AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.953

Blev lurad på bmw köpet.

Sida 1 av 4
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Jag köpte mig en bmw 523 -98 för ett par dagar sedan. Killen ringde på en köpesannons jag hade och ville sälja sin bmw som inte startade.

Jag åkte o kollade på bilen, frågade säljaren vad som hänt och enl. säljaren hade bilen gått kanonbra när han stannade på kvällen, men ville inte starta dagen efter. Jag frågade självklart om något hänt eller om det varit missljud eller liknande om bilen men det skulle inte varit några problem alls. Frågade även om bilen blivit felsökt av någon men pga att säljaren skulle få tjänstebil så hade han inte brytt sig om bilen överhuvudtaget så ingen hade tittat på felet o han kunde absolut inget om bilar.

Killen var riktigt trevlig och välvårdad och jag o min sambo sa till varandra att vilken juste kille det där var, men så fel man kan ha. Vilket svin det var.

Tog hem bilen och felsökte och fick igång den samma kväll och det fanns inte en droppe kylvatten i motorn och vid påfyllning så bara sprutar det ut vatten på grenrören, dvs kass blockpackning eller topp mm mm ???

Vid lite efterforskning så visar det sig att bilen varit inne på en verkstad för felsökning i killens hemstad och mekanikern som tittat på bilen säger att "den där bilen ja, det var som en arm med vatten från den motorn"

Då blir man ju lite förbannad när man har bevis på att den trevliga killen har ljugit en rakt upp i ansiktet. Försökte få tag på han, men ingen svarar så efter 2 dagars försök så ringer jag upp hans pappa för att diskutera problemet då han stod som ägare på bilen.

Gubben mer eller mindre idiotförklarar mig och menar att detta är minsann mitt fel, grabben har absolut inte ljugit eller undanhållit information så jag blir förbannad o säger att dom får välja mellan att ta tillbaka bilen, betala tillbaka lite av köpekillingen eller så stämmer jag dem för bedrägeri.. Han hävdar fortfarande att dom har minsann inte gjort något fel och jag får skylla mig själv för att jag litade på grabben, man ska inte lita på vad någon säger när man köper bil enl. gubben.

Vad gör man i detta läget??

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Gråter!
Häv köpet om det går. Han har uppenbart ljugit för dig.

Hoppa att det löser sig, jävligt tråkigt när sånt händer.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror tyvärr det blir svårt att vinna det caset...undersökningsplikten som köpare vid privataffär går väldigt långt.

Hade du öppnat locket för kylarvätska hade du ju direkt sett att något var skumt!

Försök häva köpet men ha inte allt för stora förhoppningar om att få rätt.

Ett alternativ är kanske en utbytesmotor från en skrot.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Jag kollade självklart nivån för kylvätska, olja mm och allt såg normalt ut så som jag ser det hade jag inte kunnat ana detta fel och framför allt inte efter säljarens påhittade historia om vad som hänt med bilen..
Det är ju förenat med en oerhörd risk att köpa en defekt bil. Du blev blåst, hur ska du kunna bevisa att han inte upplyste dig om alla skador eller att du missuppfattat honom? hoppas du inte gav för mycket, se det som läropengar...
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Visst det måste ha varit ett jala svin som sålde bilen! Men samtidigt så får man inte vara så blåögd och naiv idagens läge, då blir man blåst!! Det finns många svin därute!!

Klabbarparn
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Tråkigt men det är nog som alla andra säger bara att bryta ihop och gå vidare
Bilen är nog SÅLD i befintligt skick

Ha deT
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Är det verkligen så krasst som ni alla säger? Beror väl på om sambon också kan intyga det säljaren sa? Det är ju väldigt uppenbart att den sålts med dolt fel. Speciellt om en mekaniker kan intyg att den varit inne hos honom.

hall112: En undran? Om fadern var ägare. Hur kunde ni då köpa de av killen? Ägaren måste ju skriva under både säljkontrakt och ägarbyte...
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Bilen köptes till ett lågt pris pga att den inte startade. Sambon var med så vittne finns till alla lögner.

