AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.937

Många kommer att gråta men men... BMW V8 4.4 i mustang 65...

Sida 2 av 2
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Panteran med BMW V8 var på Knutstorp-träffen 2007.
Här kommer ett par bilder:
Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är ett nästan lika stort helgerån det osså :) Fast vettigt bygge ändå.
Eftersom det är en Ford 351 C" original i Panteran och en 289 alt 302 i Mangustan beronde på var den såldes.
vilket gör den till en "billig" sportbil att underhålla.
Var en drömbil en gång världen just pga Ford V8.
Såldes i USA av Lincoln/Mercury försäljarna dvs den finare divisionen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
fk
90
fkon
M3 Coupé SMG II -02
Om man ändå ska byta till något som inte är en Mustang-motor och därmed försämra andrahandsvärdet så förstår jag inte vitsen med att ta en annan amerikansk motor? Då är det i min mening vettigast att ta en så bra och modern motor som möjligt inom ramarna för sin budget och vad som praktiskt går att montera i bilen.

Hur man än väljer att definiera vad som är en 'bra' motor, bränsleförbrukning, körbarhet eller specifik effekt(effekt/cylindervolym) så är amerikanerna långt efter. Deras marknad vill ha billiga, enkla motorer, bränsleförbrukningen spelar mindre roll eftersom bensinen fortfarande kostar så pass lite. Det marknaden vill ha det får den också. Det finns en anledning till att endast ett fåtal av de amerikanska bilmodellerna exporteras till Europa, resten är helt enkelt inte konkurrenskraftiga utanför USA.

Det finns såklart en uppsjö av känslomässiga argument för att köpa amerikanskt, men man ska inte gå och inbilla sig att man får något som rent tekniskt kan mäta sig med sina europeiska konkurrenter.

Hemisfäriska förbränningsrum är ett bra exempel på vad jag menar. De användes först i Europa vid 1900-talets början. Slog igenom på allvar hos jänkarna på 50- och 60-talet. Då krävdes det en viss finess för att få till den hemisfäriska formen, man var tvungen att flytta isär ventilerna och ventildrivningen blev mer komplicerad. Nuförtiden har alla tillverkare med någon form av teknisk höjd på sina motorer frångått 2-ventilersteknik och då får man en gynnsam form på förbränningsrummet på köpet. Så nutida HEMI-motorer är rent marknadsföringstrams. Ett sätt att sälja omodern teknik med hjälp av känslomässiga argument.

Om man med 'rätt ljud' menar muller så kan man nog lösa det med avgassystemet, om man menar att den ska gå ojämnt så kan man lyfta av en tändkabel, då får man amerikansk bränsleförbrukning på kuppen.

Let the flaming begin=)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Han försämrar ju inte värdet på bilen om han nu gör som han säger, att modifieringen ska vara reversibel.
Kör på tycker jag. Jag gillar sådana projekt.

Själv hade jag gärna sett en amerikanare med turboladdad fyra. Tänk vad man skulle reta folk med en sådan. :)
Nästan så att jag blir tvungen att köpa en jänk bara för det.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
JohanE: Köp en Valiant eller annan budgetjänk, lätta den och sätt i en Hayabusamotor =-)

Annars tycker jag det är lite kul idé med BMWmotor i en Mustang fast det låter en smula omständigt. I övrigt tycker jag också att 2 liter milen låter mycket för en 289:a. En bekant som har en G.T.350 cab med Paxtonkompressor - jo faktiskt! Kör den på 1,3 -1,4 liter milen. Nu är ju det en 302:a i den men förbrukningen borde vara rätt lika 289:ans.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.