|
|
|
|---|---|
|
Jag har under senaste tiden noterat något ganska märkligt fenomen. Vi har nyligen införskaffat en liten och mindre motorstark bil. Jag upplever det som att bemötandet i trafiken när man kör den här bilen är mycket sämre jämfört med större bilar. Det är oftare förkommande att bilar ligger väldigt nära bakom, kastar sig in framför, tränger sig före etc etc vilket jag tidigare inte reflekterat så mycket över. Någon som känner igen beteendet? | |
|
Stämmer mycket bra ! Har ibland lånat polarens lupo och man får ingen respekt alls. Kör man en större bil får man mer respekt direkt i rondeller osv. |
|
|
Det är skoj att köra 25 meters ekipage :-)))))))))))) Tråkigt att folk känner att de inte får respekt i en liten bil iofs Ha deT |
|
| bunf: Tricket är ringla sig fram i körfältet som om man vore onykter. Då håller andra fordon avståndet ;-) | |
|
Jag kan hålla med om att kugghjulsprincipen fungerar bra mycket bättre i en E39 än i den MB 190 vi hade tidigare. Handen på hjärtat: Behandlar du själv alltid en medtrafikant med Övningskör-skylt i en gammal Skoda Felicia med samma respekt som tre biffiga bodybuilders/bikers i en Cheva Suburban? Inte bara bilen spelar in, även vem som kör den (särskilt om det är övningskörning). Beteendet är trist och en ganska bra indikation på att vuxna ganska ofta är rätt barnsliga. |
|
|
Min Ford Fiasko 1.1 -86 används för stadskörning på vintrarna. Mycket enkel teknik som gör den tillförlitlig, även vid riktigt kyligt väder. Men baksidan är förstås ständig mobbning. Folk håller inte avstånd. Anser att man kör fruktansvärt långsamt trots 50-60 km/h. Ja det är något man får vänja sig vid helt enkelt om man ska köra ett sådant fordon. I slutänden vinner ju jag (ekonomiskt). Drar ganska lite: 0.5-0.6 landsväg (100-110 km/h) och ca 0.9 i endast stadskörning. 3000 kr i inköp så värdeminskningen är begränsad. På sommaren blir det BMW och tung MC och balansen återställs. Svekke |
|
|
bunf: Jag hade en gammal S merca efter mig i går kväll som till varje pris skulle om, det sluta med att han höll på att köra rakt över en rondell. Så visst är det som du påpekar. Kör man en värsting Audi som du gör i normala fall är det väl knappast någon som ens vågar köra om, även om du skulle hålla 10 km/h under gällande fartgräns. Det är mycket psykologi med bilar och beteende. Jag lånade en Gallardo i somras, då blev man knappt omkörd även om du höll hastighetsgränsen. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| När vi bytte från Toyota Corolla till BMW 520 blev tjejen inte alls omkörd lika ofta inne i stan av unga grabbar.....jo faktiskt, det var klar skillnad. Och det var inte hon som körde fortare. :) | |
| Det går fortare att köra om en liten bil än en större. Det kan vara en bidragande faktor till att många gör det. | |
|
En skillnad jag märke när jag gick från icke-BMW till BMW var att hastighetsmätaren visade mer korrekt när man jämförde med GPS'en. Tidigare bilar (äldre) har i 120 km/h mätarhastighet haft en verklig(GPS) hastighet på 105 km/h. Mina beemers har i haft mätarfart 120 km/h och en verklig hastighet på 115 km/h. Med en mätare som visar i princip korrekt så kan man hålla 110 och köra om folk som 120 enligt mätaren... //Stenback |
|
|
Det var en kvinnlig bekant till mig som för länge sen påpekade fenomenet vilket jag avfärdade som inbillning, idag är jag övertygad och det verkar fler med mig... StefanL: Gallardon är ett riktigt monster, sittandes bakom ratten och trycka fullt med V10an vrålandes i ryggen är oslagbart. Finns det fortfarande planer? |
|
|
Stefan L; Att du inte blev omkörd i Gallardo berodde säkert på att folk ville se Gallardon så länge som möjligt. Stephan |
|
| Stephan735i eller höra ljudet! | |
|
Bunf. klart planerna finns, jag har också satt upp den på min drömlista, nu ska jag bara sätt upp målen:) Stephan; Ett av mina jobbigaste ögonblick var när nycklarna återlämnades:D //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.