|
|
|
|---|---|
|
Min tuta fungerar inte och jag har lokaliserat problemet till jordningen i rattstången. Den jordar helt enkelt inte, men kopplar jag sladd från rattnav/rattstång till jord funkar tutan. Frågan är alltså vart och hur rattstången ska jorda i karossen? Det är rattstång med bult på en 525i -92, rattstången är utbytt ska tilläggas. | |
|
Lyfter en gammal tråd. Har samma problem att signalhorn ej fungerar. Har felsökt och när tändningen är avstängd så är det jord på rattstången (rattlåset jordar alltså). Men när jag slår på tändningen så försvinner jorden från rattstången. Var sitter jordpunkten på rattstången?? Det kan väl inte vara styrväxeln för det sitter en hardyskiva mellan. Folke m fl >>> jag har besiktning om tre dagar... tacksam för tips! |
|
| Jag har jord hela tiden på aluminiumklumpen där tädningslås mm sitter. Det är själva rattstången av stål som tappar jord.... | |
|
Kan du inte bara borra 1hål och sätta dit en kabel + ringkabelsko med skruv och sedan jorda på lämplig jordpunkt. Testa först om du kan jorda med en lös kabel och se om det fungerar då innan du borrar hål. |
|
| Jo, har det som sista alternativ. Men vill så klart i 1:a hand fixa ursprungsfelet. Har läst på engelskt forum att jordning till rattstången sker via den lövtunna metallbussningen längst upp närmast släpringen. Dvs att det skulle vara för lite fett av strömledande typ... Låter inte riktigt klokt. Vet inte vad jag ska tro... | |
|
Någon som vet nått om jordning stålaxeln rattstången? |
|
| Du har ju själv föreslagit en lösning. Jag smorde in släpringarna med kopparfett när jag köpte min e34 för 12 år sedan och har aldrig haft problem. | |
| Menar du släpringen i ratten? Eller annan ring som ex. metall bussningen i rattstångsnavet? | |
| Har tillfälligt för besiktningen satt en kabelstump som jordar rattstången på bultarna mellan hardyskivan på rattstången nere vid knäna. Så nu funkar tutan :-) Pratade med bmw-verkstan idag och de visste inte var rattstångens jordpunkt finns... Kan det ändå vara via tändningslåset då jord finns när rattlåset är i... men försvinner när nyckeln vrids om. Någon på forumet kanske vet mer?? | |
|
Du borde ha en oberoende jordningspunkt inte bara över tändningslåset. Vet ej hur din rattstång ser ut men du borde ha en hylsa/rör över rattstången som är fäst i instrumentbrädan , prova att jorda där så du slipper jorda i något som roterar. |
|
| Närmast rattaxeln i konsollen av aluminium sitter en svart gummibussning, alltså ingen jordning den vägen från chassi till rattstång. Ska försöka få tag på en lös rattstångskonsoll och klyva den. Måste ju gå att hitta jodpunkten. Finns ingen teknisk support på BMWs äldre bilar? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.