, och vad får det vara max? Börjar bli lite orolig att det är för stort spel =( | |
| Kan man mäta kolvarna på något sätt om man har dem lösa? | |
|
Använd en micrometer, finns även för att mäta invändiga mått, sen tar du cylindermåttet - kolvmåttet, vips så har du spelet! lycka till, mvh Tobbe |
|
Hello Nasty! |
Jag skulle nog rekomendera en subito för att mäta i cylindern, eftersom du ska leta efter slitage så får man mäta på många ställen. I toppen av cylindern så hittar du inget slitage det är längst ner i cylindern i vevens och stakarnas rörelse du kommer hitta slitage. Kolvarna är som toby 2001 skriver. Mvh/Henrik |
|
Jag tror snarare att största slitaget är där kolven vänder i övre läget...eller rättare sagt där kolvringarna vänder.. Jag tänker INTE köpa vingar för pengarna |
|
| Kolvar är koniska. Mät nedanför kolvbulten för rätt diameter. | |
Hello Nasty! |
Petri tänk dig hur veven arbetar och hur vinkeln blir på vevstaken var på kolven tror du det pressar mest mot cylinderväggen? Har du vändkant så är blocket slut och behöver borras till överd. Mvh/Henrik |
|
Jag håller med Petri. största slitage är i övre delen, det är ju där kompressionen är som störst varför skulle annars vändkanten uppstå där? och vändkant behöver inte betyda att blocket är slut. kolla länken Länk |
|
|
Slitaget blir störst upptill där kolvringarna vänder! Skälet är mycket enkelt! Där längst upp är det så svårt för oljan att komma till (oljeringen längst ner skall ju skrapa bort oljan för att hålla oljeförbrukningen nere mm) och så varmt att den olja som ändå hittar dit smörjer mycket sämre! Per L |
|
|
Hur kan kolven bli smalare?, Det är ju inte så att den tar i cylinderväggarna precis. Vad är det som brukar sltas mest, kolvarna eller blocket? Är det någon som bor i sthlm, som kan låna mig en micrometer? |
|
|
Jag har förresten haft blocket inlämnat hos värmdö motorteknik. Och har o-ringat, honat och borrat oljeretur i blocket, men innan dem gjorde det bad jag dem kolla upp blocket om det var ok, och det var det tydligen enligt dem. Men jag börjar tvivla lite nu för det verkar vara ett ganska stort spel mellan kolv och cylindervägg. Dessutom är det en vändkant som är en centimeter bred i cylindern, kan det påverka något? |
|
| Det verkar vara ett glapp mellan vilja och kunskap... | |
Hello Nasty! |
Cartman har nog rätt i det han skriver. Ett block med vändkant är ju slitet dvs. loppet har en större diam. än vad det ska vara, och har man fått vändkant i loppet så kan jag garantera att cylindern inte längre är helt rund. Som jag skrev innan så slits inte cylindern jämnt utan i vevens o stakarnas rörelse. Studera hur det fungerar så kommer ni inse varför det slits på detta sätt. När kolven är uppe och vänder pressas den ju rakt ner dvs. första biten så är vevstaken i stort sett helt rak (lodrät) men när den har varit nere och vänt så pressas kolven mot cylinderväggen sen ju längre upp kolven kommer desto rakare blir vinkeln på vevstaken. Mitt sista försök att förklara detta. Mvh/Henrik |
| En kolv har något mindre diameter längst upp därför att den sväller mer där när den blir het. Det varierar på typ. En smidd kolv är mindre längst upp än en gjuten i kallt tillstånd. | |
RafkoM3 |
Hmm, Alltså Du har lämnat bort blocket för honing och o-ringning men så har du kvar en vändkant? De verkar inte ha gjort en bra jobb, eller så gav du dem fel instruktioner :( Du borde ha lämnat iväg en kolv så de skulle mäta åt dig och ge dig rätt spel mellan kolv och cylinder. Jag har ett hyfsat stort spel men jag monterade smidda kolvar och de expanderar mera än gjutna. /M3 E30(TIC) |
|
Hej......... Det är inte mycket jag vet. Dock så vet jag att ´det spelet du ser längst upp mellan cylindern och kolven ej är representativt för kolvesn faktiska spel i cylindern. Man mäter mitt i loppet och bredvid kolvbulten. Spelet borde vara hmm, vet faktiskt inte kanske 0,04-0,08mm. Subito är ett utmärkt mätverktyg för dylika jobb. //Jesper |
|
|
Tjohoo! Nu har jag mätt allting på rätt sätt, och allting är i klockren kondition, förutom en yttersr liten kant på ettans cylinder som är 1cm bred. Killen på värmdö teknik som utförde jobbet hade aldrig sett något liknande men trodde inte det skulle vara någon fara för att resten av cylindern hade inga som helst förslitningstendenser. Kolvens del ovanför kolvringarna ska vara mindre som någon här nämde för att kunna svälla. Så nu håller jag på att montera ihop resten =) Tack för hjälpen allihopa!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.