AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.926

Blir jag blåst av bilfirman?

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Köper en bil på mindre firma för ca 30k den 5/11. Får bilen direkt, lägger hp, skriver kontrakt på lån. Ringer veckan efter och frågar vad som händer, "lugn kompis!"...

Kollar den 10/11 upp bilen på vv.se: bilen har kreditskuld (inte min), bilen är avställd. Ringer kreditgivaren, men de har sekretess. Ringer handlaren -"lugn, kompis, vi ställer på bilen"..

Kollar igen i måndags, fortfarande inget ägarbyte. Bilen avställd (behöver den i jobbet), fortfarande gammal kredit kvar...

Till sken hör att jag handlat tidigare av firman med gott utfall, dock ny ägare. Jag vet inte hur jag ska tänka över det här, är ju så jävla oproffsigt! Har som sagt köpekontraktet hemma, kreditgivaren har tydligen tecknat ett blancolån eftersom bilen har spärr, men de känner till att firman försökte teckna lån på bilen, gott om bevis m.à.o om det blir krångel...

Hur lång tid får ett ägarbyte ta? När kan man som köpare börja ta i med andra m åtgärder?

Är ju nöjd med bilen, men skulle vara ännu nöjdare om jag stod som ägare till den :-) tips?
Pr
1.031
Profossen
Förtydligande: det är bilfirman som står som ägare på bilen. Antar att de tagit över restskulden från föregående ägare då eller hur kan det annars vara? Kan tidigare ägaren verkligen sälar eller byta in en bil utan att lösa sin skuld först??

Kanske läge att börja felparkera och rejsa lite förbi fartkameror för att öka bilfirmans motivation att lösa problemet? ;-)

Vem får böterna om jag blir stoppad pga avställd?
Köra förbi fartkameror funkar nog inte eftersom föraren är ansvarig inte ägaren av bilen

Felparkera funkar dock utmärkt ;)

Kör du avställt är det du som åker på böter, föraren är ansvarig för att han framför ett trafiksäkert (skattat besiktat) fordorn
Felparkera funkar bara om du lämnar tillbaka bilen utan att ägarbytet gick igenom.

När väl ägarbytet går igenom lär säljaren skriva 5/11 som datum för bytet så allt som skett efter det är ditt ansvar...

Hade en del strul i somras efter att ha sålt min V70 då jag slarvigt nog använt äldre gula blanketter där det stod att bilen har kredit. Det var lite struligt med att vänta på nya papper och signera om dem men efter 3.5 v gick bytet igenom.

Pr
1.031
Profossen
Update: 19/11 skrevs bilen över på mig, tyvärr med en kreditskuld från föregående ägare.. :( inte riktigt det vi kom överrens om precis, men kreditfirman jagar handlaren rätt så bra nu som tur är... Jag har varit i kontakt med polisen, avvaktar anmälan tills på tisdag. Sedan blir det andra bullar.

Det han har kört med nu är att han betalt in pengar på "fel konto"... Som tur är kommer kreditfirman vittna till min förmån om det skulle behövas i en ev. kommande rättegång. Köpte ju bil på firma för att slippa strul, men det kunde man ge sig fan på att man skulle hitta en riktig jävla slummertomte till handlare...

Så inte nog med att man sålde fina BMW:n till förmån för en skabbig jävla V70 med astmatisk motor och dilligensfjädring, man ska få en kreditskuld på halsen också!

Fy fan vad less jag är på det här, det var nära idag att jag ringde upp ett par riktigt otrevliga killar jag känner sedan ett jobb på rättspsyk för att tipsa dem om en "känd pedofil", men lyckades i sista stund hejda mig... Annars hade en viss sömntuta fått sig en omgång så att njurarna hade lagt av och IQ:t sjunkit med 30-40 poäng på honom... Morr...
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
"Så inte nog med att man sålde fina BMW:n till förmån för en skabbig jävla V70 med astmatisk motor och dilligensfjädring, man ska få en kreditskuld på halsen också!"

- vad förväntar du dig från en bil för 30000:- ??
- att du fick kreditskuld på köpet innebär helt enkelt att du är antingen för lat eller för dum för att kolla upp detta innan...........tyvärr!

stå ditt kast, sluta gnäll.

"fan vad less jag är på det här, det var nära idag att jag ringde upp ett par riktigt otrevliga killar jag känner sedan ett jobb på rättspsyk för att tipsa dem om en "känd pedofil", men lyckades i sista stund hejda mig... Annars hade en viss sömntuta fått sig en omgång så att njurarna hade lagt av och IQ:t sjunkit med 30-40 poäng på honom... Morr..."

-nära att du ringde otrevliga killar? - nära skjuter ingen hare..
sen att de har någonting med rättpsyk att göra? WTF ? - autopower är ett forum för bilentusiaster.. inte medicinsk teknik...
njurarna hade lagt av? - är du kirurg på psykavdelningen?
iq sjunkit med 30-40%..? är det något som är uträknat utav dig eller något som du läst till dig på vetenskapens värld?

snälla snubben are you for real? stor i orden, liten på jorden..

Du är inte sämre en där där bilhandlaren ska du veta.
BTW, detta ser ut som ett hot och kan sorteras under OLAGA HOT..

Det måste väl ändå vara en duktigt oseriös firma om man får föregående ägares kreditskuld "på köpet"? Sånt ser ju seriösa firmor till så att det är iordning...
Pr
1.031
Profossen
Bilar på firma har normalt en restskuld som bilfirman löser vid ägarbyte. I de fall en bil byter ägare inom kort tid förväntar man sig som kund att firman följer köpekontraktet. Om inte så sker talar vi om bedrägeri eller motsv. Det är svårt att gardera sig som kund mot problem av den här karaktären...

Det är klart att jag blir förbannad över sättet som man behandlar sina kunder på! Sedan att jag uttrycker mina frustrationer på ett smått olämpligt sätt verkar många haft förståelse för eftersom de avstått från att kommentera det.
Pr
1.031
Profossen
Det är klart att jag skulle tagit bort den känsliga delen om jag kunnat, skrev det i stundens hetta efter att kreditbolaget bekräftat att pengarna inte var inbetalda 14 dagar efter köpet...

Har nu återigen fått en förklaring om att allt är på "gång", ska avvakta ngn dag till eftersom kreditfirman tycker det också...
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
en icke kontrollerad ilska kan göra att allt går åt helvete "i stundens hetta"...
jag förstår att du är förbannad men anser fortfarande att du brustit i din undersökningsplikt.

det är i en knepig sits du sitter i och jag ser inte hur det kan lösa sig om inte bilfirman betalar restskulden. för någon annan lär ju inte bjuda på den heller.
Pr
1.031
Profossen
Nu är gamla kundens lån löst, 33 dagar efter köp...

Det var bra gjort av bilfirman att ta sitt ansvar, det ska dom ha credit för! Synd bara att det tog så lång tid...

Vill även passa på att tacka Santander (kreditfirman) som varit mycket serviceinriktade i fallet.

Får väl säga att jag lärt mig en läxa också tills nästa gång, tack för klargörandet Residance! ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.