AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.954

Blev lurad på bmw köpet.

Sida 3 av 4
Nja snarare att det är en besvärlig (tidskrävande) process och inte värt besväret, särskilt inte med bakgrunden att en person på ett forum tror att man har chans till förlikning. Inga bra odds i min värld! :)

Förövrigt kommer bevisbördan falla på köparen då han påstår att det gått till på ett visst sätt. Kan ingen av dem bevisa det de påstår (vilket ju bör bli fallet här) så bör köparen förlora. Så länge säljaren hävdar att han nämnt de fel han vetat om så är han "safe". Tror inte sambons vittnesmål väger särskilt tungt här (av uppenbara skäl). Så att han har goda chanser att få förlikning får stå för dig Jörgen L!
Jag har själv stämt en bilverkstad för många år sedan i en sån här process. Den slutade med förlikning. Jag fick hälften av vad jag yrkat. Det var bättre än ingenting.

I det har landet har vi fri bevisprövning. Det handlar inte om att vinna eller förlora. Det slutar oftast med förlikning.

För övrigt är jag förvånad över att så många tar ställning för säljaren. När man läser beskrivningen blir man förbannad över hur han lurat köparen genom att ljuga.
Jag tar inte ställning för säljaren men OM man är ute efter att göra klipp med defekta bilar får man räkna med att dom också är defekta. Att ljuga är naturligtvis inte försvarbart men är det verkligen så det har gått till? Man ju fråga sig om trådskaparens återgivning är 100% sann? Jag tar alla såna här forumtrådar med en nypa salt precis som köparen skulle gjort med säljarens historia.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Missförstå mig rätt. Jag tycker givetvis inte säljaren har rätt att ljuga om objektet men som sagts tidigare så har köparen undersöknings plikt.
Att dra igång en domstolshistoria för att det är fel på en redan deffekt bil verkar bara som overkill.

Eb bilverkstad (reparation?) och en försäljning mellan två privarpersoner är ju inte riktigt samma sak.
Jag har aldrig påstått att en bilverkstad och privatperson är samma sak. Det var exempel på hur man kan stämma någon i en förenklad process och att det kan sluta med förlikning.

Overkill eller inte beror väl på hur mycket pengar köparen har blivit lurad på.

Jag har ingen statistik på hur många civilprocesser vi har i landet. Däremot vet jag att det skedde 4 205 förlikningar under 2009. En domare hade under 2009 trettio processer. Av dessa blev det förlikning i alla trettio. Ingen gick till huvudförhandling.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mot en bilverkstad gäller konsumentköplagen (som ställer mycket mindre krav på köparen) mellan två privatpersoner gäller köplagen (som ställer väldigt mycket högre krav på köparen). Oddsen är olika i de två fallen.

-------
//Lövet
Har heller ingen statistik för just civilmål så utan det är det ju tämligen ointressant med siffror (ska man jämföra med brottsmål så var de uppe i knappt 90 000 tex). Oavsett statistik så är chanserna för ett postivit utfall små. Skulle vara intressant i annat fall, då bör man ju åka två stycken till nästa potentiella bilaffär och sen påstå att säljaren visst sa att det skulle ingå fälgar för 20', sen kan ju han neka hur mycket han vill.
Chanserna till positivt utfall är stora eftersom en process med största sannolikhet skulle sluta med förlikning. Det innebär att köparen hade fått pengar tillbaka.

Med den beskrivning av ärendet som jag läst här, anser jag att det är helt uteslutet att domstolen skulle gått till huvudförhandling och dömt till säljarens förmån. Säljaren får inte ljuga om bilen. Köparens eventuella undersökningsplikt friar inte köparen för felaktiga uppgifter om bilen.
"friar inte säljaren" ska det vara.
Men du ska ju bevisa att säljaren lämnat oriktiga uppgifter - lycka till!

Så för att avsluta tjafset så tror Jörgen L att det kommer ske en förlikning medan jag tror att säljaren kommer förlora målet. Upp till säljaren att agera utifrån vad han tror (och jag tror inte han väger i någon av våra "expertutlåtanden" i beslutet)!
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Köparens eventuella undersökningsplikt friar inte köparen för felaktiga uppgifter om bilen."

Jo, det gör den om köparen rimligen kan antas borde ha upptäckt felet då. Undersökningsansvaret i köplagen är långt större än in konsumentköplagen. Det är inte orimligt att undersökningsansvaret inte uppfylls förrän du tar in bilen till en fackman.

Säljaren har inget ansvar för att känna till dolda fel på en bil. Den typ av ansvar finns inte. Säljaren antas inte vara bilintresserad eller kunnig överhuvudtaget.

-------
//Lövet
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Undersökningspliken gäller väl som för hus eller liknande.. Dvs att går inte felet att upptäcka utan att ta isär eller riva så är detta undantagit i undersökningspliken.

I detta fall så gick inte bilen att starta och det gick inte via kontroll av vätskor misstänka att felet var större än vad säljaren uppgav att det var. Enda sättet att få reda på detta hade varit att göra ett komp test.

Säljaren kommer i detta fallet komma undan med att ljuga som en tok och förmodligen även nästa gång. För mig är det inte värt att bråka med honom mer för dessa småslantar utan det är bara att bita i det sura och laga bilen.
Det måste vara en person som har kopplingar till beg bilbranschen som påstår att en person kan ljuga och lämna felaktiga uppgifter om en bil som han ska sälja och att detta kan ske utan konsekvenser. Eftersom köparen har ansvaret för att kontrollera allt.
Jag har MYCKET svårt att tro att man kan få förlikning lika enkelt som du beskriver det Jörgen. Om det nu var så skulle det knappt gå att sälja defekta prylar till ett billigare pris.
Jag kan bara konstatera att de flesta civilprocesser slutar med förlikning. Då slipper domstolen ta ställning. Därför vill domaren gärna ha förlikning. Han föreslår t ex att man får hälften av vad man yrkat.

Att det blir förlikning är ofta en följd av att båda parter har lite rätt eller lite fel. Om domstolen bedömer att enbart den ena parten felat blir det givetvis ingen förlikning. Då dömer domstolen den felande parten att betala fullt ut.
Du påstår detta med att förlikning är vanligt gång på gång men det är just det, ett påstående.

Du ska fortfarande bevisa att det är som du påstår och i detta fall kommer ord stå mot ord och bägge scenarion är lika troliga. Omöjligt att tvinga någon att betala i det fallet. Många fall som går till domstol är ganska komplicerade, där kan det bli tal om förlikning. Detta fall är inte alls komplicerat...
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Ta smällen och byt motor kostar 10k från skroten + arbete som du gör själv eller låter någon göra. Borde gå på kring 15k totalt. Inte så farligt om man lär sig av sina misstag.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hej igen,
Kankse du kan hitta en ännu billigare motor privat om du orkar plocka ut den från något vrak. Inga problem!
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
bilen ska in till en skola efter nyår så grabbarna som går 3:e året på fordon får lyfta på toppen o kolla läget. Har pratat med deras lärare och det verkar grönt. Så då är det bara delarna som kostar o sen en stor smörgåstårta för jobbet så detta ska förhoppningsvis lösa sig på ett bra sätt.

Har fått nys om en motor som ska vara tagen från en krockad bil som jag kan för för 2k, men det känns som det är risk för att bli blåst igen om man köper en sådann..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.