|
|
|
|---|---|
|
Ja.. nu är det inte roligt.. En hel flaska "asfaltrent-avfettning" har läckt ut i bilen i bagagerummet. Som tur är bara på bagagebaljan av plast. Efter noggrann rengöring av mattan med Yes, Tvättmedel, Ättiksprit och Schampo så stinker mattan fortfarande diesel. Den har legat i vattenbad med Yes iblandat nu i 24 timmar men det stinker fortfarande lika mycket av den.. Har funderat på klorin men tror den bleker den svarta plasten.. Sista utvägen är att köpa en ny.. men är det nån som har något annat tips som jag kan prova? | |
|
Rotborste och lite lite parfymerat sköljmedel, sen låt torka och spraya mattan med Meguiar 40, Armor All Matt eller liknande medel. Då borde doften iaf bli neutral. Mvh Asken |
|
|
Tackar.. ska testa med sköljmedlet nu ikväll! Ska införskaffa något av de andra medlen imorrn eller till helgen. Lukten har ju satt sig i kupén också.. har köpt "luktabsorbent" Länk & en doftgran.. hehe får se om det hjälper.. |
|
|
Tag en blomsterduschspruta, fyll med varmt vatten och en halv deciliter bra aftershave. Spraya textilier runtomkring i bak lite lätt och låt torka varmt. Vimpelhandlartrick för att döda rökdoft och hundlukt i beg bilar, funkar nog i din med....Duscha även innertaket det mesta stanken sätter sig där.. Tag en hink och blanda 3-4 l varmt vatten och lika mkt aftershave, torka alla plastpaneler med en urvriden disktrasa fuktad med medlet... Länk finns även på mekonomen. Mvh Asken |
|
| Lika mkt aftershave i hinken som till tricket med textilierna ska det stå, blir lite fel annars:)) | |
| Ett bra och ekonomiskt tips! Funkar inte mitt så ska jag prova det där med aftershaven. Körde ättikkuren i går natt i kupén (skål med ättiksprit), men blev inte speciellt bra resultat. Luktade både ättika och avfettning efteråt.. | |
|
Fick du nån ordning på grejorna? Asken |
|
|
Testa: Länk Hade en gång en tjänstevolvo (V70 kombi) som tidigare föraren hade använt för transport av hästrelaterade prylar = luktade riktigt illa! Jag trodde aldrig att stanken skulle gå ur men testade två "påsar" (en i själva bagaget och en i kupén bakom förarstolen och efter några dagar kändes inte lukten längre....fungerade klart över förväntan! Lät dem hänga kvar och bytte ut dem efter några veckor med luktfri bil som resultat. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Låter som det är lite kört här faktiskt. Om du kört de kurer som nämnts med diskmedel och annat utan framgång så... tyvärr. Att försöka döda en doft med en annan är dömt att misslyckas, det är och förblir en helt kortvarig lösning för vimpelhandlare osv som Asken skriver. Man hade i sågspån och bananskal i växellådor också förr... funkade i bästa fall runt hörnet, en riktig RH-garanti...) Det finns "luktätare" som neutraliserar till viss del, men funktionen är tidsbegränsad. Om mattan fortsätter att ge ut diesel eller lacknaftalukt så hjälper det föga. FP |
|
|
Folke, Yocoair är luktlös och äter upp stanken - det är ingen parfym som t ex Wunderbaum... Jag var själv skeptisk innan jag testade medlet själv - fungerade som sagt klart över förväntan! Kostar inte heller så mycket så jag föreslår att du testar det innan du kasserar mattan... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Asken: Nästan en halv flaska sköljmedel har jag låtit plastmattan suga upp. Finns en aning diesellukt kvar från den men överlag luktar den sköljmedel. Har inte använt något annat medel. Tog in den i bilen igen i förrgår. Efter en vecka nu med biltemas luktabsorbent + doftgran finns ingen lukt kvar i kupén längre. Riktigt skönt. Doftgranen är borttagen men luktabsorbenten får ligga kvar ett par dagar till.. =) |
|
|
Johan B: Yocoair kände jag till, det var min plan B. Efter alla tester man läst om den så tror jag den funkar riktigt bra. Biltema har en likande luktborttagare. Har testat den nu i veckan både i kupén och här hemma och är inte alls nöjd med det resultatet. |
|
| *EDIT*....Alltså luktborttagare på spray från biltema funkade dåligt. Men luktabsorbent från samma handlare funkar bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.