AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.131

Startproblem med 530 E34.

Sida 1 av 2
Har fått lite startproblem med min gamla trogna 530 (95a).

För en vecka sen startade den fint, men nu får jag hålla inne nyckeln ett par sekunder och mata innan det går. Så tänkte om batteriet var kasst, så igår slängde jag på laddaren och körde över natten. I morse startade bilen rätt snabbt, men sen när man skulle hem från jobbet nyss så tog det ett tag innan bilen startade.

Väl hemma stängde jag av motorn, och väntade 15-30 sekunder och startade motorn igen, och även där tog det ett litet tag innan den tände.

Har ni några tips om vad det kan vara som spökar? Tankar är ju batteri, generator, eller fukt i bränslesystemet. Med tanke på vädret senaste tiden så är det förståeligt om batteriet och generator tar lite stryk, med all fläkt och värme.

Pendlar med bilen nästan 10 mil per dag, så när den väl går så går den bra.

Tacksam för hjälp och tips om hur jag ska börja felsöka.
Har mätt och kollat strömmen, och chassijord/motorjord är okej. Lite över 12 volt i avstängt läge, och typ 14.5 v när jag startat.

Så fel där bör kunna uteslutas.
BM
130
BMW-M5power
Bmw M5 -91
Audi 100 Avant -94
Pontiac GTO -69 "The Judge"-clone.
Prova en annan Luftmängdmätare!

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Använder sig motorstyrsystemet sig ens av LMM:en vid uppstart av motorn? Jag tror inte det, kan försöka kolla upp.
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Soppapump?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har själv letat många år varför min motor är trögstartad ibland. Det är dock en M30B35 så den skiljer sig en del från din M60, men vissa

Förslag till saker är
- BTR (bränsletrycksregulatorn)
- vattentemperaturgivare
- backventil vid bensinpumpen
- dålig vevaxel hastighet/position sensor

Det är vad jag kan komma på just nu...
Senaste tiden nu har bilen gått riktigt bra att starta varje morgon.

Problemet är dock när man parkerar bilen en snabbis, kanske en eller två timmar. Då får man nöta på starten. Medan får den stå ett par timmar, går den fint att starta igen.

Känns som den behöver bli kall för att starta fint, dock startar den ju fint om jag stänger av den medan jag tankar. Men så fort motorn börjar svalna och inte hunnit bli kall verkar det som.

Har fått tips att köra med karburatorsprit, och att felet tyder på att det kan vara fukt i bränslesystemet. Jag testade med K-sprit så fort bilen började jävlas i november, men det hjälpte inte. Var dock bara en tank så kanske ska testa ett par tankar med K-sprit igen?
Mu
616
Mustang

540iat -94
Låter som att backventilen i bränslepumpen är kass på din senaste felbeskrivning.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag skulle tippa på ett igensatt bränslefilter. Symptomen är som dina. Lättstartad då den stått länge,dvs inget tryck efterpump eller i filter.När du kört igång bilen packas allt i filtret och den startar knappt. testa att starta efter en natt och låt den gå en minut stäng av. Starta igen. Är det svårt då,släpp trycket efter pump och knacka på filtret,starta igen.
Hoppas det löser sig.

Mvh Jonas B.
Tack för tipset Brynet, ska kika på bränslefiltret.

Den är ju dock inte svårstartad om den precis vart igång. Kan ta ett exempel från helgen, startade bilen på morgonen då den stått hela natten, den startar då direkt. Åker in till stan och bilen blir parkerad i 1½ timme kanske, och när jag då ska starta bilen får jag nöta på starten i 10 sekunder kanske. Väl på hemvägen stannar jag till vid affären och är borta kanske 10 minuter, och kommer ut och bilen startar då på direkten. Kommer hem, parkerar bilen, och ett halvt dygn senare startar bilen direkt.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag tycker du skall kolla upp tempgivaren till insprutningen.