Ägarbytet var redan påskrivet av fadern och bilen ägdes så att fadern stod som ägare fast sonen ägde och brukade bilen (det vanliga sättet för att lura fb.)
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
vist vet man att det finns risker med att köpa en def. bil så därför måste man ju fråga ut ägaren för att kunna luska ut vad som kan vara def.

Det är ju bara ägaren eller brukaren som kan förklara hur felet uppstått och det har han ju kokat ihop en riktig rövarhistoria med massa lögner i. Hade han sagt vad som igentligen hänt så hade jag inte köpt den till det priset jag gjorde och historian är ju ihopkokad enbart för att lura till sig ett par tusingar extra.

Det är inga större pengar det handlar om och det kravet jag har på dem är att få tillbaka 2-3000kr så jag iallafall har något.

Det är främst sättet man blir så förbannad på, att folk med gott samvete kan stå o säga att man inte har en aning om vad som hänt när en mekaniker har kollat på det och mer eller mindre dömt ut bilen samt att man är 100% säker på att säljaren ljuger.
De flesta skojare är trevliga och förtroendeingivande. Vad trist att du inte gjorde efterforskningarna i förväg. Det låter ändå som att du var införstådd med att köpet var en risktagning just eftersom bilen inte gick att starta.

Vi får hoppas att det löser sig på något sätt för er till slut. E39 523 är en riktigt trevlig bruksbil med låga ägarkostnader.

På sätt och vis är det svårt att kommentera ett enskilt fall efter att bara ha hört den enes version. Att ge tips kan visa sig kontraproduktivt om skojaren också läser dem. Utöver att tycka synd om er gör jag ändå några reflektioner kring vad som hänt dig, utifrån din beskrivning.

Sonen kan inte sälja faderns bil annat än med fullmakt. Hade han sådan? Jag tolkar ditt första inlägg som att sonen stod som säljare, i så fall gäller inte avtalet och den typen av bedragare är nog svår att komma åt. Som Johan B skriver är köparens undersökningsplikt långtgående.

Använde ni Konsumentverkets köpekontrakt för begagnad bil innehåller sida två utrymme för såväl köpare som säljare att uppge fel, dess omfattning samt hur dessa ska hanteras. Detta är alltid viktigt, både bilen är felfri och defekt.

Du kan stämma säljaren men en civilrättslig process kan kosta er långt mer än bilen är värd. Jag skulle inte göra det utan att ha pratat med juridiskt ombud och bilmekaniker (för att skatta reparationskostnaden) i förväg. Kolla även vad era försäkringar kan täcka för slags rättegångskostnader. Förlorar ni i rätten och försäkringsbolaget ger er kalla handen kan er defekta E39 kosta mer än en felfri E60 när allt är över. Några punkter finns dock att stödja sig på enligt Konsumetverket:
Du har till exempel rätt till skadestånd om du kan bevisa svek från säljarens sida. Med svek menas i detta sammanhang att du blivit lurad genom att säljaren medvetet har dolt något väsentligt om bilens skick eller uttryckligen påstått saker som inte varit riktiga.

Oriktiga påståenden

Ett annat fall där du kan ha rätt till skadestånd är om bilen saknar egenskap som kan anses "tillförsäkrad". Tillförsäkrad egenskap kan vara sådant som att säljaren sagt eller antytt att bilen har en viss motoreffekt. Om det sedan inte stämmer kan du begära skadestånd, oavsett om säljaren själv trott på vad han sagt eller inte.

Ovanstående är saxat från Konsumentverkets webbplats. Köplagen ger köparen rätt om:
•den inte är sådan som säljaren har sagt.
•säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till.
•bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta.
Punkterna två och tre är viktigast. Han visste att det inte var något enkelt el-/givarfel. Vad är ett vettigt pris på en en 523-98 som inte startar? Problemet med köplagen är att den går att förhandla bort, den är inte tvingande.

