|
|
|
|---|---|
|
Ja rubriken säger ju det mest om det jag funderar över. Har en bmw 525 -95 som inte riktigt kommer överens med mig. Den går bra så länge den är kall, men varm har den en tendens att gå på lite låga varv. Körde en diagnos på bilen för nån vecka sedan, då den påpekade att jag hade en dålig spjällägesgivare. Gasresponsen är ganska dålig från tomgång, då bilen "pyser" åt mig då jag tvärtrycker på gasen.Men går klockrent över 1000rpm. Och för att skippa massa tjat om att jag borde kolla tomgångsventilen så, ja, jag vet att den kan vara dålig. Undrar bara vad spjällägesgivaren egentligen gör, och om den kan vara en av bovarna? tacksam för svar :) | |
|
Är det verkligen fel på tomgångsventilen??? tveksam! När man grundinställer ett gasspjäll så öppnas spjället helt samt stänger helt, då känner spjällägesgivaren av max o mini nivån och sparar dom värdena. under körning så känner givaren av läget på spjället o skickar signaler samt gämför signaler med andra enheter så som luftmassemätare, Vet att om det är fel på luftmassemätaren att den inte känner av rätt värden av den mängd luft eller temp som strömmar in men den skickar fortfarande värden så kan det bli felkoder på gasspjället då systemet blir "lurat" men felkodar den på spjällägesgivaren så kan det räcka med att rengöra spjället och grundinställa, är det konstant fel så kommer det nog inte gå att grundinställa, är det sporadiskt fel så är det bästa att försöka låna ett spjäll och grundinställa och se om det blir någon skillnad. Och om det är luftläckage på insug sidan, någonstans från luftmassemätaren till insuget så kan det bli lite olika felkoder också. Men somsagt felkodar den på spjällägesgivare så har den troligtvis tappat signalen från den, och då vet den inte i vilket läge spjället står i och kan då inte räkna ut vilken luft o brännsleblandning motorn ska ha. |
|
|
Då kanske det är dags att rengöra och prova grundinställa då. Har letat som en tok efter läckage på insugssidan, men det verkar helt tätt. Har även bytt insugsbälgen för va ganska gammal och hård. Tack för hjälpsamt svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.