AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.075

Service E46 5700mil -05

La
4
LaToffel
320i Touring -05
Hej,
Jag nybliven ägare till en 320i Touring -05, el ok jag har haft den i 4 månader nu.. :)
Och nu är det dags för första servicen för min del.
Bilen har som sagt rullat 5700mil, vilket är väl rätt lite om man ser tilll årsmodellen.
Vad är det som görs på denna service?
Sedan har jag några små bekymmer... Vid kallstart låter den konstigt. Ungerfär som någon rem gnisslar. Ljuder försvinner sedan när bilen blivit varm.
Sedan har jag ett annan störande grej.. När jag låser bilen så är det sällan som "låspinnarna" i framdörrarna åker ner. Dörrarna är låsta även om "låspinnen" i upplåst läge? Vad är felet?

/LaToffel
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Här kan du se: Länk
Denna stämmer även för e46.

Inervallen mellan servicarna är 2500 liter förbrukat bränsle. Den första servien är oljeservice. Finns mkt att läsa om detta om man söker i forumet.

Om man kör mindre än 1000mil/år bör man byta olja 1ggr/år.
Byter själv på halva intervallet, vid ca 12-1300 mil.

Mvh H
Servicepunkterna står i serviceboken.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nu har jag aldrig haft problem med vattenpumpen på de 2 BMW jag tidigare ägt, men på mina 2 Saabar så gnisslade det om båda bilarna, det var vattenpumpen i båda fallen...
De grövre sakerna som skall göras är

Oljebyte i motorn 6,5 liter.
Olje filter.

Microfilter.

Jag antar att du har 10000 mila stift i och inte 6000 mila stift, så det är lugnt för tillfället.

Hade kollat glykolen i kylaren. Är ju även till för att smörja vatten pumpen.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Min gissning är att det är remspännarna som låter. Min gör likadant.
Kontrollera även remmarna och spännarna vid servicen.

Mvh Håkan
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Det är inte fläktremmen helt enkelt? De brukar låta vid kallstart när de är lite slitna.

Isf är det billigt och lätt att byta.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Förresten, jag har själv en E46 med bara 7000mil på mätaren, i nära nog nyskick. Lägg upp en bild på din fina bil vetja. :)

Här är min:
Länk
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Hade också gnissel vid kall start på min 320I Touring -05 som har gått 5800 mil. Det var generator och ac remmen som hade torkat lite och blivit stela. De mjukades upp lite när motorn väl blev varm men de behövdes bytas. Nu spinner hon som en kissemiss vid kallstart.

/Scnitzermann
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.