Om du kan få sonens påståenden på band, att bilen gick bra kvällen innan samt få honom att förneka att han bekostade felsökning på verkstad kan du bevisa att han ljugit. Vi har fri bevisföring, så på med Uppdrag Granskningkvajaven och sätt mobilen på inspelning. Sonen sade väl aldrig att bilen varit felsökt, vilket du kan visa att den varit? Pappans uttalande att du var dum som gick på sonens lögner indikerar också att sonen ljög om något väsentligt. Dock är dispyten om hur defekt bilen är, att den inte gick att starta visste du och det var OK för dig. Det försvårar för dig eftersom bilen uppgavs vara defekt.

Ändrar han sig nu i efterhand och påstår sig ha upplyst dig om alla fel och felsökningen sitter du värre till. Då står bara ord mot ord samt det att du med anledning av priset inte rimligen borde haft anledning att misstänka ett större haveri. Då är det nog din undersökningsplikt som fäller dig eftersom priset på bilen blir svårare att luta sig mot i det prisintervall defekta rimligen bör E39-or gå för.

Lycka till!

16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om bilen köptes till ett pris som ligger under gällande marknadspris utgår lagen från att du borde fattat att något var fel.

Att stämma en privatsäljare är svårt, riktigt svårt. Brott mot köplagen som det blir fråga om här är en djungel och det ställer som sagt höga krav även på köparen. Som att han borde inse att något är fel om priset är för lågt...

-------
//Lövet
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Ska du agera inom lagens gränser och tänker ta detta ärende vidare rättsligt kommer detta att bli en långdragen process och med stor sannolikhet till deras fördel tyvärr.

Bättre att gå vidare och antingen försöka laga bilen eller sälja den som renoveringsobjekt.

BMW M-POWER
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Trist att du blev blåst. Om jag vore i dina kläder hade jag gjort så här:
1. Köpt en begagnad motor på Blocket / skroten.
2. Bytt namn på både fadern och sonen (jodå, du har väl personnummer så är det en enkel sak att byta till passande romskt-klingande namn). Ansökte själv en gång om namnbyte för en gubbjävel som tutade och blinkade för att jag körde om honom när han låg och tryckte i 48 på 50-väg till "Han-som-kör-som-en-volvo-röv-och-inte-släpper-förbi-riktiga-män-i-riktiga-bilar". Tvivlar i och för sig att just det namnbytet gick igenom hos Skatteverket, men han lär i alla fall ha blivit kontaktad innan de avskev ärendet....
3. Beställ 5 ton grus "Jag är inte hemma men ni kan kan tippa det på infarten. Skicka fakturan."
4. Sen kanske du skulle kolla "hållfastheten" i sonens nya tjänstebil. Eller gubbjävelns...?

Obs. att mitt inlägg absolut inte ska uppfattas som att jag uppmuntrar till olovligheter. Ovanstående resonnemang kräver naturligtvis tillåtelse från den som blir utsatt. / WGG

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
haha, ja man kan faktiskt hämnas på många "roliga" sätt om man är lagd åt det hållet.

Nu ska man inte sjunka till en sån nivå tycker jag själv men nog är man sugen i många lägen. Nästan varje dag får man bekräftat hur många idioter det verkligen finns i vårt land.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Så ett brott skulle ursäkta ett annat!!!! undra på att det blir krig.

Min bil
Länk
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Det är lockande att ge igen, men då är man ju inte bättre själv..
Att göra ett klipp genom att köpa en def bil till ett lägra pris är lite som en lott och det visste du nog. Nu var det en nitlott och du är förbannad för det. Kunde dessutom varit värre. Skuren motor och rasad låda.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
klart att det är en chansning att köpa def. bil, det är det inget snack om. Det man blir förbannad över är att folk medvetet ljuger en rakt upp i ansiktet istället för att köra med öppna kort..
Ja så är världen tyvärr idag, bara att lära sig leva med och agera därefter. Tycker sen Decerto sammanfattar det ganska bra.
Hade du verkligen köpt bilen om säljaren varit ärlig? Troligen inte. Därför borde du tagit säljarens story med en rejäl nypa salt, eller åtminstone kalkylerat in ett motorbyte. Min första BMW( 1500-64) köpte jag med motorn i skuffen, räknade med att den var skrot och priset sattes därefte,r 600kr. Blev en glad överraskning , när motorn monterades och var bara att starta och köra. Lotteri, javisst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.