|
|
|
|---|---|
|
Hej jag råkade köra ner med min bil i en stor vatten pöl och den vart kortsluten och när jag fick upp den så var batteriet hel dött och när jag testa med startkablar så klikcka bara startmotorn och den ville inte gå runt och då byte jag start motor men den vill ändå inte starta den klickar bara den med men jag har inte bytt bateri i bilen och det är fortfarande dött och testa den nya startmotorn med start kablar då också. tror ni det kan vara att det inte sitter ett fungerande batteri eller ska den starta med bara startkablar och det är nåt annat fel och i såfall är det någon som vet vad det kanse kan va Mvh Dennis | |
|
Är batteriet riktigt urladdat så kan det sänka spänningen så mycket att det inte räcker med startkablar. Det har hänt mig. Så sätt i ett fungerande batteri till att börja med. |
|
|
Det gamla batteriet suger upp all el från startkablarna, koppla bort det gamla batteriet först. Kolla upp att alla styrboxar har torkat efteråt. Mvh |
|
|
Se till att ha i ett laddat batteri innan du försöker starta. Jag tror det är riskabelt att köra motorn med batteri anslutet med startkablar, kan bli spänningsspikar som riskerar paja elektronikboxar... /Mats J |
|
|
rob_t har rätt, om det gamla batteriet är defekt eller helt urladdat kommer du få för låg spänning att starta med. Har du ett extra batteri går det utmärkt att koppla bort en pol från bilens batteri och starta via startkablar från externt batteri. Tänk bara på att du drar häftiga strömmar via startkablarna, dålig kontakt kan ge lite gnistor. Långa startkablar med liten area (tjocklek) kan bli väldigt varma och till och med smälta om du försöker länge. Spänningsspikar? No way! /AGW |
|
|
Det jag tänker på är att startkablarna kan ha glappig kontakt, och om generatorn laddar på och tappar kontakt med batteriet, vill det till att laddregulatorn är snabb... /Mats J |
|
|
Mycket riktigt Mats J, det glömde jag. ___________________________ Dennis/fagerström: Med stor sannolikhet behöver du byta ut ditt gamla batteri, precis som weeeman skrev. Mvh Robert |
|
|
jag har nu testat att byta batteri till ett fulladdat batteri men det händer samma sak som med startkablar det bara klickar i startmotort någon som vet något mer som kan ha pajat ? |
|
|
Har du provat att röra på motorn för hand?de kan hjälpa.då får startmotorn lite hjälp på vägen om solenoiden i start motorn har satt sig eller börjat lämna in bromsen är fartens värste fiende |
|
|
På din beskrivning låter det som motorn sugit i sig vatten,plocka ur stiften och be en bön. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Låter mycket troligt.Lossa stifterna,starta sen.Häls. | |
|
Om batteriet är lågt, kan du bränna generatorn när du startar. Det får spatt vid laddningen. Har du kollat om generatorn är ok , så den inte pajade också. VHM |
|
|
Hur djupt var vattnet egentligen? Låter som minst en halvmeter eller? /Mats J |
|
|
Kan isåfall även vara värt att kolla oljan mm, det kan gå in vatten lite överallt. /Mats J |
|
|
En bekant körde ner med sin Merca i en vattenpöl, inte speciellt djup men han hade för hög fart. Resultatet blev att motorn sög i sig vatten så det blev krökta vevstakar mm, blev till att köpa ny motor. Nu ska man inte måla fan på väggen men kolla så att du inte har vatten i cylindrarna så motorn inte kan gå runt. /Ronin 72 |
|
| Avgörande är att du förklarar hur högt vattnat var och om du fick in vatten/fukt i kupegolvet, eftersom det finns en vansinnig el koppling på ett ställe golvet som kan slå ut hela bilen. | |
| inget vatten i bilen vart det utan den dökner med frånten och vart som en plogbil | |
|
Tusan vilken osis! Ett kanske korkat förslag, men har du låtit bilen torka ordentligt, t.e.x. haft den i garage och sätt en kupefläkt riktad mot motorn...? Lycka till! ( jag ska se upp med vattenpölar i fortsättningen, har också E38-95, 750) Beemoholist javisst! |
|
|
Ok Men kom ihåg att matta är grymt tjock och det kan finnas vatten i den trots att den verkar torr. Har du fått in vatten frame vid pedaler så kommer det fritt rinna bak. Förarstolens kontaktdon och centralstammens idiotiska sammankoppling metern bakom vilket är enkelt att kolla upp för er alla som har diverse elfel/tjuvström. Du får se till att hålla rejält med fart nästa gång! |
|
|
Om hela motorn gått under vatten så kan den ju ha tagit in vatten men har nu vattnet drivit bakåt och in under stolen så kan de ju vara elfel, nu sitter väl inte styrenheten för insputningen där? Min farbror's fru råka köra ner i pluret med en citroen bx och i och med detta slogs styrenheten ur. Hoppas de löser sig. |
|
|
Kan väl inte ta 1månad o plocka ur stiften?? Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.