När motorn svalnar så samlas motorns varmaste vatten på högsta punkten. Givaren på V8 verkar sitta högt på motorn. En trött givare kan ge insprutningen fel information om motortempen och den kommer inte ner till rimligare värden förrän du pumpat runt vattnet i motorn en stund med hjälp av startmotorn. En frisk givare bör inte strula men är den på gång att ge upp så kanske... Detta visar sig inte när motorn är kall. Hade själv samma problem med en Opel på 80-talet.

Ett förslag på test är att parkera bilen med kylaren högt (=uppförsbacke), typ brant garageuppfart, den tid som brukar ge startproblem. Ett alternativ kan vara att hissa upp framändan med en garagedomkraft. På detta sätt låter du motorns varmaste vatten samlas i kylaren och motorns framkant istället för runt givaren.

//Göran
Mu
616
Mustang

540iat -94
Det låter mer som ett för snabbt tryckfall med ånglås i bränslesystemet som följd. Som taget ur ett gamla tiders felsökningschema från tiden innan felminnen fanns....
Mustang, hur kommer det sig då att trycket finns och bilen startar direkt när den stått i 10 timmar?

Har nu bytt bränslefilter men verkar inte ha hjälpt. Jag har nya tändstift som ska dit så fort det blir plusgrader ute så man kan skruva.

Och det verkar som att bilen blir mer svårstartad av att parkeras lutande, med motorn högre än tanken. Ska prova parkera ett par gånger med bakänden högre och se om det blir något skillnad.
Mu
616
Mustang

540iat -94
Då har bränslet kallnat och luftbubblorna/ångan i bränsleledningen gått tillbaka till vätskeform. Klaasiskt problem på gamla saabar eller audi främst med någon typ av k-jetronic. Hade samma fel på den 530 jag hade. Funkade fint efter en ny bränslepump från Biltema.
här är några förklaringar;
Länk
Länk
Okej, jag förstår. Men eftersom pumpen sitter i tanken kan det ju knappast bli varmt där, så varför skulle det hjälpa att byta pump i detta fallet? Något med backventilen i så fall?
Mu
616
Mustang

540iat -94
Ja backventilen sitter i pumpen. Till vissa bilar har backventilen funnits att köpa lös, gängad längst upp på pumpen. Tror dock inte att det går på din bil tyvärr, men jag kan komma ihåg fel...
Okej. Finns det något bra sätt att felsöka för att ta reda på om det är värt att lägga ett par hundra på en ny pump? Visst är det inte mycket pengar men min ekonomiska ställning idag gör det lite dyrt om det visar sig att det inte alls var det.

Borde väl gå att starta upp motorn från kall och stänga av innan motorn hunnit bli varm, för att sedan vänta ett litet tag och se? Startar den inte då borde det ju ha något med värmen att göra, och då ligger ju ånglås nära. :)
Nu har jag köpt en ny bränslepump och satt dit, och det hjälpte inte alls.

Möjligtvis att det går några sekunder snabbare att starta en varm motor, men fortfarande över 10 sekunder på startmotorn. Och på kall motor ett par sekunder, så märks att det inte är något tryck i bränslesystemet.

Hur ska man gå vidare med felsökning, krypa under bilen och leta hål i slangarna med förstoringsglas? ;) För att hitta en liten läcka i ett bränslesystem bör väl vara som att hitta en nål i en höstack. :(
Har sökt lite och läst, och Bränsletrycksregulatorn låter intressant. Ska ta och kika på den och se. För om den släpper trycket, då blir det ju att bränslet får sin naturliga kokpunkt vilket gör att den ångas bort och gör den extrem svårstartad när motorn är varm.
Så, nu har jag vart ute och rivit och motorn och kommit fram till att trycker försvinner direkt när motorn stängs av. Kände på inkommande bränsleslang uppe vid insprutningen. Trycker bör väl hållas även när motorn stängs av?
Mu
616
Mustang

540iat -94
Ja den ska hålla ett tryck även efter du stängt av motorn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.