AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.955

Blev lurad på bmw köpet.

Sida 4 av 4
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Dock kan jag förstå honom. Detta kanske inte har så mycket med pengar att göra. En BMW 523 98 är ju inte en svindyr bil precis. Men för mig hade detta mest handlat om princip sak.

Säljaren ska få veta vad han ha gjort!!! Sen är det tråkigt att Sveas lag troligen kommer ta honom under sinna axlar
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
hall112: "Har fått nys om en motor som ska vara tagen från en krockad bil som jag kan för för 2k, men det känns som det är risk för att bli blåst igen om man köper en sådann.."
Blåst på en motor för 2k? Blåst blir du väl om motorn kostar 10k....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...då är vi där igen!

Varför köpa det absolut billigaste alternativet man bara kan hitta för att sedan bli besviken för att prylarna inte fungerar?

Det finns ofta en anledning till att saker är extremt billiga!
Visst kan det hänga ihop med okunskap hos säljaren avseende värdet på prylen han/hon säljer, det kan hänga ihop med att säljaren måste ha fram snabba pengar eller liknande och i sällsynta fall för att säljaren vill vara snäll och erbjuda ett extremt bra pris för en "kompis", MEN oftast beror det på att sakerna faktiskt inte har större värde än de säljs för - t ex för att de är defekta!

Det är bara att inse att oftast får man precis vad man betalar för!

Om man saknar kunskap att själv avgöra om en "superbillig" begagnad pryl är hel eller trasig och i såfall hur trasig denna är, är det bättre att man köper en likadan pryl som är så hel att den antingen går att funktionstesta fullt ut, eller säljs med någon form av garanti (som t ex de flesta bilskrotar har på testade motorer).

Som någon skrev: Det är alltid gratis ost i råttfällan!

Missförstå mig rätt nu!
Om det är som så att säljaren har blåljugit köparen rakt upp i ansiktet vid försäljningen, är inte detta OK, tvärtom är det för jäkligt och rent skamligt!
Men tyvärr är vår värld full av ondsinta ljugande individer som inte drar sig för att blåsa sin medmänniska....de resonerar som så att "än är inte sista idioten född" och då tycker de att det är ok att blåsa vem som helst. Vissa människor sätter t om. dylika affärer i system och kan gång på gång komma undan straff även om de moraliskt och strikt juridiskt begår brott.

Det är stor skillnad i juridiken mellan att "ha rätt" och att "få rätt"!

Har man inte extremt stark bevisförning med vittnen, skrivna kontrakt etc. vid ett dylikt köp, är man tvärtorsk - finns inte en chans i världen att detta case skulle vinna ens en förlikning vid en rättslig prövning - Tyvärr! Det är bara att inse och gå vidare - se det som läropengar!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
"Kane" klart man inte blir blåst då motorn absolut är värd 2k, men ska man lämna iväg den för montering och sedan upptäcka att det är samma fel på den som den gamla då känner man sig blåst om denna säljare är oärlig den med. likväl som det kan vara ett fynd o allt blir kanonbra.

153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
Du köpte ett repobjekt
Som Kvarndammen skriver:
"Vad menas med reparationsobjekt (rep. obj.)?
Dessa objekt är ej fullständigt testade och varudeklarerade. Det kan finnas trafiksäkerhetsfel och fler fel än som angivits. Reklamationer beaktas ej på dessa objekt."

Lägg energi på ett motorbyte istället!

Lycka till!!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
... men Johan.

Om vi aldrig ställer oss upp emot dessa individer kommer "vår" värld att bli mindre och mindre.
Inget som jag vill lämna över till kommande generationer.
Skriva ihop och lämna in en stämning = 30 min jobb. Vänta tills man a) blir kallad eller b) förlikningsförslag.

Svårare än så är det inta att stå upp för sin sak.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Detta fall tror jag faktiskt köparen kan vinna om det testas. Bevisligen (verkstadsmekanikern) hade säljaren mer info att delge köparen. Detta påverkas inte av att priset var lågt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kävlingepågen - man får välja sina världskrig...de som är förutsättningslösa att vinna är bara slöseri med egen energi.

Jag tycker inte att det är OK att blåsa andra människor men i detta fallet tror jag att man måste inse att det är rätt kört att gå vidare och därmed bara dra ut på egna plågan och samtidigt belasta samhället med onödiga kostnader och orsaka förseningar för "riktiga" case i tingsrätten.

Men det är upp till var och en att försöka....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.