AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.938

Många kommer att gråta men men... BMW V8 4.4 i mustang 65...

Sida 1 av 2
Mu
5
Mustang_man
BMW vad är de?
Hej.

Har länge tänkt på att stoppa i en modern V8 i min Mustang 65:a. Frågan som kom upp var: skall jag stoppa i en modern mustangmotor eller köra med något bra... som en europeisk v8.... självklart de senare...;) Nu kommer då valet av märke på motorn. kollat runt mycket och det mest prisvärda är nog en bmw 4.4... har ca 330 hk som det är nu i min 289 men som sagt bensinen är dyr och man vill ju vara ute och åka ju.... Är det någon här som kan ge mig tips på vad jag skall titta på när jag köper motor? Skall nog köpa en hel bil (740) och ta de delar jag behöver.... Behöver många kloka huvuden nu som hjälp i planeringsstadiet...;)

Musse
eller varför inte en drivlina från en alpina b10 :)
Mu
5
Mustang_man
BMW vad är de?
Vore ju riktigt coolt men där har vi den ekonomiska aspekten..... Måste klara mig på ca 30 tusen så...

Musse
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Du får mycket soppa för 30 tusen och så många mil åker du nog inte varje år?
Dessutom sjunker värdet på Mussen radikalt med "fel motor" men det beror väl också på hur skicket på bilen är för övrigt vad man vill göra med den.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Mu
5
Mustang_man
BMW vad är de?
Jo visst är det så att värdet på den sjunker... men jag har filosofin att en bil skall användas inte stå still i garaget. Det jag vill säga är att jag använder bilen varje dag under sommarhalvåret... åker ca 4 mil varje dag... om man räknar snällt blir detta med 289 ca 8 liter soppa.... detta gör att varje dag lägger jag ca 100 kr på soppa... detta blir ca 3000 i månaden.... med modern motor så hoppas jag på en halvering av förbrukningen... så på 20 månader har jag sparat in motorbytet....;) rätt så optimistiskt räknat men ungefär.... + att värdet på bilen spelar mig ingen roll eftersom jag inte kommer att sälja bilen... ombyggnaden kommer även att ske så att en återställing till orginal inte skall vara omöjligt....;).

Musse
Hmmm, ytterst känslig tråd det här. ;-)

Jag älskar ju både BMW och Mustang men att förena de båda vet i sjutton.

Har du kollat bildelsbasen.se på Mustang motorer?

Ett av de första orden jag lärde mig säga som litet barn var "Mustång".
Mu
5
Mustang_man
BMW vad är de?
Ja har kollat lite.... men dilemmat är ju att yankarna fan inte kan bygga motorer....;) (vet att många inte tycker om den kommentaren...;)) men tyskarna däremot kan verkligen sin sak när det kommer till motorer.... samt att lite kul att göra detta och åka på mustangträffar.... kommer sticka bra i ögonen på vissa....;)

Musse
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ford inte bygga motorer nähä det var nått helt nytt då tycker du ska ta en Ford 32 ventilers Intech V8 Lincoln M VII 95- eller nått dylikt istället. Eller köpa en standard 289/4V el 351W/2V den drar inte speciellt mycket bensin.
En Lincoln M VII passerade 300 km/H i fabriksutförande med bortagen spärr och högfartsdäck på 90 talet.
Ford 429 Boss hemi nä nä Ford kan inte bygga motorer det var nog det mest sämsta jag hört.

Vill du ha en M62TU 4,4 liter så medför det att du måste ta över motorstyrning, Startspärr, nycklar innan du ens får igång bilen.
Och visst är det en välbyggd och fin ekonomisk motor det kommer man aldrig inte heller ifrån och lycka till.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
sen får jag säga att jag gillar konceptet, en modern drivlina i en omodern bil :)
Sen att det är ett helgerån är en annan femma, man kan ju se det som att man ger mussen nytt förbättrat hjärta .

Sen har vi ju alla sett diverse mindre snygga mods på våra annars vackra BMW så vad fan go 4 it!
En modern låda med lockup och fler steg (om auto) skulle göra underverk med förbrukningen. Hur mycker varvar motorn i 100km/h?

mvh/ Anders
en 740 e32 skulle jag nog köpa.. dem ligger itne högt i pris och det blir nog billigare att köpa komplett bil än bara delar.. tror dock att denna v8:a är på 4.0 liter men med samma effekt som 4.4
eller en 540 e34
Jag lägger min röst på en Windsor 351 (som hasso nämnde) + modern insprut/tändning och uppdaterad drivlina.
En jänkare måste ha rätt hjärta ;-)

BMW-motorer i all ära.....men i en Mustang?

mvh/ Anders
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Gillar inställningen att bilen skall köras - trevligt!

Men ur rent strikt ekonomiskt perspektiv så dröjer det ju runt 7 år (20 månader som du sa men det översätts till 7 kalenderår) innan du ens når break-even! Och först därefter börjar du känna pengar.

Så har du planer att behålla bilen och verkligen köra så mycket med denna bilen under kommande 10-årsperioden - men gärna mer - så är det ekonomiskt försvarbart.

Nu modernare låda som AKN föreslår kan vara ett alternativ.

Ett annat jag kom på (vet inte om det fungerar bra eller så) är om konvertering till ett modernt motorstyrsystem skulle kunna få ner förbrukningen rejält?
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Kul ide:) känns det rätt så gör det. Vad jag skulle sakna är nog väghållningen men det kan ju bli Steg II.
f.ö håller jag nog mer på Cleveland än på Windsor motorn.

Min bil
Länk
Finns ju en Pantera med bmw V8 i stockholmstrakten(tror jag)
Så nog är det genomförbart...
Mu
616
Mustang

540iat -94
Min mustang drog mellan 1.2 och 1.4 när jag körde typ 110-130 på landsväg med omkörningar och allt, ingen snålkörning. Har 3.0 i bakaxeln och manuell låda. Vad har du för låda och utväxling i din?
Körde med 302 underdel med plana kolvtoppar och 289 toppar och en kam som troligtvis var en 289hp kopia.
Min bmw 540 drar nu på vintern 1.7 i ren stadskörning, mer om man leker, och bara strax under litern vid vanlig landsvägskörning på sommarn där man tänker lite på bränsleförbrukningen när man kör.
Är du bara ute efter att spara soppa så finns mycket att göra med 289an, den behöver inte dra 2 lit/mil. Min -65 Mustang med Toploader och okänd utv i 9" bakaxel nöjde sig med ca 1,6, fast det måste varit lång utv. på bakaxeln eftersom den gjorde drygt 120 på ettan! Ska du krångla med BMW maskin tycker jag att du skall testa M73 V12 istället, fler hästar, samma förbr. och enastående motorkaraktär. Lycka till !/ Vedbodtrimmarn.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag håller med Toomas Pahv, en 289 skall inte dra 2 liter milen!
Skaffa en frisk förgasare eller eftermarknadssprut, och en låda med lockup så skall förbrukningen sjunka rejält!
Om man byter till BMW åtta så tror jag tyvärr du förlorar det feta jänke V8 ljudet, vilket jag gillar... Jag körde förresten en Mustang -67 som vinterbil för många år sedan, typ 1990 eller nått, då jag pluggade på Chalmers, och den drog defenitivt mindre än 2 liter milen, annars hade jag inte haft råd att köra den.

/Mats J
Två pannor är väl normalt i enbart stadstrafik med köer och krypfarter, men har det gjorts en koll av hur motorn går egentligen?? Kör några körcykler med bredbandslambda inkopplad, går bra att sätta sonden i slutröret, man blir förvånad hur mkt det finns att göra ibland! En hyfsat otrimmad 289:a ska kunna gå på 15-16:1 vid normal körning, det kan säkert inte den trimmade men det är absolut värt att kolla läget så man ser vad olika justeringar ger för resultat:)
En rätt trimmad bil kan och bör dra mindre bensin än originalet./ vedbodtrimmarn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.